O nas
Kontakt

Paris, Stambuł, Madryt: Które europejskie lotniska w końcu przekraczają poziom pasażerów przed napięciem?

Laura Kowalczyk

The growth of Europe’s airports in 2024 was mostly driven by international passenger traffic (up 8.8 per cent on 2023)

2,5 miliarda pasażerów przeszło przez europejskie lotniska w 2024 r. – wzrost o 7,4 procent w 2023 r.

Zgodnie z nowym raportem w Europie w europejskich lotniskach w końcu przekroczyły poziom ruchu pasażerskiego przed napięciem.

Airports Council International (ACI) Europa potwierdziła, że ​​2,5 miliarda pasażerów przeszło przez europejskie lotniska w 2024 r. – 7,4 % wyższe niż w 2023 r.

W rezultacie ogólny ruch w zeszłym roku wyniósł 1,8 procent powyżej poziomów przedpandemicznych (2019).

Jednak 47 procent europejskich lotnisk jest nadal poniżej ich tomów przedpandemicznych.

ACI Europe powiedział, że zmiany rynku lotnictwa strukturalnego i geopolityka spowodowały znaczne luki w zakresie wydajności na krajowych i indywidualnych rynkach lotnisk.

Europejskie lotniska przekroczyły historyczne rekordy ruchu pasażerskiego w 2024 r.

Według raportu rozwój europejskich lotnisk w 2024 r. Był głównie napędzany międzynarodowym ruchem pasażerskim (wzrost o 8,8 procent w 2023 r.).

Krajowy ruch pasażerski wzrósł tylko o 2,5 procent w 2023 r. – pozostało 6,3 procent poniżej poziomów przedpandemicznych.

Ruch był bardziej wyraźny w pierwszej połowie roku, a także w miesiącach poza szczytem tradycyjnie związanym z niższym ruchem.

Odzwierciedla to zmiany rynku lotnictwa strukturalnego – w tym częściowe przesunięcie na kolei – silna mobilność transgraniczna na jednolitym rynku UE oraz szybko rosnący popyt na rynkach wschodzących poza UE, powiedział ACI Europe.

„Europejskie lotniska z zadowoleniem przyjęły w zeszłym roku dodatkowe 200 milionów pasażerów, a wielu przekroczyło swoje poprzednie historyczne zapisy”, powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.

„Zostało to osiągnięte pomimo bardzo inffensowanych lotnisk, ciągłych presji dostaw, głównie letni wzrostu gospodarczego i napięć geopolitycznych. To wyraźnie mówi o tym, jak konsumenci są teraz priorytetem, a zwłaszcza podróżują. ”

Jankovec dodał, że 2024 potwierdził poważne strukturalne zmiany po witrynie, przy czym pasażerowie coraz częściej podróżują w celu wypoczynku i odwiedzających przyjaciół i krewnych, a tanimi przewoźnikami w dużej mierze definiujący wydajność ruchu.

Jakie są najbardziej ruchliwe lotniska w Europie?

Najlepiej wydajne europejskie lotniska w 2024 r. Były London Heathrow, Stambuł, Paris CDG, Amsterdam Schiphol i Madryt.

London Heathrow zachował swoją pozycję jako najbardziej ruchliwe lotnisko w Europie w 2024 r., Z zadowoleniem witając 83,9 miliona pasażerów. Stanowiło to wzrost o 5,9 procent w porównaniu z poprzednim rokiem, co pozwala brytyjskiemu hubowi przekroczenie poziomu przedpandemicznego o 3,7 procent.

Lotniska na rynku UE+ – w tym na Węgrzech, Czechach i Estonii – wzrosły ruch pasażerski o 7,8 procent w 2024 r. W porównaniu z poprzednim rokiem, przewyższając osoby w pozostałej części Europy.

Wpływ geopolityki był bardziej ostry w tych obszarach, uderzając w lotniska w Izraelu (-33,3 procent), Rosji (-13,5 procent) i Ukrainie (bez ruchu).

Ruch pasażerski na małych lotniskach (mniej niż milion pasażerów) w 2024 r. Wzrał się w najwolniejszym tempie i pozostał o 34,5 procent poniżej ich tomów przedpandemicznych.

Te małe lotniska zapewniają łączność i spójność terytorialną w całej Europie, powiedziała ACI Europe, ale zmiany rynku strukturalne i zmiany regulacyjne utrudniają ich odzysk.

„Zaszczepiona polityka lotnicza” będzie największym wyzwaniem dla dalszego wzrostu w 2025 r.

„Patrząc na nadchodzące miesiące, oczekujemy, że popyt na podróż samolotu pozostanie odporna – przeciwstawiając się kruchemu zaufaniu konsumentów i ogólnie powolnych europejskich gospodarkach” – powiedział Jankovec.

„W ten sposób prognozujemy 4 -procentowy wzrost ruchu pasażerskiego w 2025 r. – ale będziemy musieli przeprowadzić tę prognozę w ramach przeglądu, biorąc pod uwagę przytłaczające globalne niepewności polityczne i gospodarcze”.

Jankovec powiedział, że główne wyzwania związane z ruchem będą są nieszczęścia do zarządzania flotą linie lotniczej, niedobory zarządzania ruchem lotniczym, źle dorosły polityki lotnicze i geopolityka.