2,5 miliarda pasażerów przeszło przez europejskie lotniska w 2024 r. – wzrost o 7,4 procent w 2023 r.
Zgodnie z nowym raportem w Europie w europejskich lotniskach w końcu przekroczyły poziom ruchu pasażerskiego przed napięciem.
Airports Council International (ACI) Europa potwierdziła, że 2,5 miliarda pasażerów przeszło przez europejskie lotniska w 2024 r. – 7,4 % wyższe niż w 2023 r.
W rezultacie ogólny ruch w zeszłym roku wyniósł 1,8 procent powyżej poziomów przedpandemicznych (2019).
Jednak 47 procent europejskich lotnisk jest nadal poniżej ich tomów przedpandemicznych.
ACI Europe powiedział, że zmiany rynku lotnictwa strukturalnego i geopolityka spowodowały znaczne luki w zakresie wydajności na krajowych i indywidualnych rynkach lotnisk.
Europejskie lotniska przekroczyły historyczne rekordy ruchu pasażerskiego w 2024 r.
Według raportu rozwój europejskich lotnisk w 2024 r. Był głównie napędzany międzynarodowym ruchem pasażerskim (wzrost o 8,8 procent w 2023 r.).
Krajowy ruch pasażerski wzrósł tylko o 2,5 procent w 2023 r. – pozostało 6,3 procent poniżej poziomów przedpandemicznych.
Ruch był bardziej wyraźny w pierwszej połowie roku, a także w miesiącach poza szczytem tradycyjnie związanym z niższym ruchem.
Odzwierciedla to zmiany rynku lotnictwa strukturalnego – w tym częściowe przesunięcie na kolei – silna mobilność transgraniczna na jednolitym rynku UE oraz szybko rosnący popyt na rynkach wschodzących poza UE, powiedział ACI Europe.
„Europejskie lotniska z zadowoleniem przyjęły w zeszłym roku dodatkowe 200 milionów pasażerów, a wielu przekroczyło swoje poprzednie historyczne zapisy”, powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.
„Zostało to osiągnięte pomimo bardzo inffensowanych lotnisk, ciągłych presji dostaw, głównie letni wzrostu gospodarczego i napięć geopolitycznych. To wyraźnie mówi o tym, jak konsumenci są teraz priorytetem, a zwłaszcza podróżują. ”
Jankovec dodał, że 2024 potwierdził poważne strukturalne zmiany po witrynie, przy czym pasażerowie coraz częściej podróżują w celu wypoczynku i odwiedzających przyjaciół i krewnych, a tanimi przewoźnikami w dużej mierze definiujący wydajność ruchu.
Jakie są najbardziej ruchliwe lotniska w Europie?
Najlepiej wydajne europejskie lotniska w 2024 r. Były London Heathrow, Stambuł, Paris CDG, Amsterdam Schiphol i Madryt.
London Heathrow zachował swoją pozycję jako najbardziej ruchliwe lotnisko w Europie w 2024 r., Z zadowoleniem witając 83,9 miliona pasażerów. Stanowiło to wzrost o 5,9 procent w porównaniu z poprzednim rokiem, co pozwala brytyjskiemu hubowi przekroczenie poziomu przedpandemicznego o 3,7 procent.
Lotniska na rynku UE+ – w tym na Węgrzech, Czechach i Estonii – wzrosły ruch pasażerski o 7,8 procent w 2024 r. W porównaniu z poprzednim rokiem, przewyższając osoby w pozostałej części Europy.
Wpływ geopolityki był bardziej ostry w tych obszarach, uderzając w lotniska w Izraelu (-33,3 procent), Rosji (-13,5 procent) i Ukrainie (bez ruchu).
Ruch pasażerski na małych lotniskach (mniej niż milion pasażerów) w 2024 r. Wzrał się w najwolniejszym tempie i pozostał o 34,5 procent poniżej ich tomów przedpandemicznych.
Te małe lotniska zapewniają łączność i spójność terytorialną w całej Europie, powiedziała ACI Europe, ale zmiany rynku strukturalne i zmiany regulacyjne utrudniają ich odzysk.
„Zaszczepiona polityka lotnicza” będzie największym wyzwaniem dla dalszego wzrostu w 2025 r.
„Patrząc na nadchodzące miesiące, oczekujemy, że popyt na podróż samolotu pozostanie odporna – przeciwstawiając się kruchemu zaufaniu konsumentów i ogólnie powolnych europejskich gospodarkach” – powiedział Jankovec.
„W ten sposób prognozujemy 4 -procentowy wzrost ruchu pasażerskiego w 2025 r. – ale będziemy musieli przeprowadzić tę prognozę w ramach przeglądu, biorąc pod uwagę przytłaczające globalne niepewności polityczne i gospodarcze”.
Jankovec powiedział, że główne wyzwania związane z ruchem będą są nieszczęścia do zarządzania flotą linie lotniczej, niedobory zarządzania ruchem lotniczym, źle dorosły polityki lotnicze i geopolityka.