O nas
Kontakt

Perspektywy dla europejskiego sektora dóbr luksusowych na rok 2024: trzymać czy spasować?

Laura Kowalczyk

Shoppers walk past the Italian jewelry and luxury goods store, Bulgari in Beverly Hills, Calif, Thursday April 2, 2015.

Europejskie akcje sektora luksusowego rozpoczęły rok na minusie. Bank of America przedstawił niedawno przegląd perspektyw branży na rok 2024. Analitycy podkreślają znaczenie zachowań chińskich konsumentów, ale wyrażają także obawy w związku z wyzwaniami stojącymi przed markami „odnowy”.

Początek 2024 r. był trudny dla europejskiego sektora dóbr luksusowych – 18 z 20 największych spółek luksusowych odnotowało spadki od początku roku na dzień 12 stycznia 2012 r. Warto zauważyć, że tylko duński producent biżuterii Pandora A /S i marka obuwia CCC SA od początku roku obserwujemy spadki. udało się utrzymać pozytywną tendencję z początku roku.

W drugiej połowie 2023 roku LVMH zrezygnowało ze swojej pozycji największej firmy w Europie, gdy jej kapitalizacja rynkowa spadła do 335 miliardów euro, co plasuje ją o 100 miliardów euro za duńskim gigantem farmaceutycznym Novo Nordisk.

Zmiana ta dotknęła także prezesa i założyciela LVMH Bernarda Arnaulta, który z majątkiem wynoszącym 181 miliardów dolarów nie jest już najbogatszym człowiekiem na świecie, ale obecnie zajmuje drugie miejsce za Elonem Muskiem z 236 miliardami dolarów. .

Pośród czegoś, co wydaje się być ogólnobranżowym spowolnieniem po Covid-19, analitycy Bank of America Ashley Wallace, Daria Nasledysheva i Geoffroy de Mendez przedstawili niedawno szeroką perspektywę na europejski sektor luksusowy.

Dynamika rynku dóbr luksusowych w 2024 roku

Pomimo 16% spadku w porównaniu z maksimami z 2023 r. zespół zaleca ostrożność, wskazując, że cykl obniżek przychodów i zysków jeszcze się nie zakończył i może przedłużyć się o kolejne 3–6 miesięcy.

Dodatkowo Bank of America przewiduje zmianę strategii spółek, kładącą nacisk na inwestycje w branding, co może prowadzić do obniżenia marż.

Prognozuje spowolnienie wzrostu przychodów sektora luksusowego, szacując wzrost o 4% w 2024 r., co stanowi wyraźny kontrast w stosunku do wzrostu o 11% odnotowanego w 2023 r.

Centralna rola chińskiej konsumpcji

Perspektywy sektora luksusowego w 2024 roku w dużej mierze zależą od zachowań chińskich konsumentów. „Chińska konsumpcja zdecyduje o zwycięstwie lub przełomie roku” – twierdzą analitycy. W 2023 r. chińskie wydatki na towary luksusowe wzrosły o 50%, odzyskując znaczny udział w rynku światowym.

Oczekuje się, że tendencja ta się utrzyma, przy prognozowanym 10% wzroście chińskich wydatków w 2024 r., co będzie stanowić 80% dodatkowych dochodów sektora.

Odbudowa popytu w tym kluczowym regionie Europy napotyka jednak przeszkody, głównie ze względu na wolniejsze przywracanie zdolności przewozowych do poziomu sprzed pandemii Covid-19.

Marki stojące przed wyzwaniami związanymi z odbudową

W analizie wskazano także konkretne wyzwania stojące przed markami „zwrotnymi”. Marki te, które w ciągu ostatnich trzech lat straciły udział w rynku, stoją teraz przed koniecznością zwiększenia wydatków na wsparcie nowych kolekcji projektantów.

„Największym problemem dla sektora będą marki, które dokonały zwrotu” – komentuje Bank of America, podkreślając szczególne trudności, jakie napotykają takie marki jak Kering (Gucci) i Burberry we wdrażaniu zmian opartych na produkcie.

Selektywny optymizm w sektorze luksusowym

Pomimo ogólnie ostrożnych perspektyw Bank of America wyraża zaufanie do niektórych spółek. Hermès, znany ze swojej odporności na dekoniunkturę gospodarczą, to ich ulubiony wybór na rok 2024.

LVMH również otrzymuje pozytywną ocenę. Pomimo niedawnej wyprzedaży akcji, zróżnicowane portfolio marek spółki i strategiczne położenie na rynku sprawiają, że jej obecne wyceny są atrakcyjne. Bank of America ustala cenę docelową dla LVMH o 32% wyższą od obecnych cen rynkowych.

Z drugiej strony, oczekuje się, że Kering, Burberry, Ferragamo i Tod’s osiągną gorsze wyniki. Moncler i Swatch, obie obniżone do poziomu Neutral, stoją przed wyjątkowymi wyzwaniami: Moncler z oczekiwanym wolniejszym wzrostem i spadającymi marżami zysku, a Swatch ze względu na cykliczny charakter segmentu luksusowych zegarków, z wyłączeniem marek takich jak Rolex, AP i Patek Philippe, które są zmuszone do dostarczania .

Ostatecznie europejski sektor dóbr luksusowych w 2024 r. znajdzie się na rozdrożu, naznaczonym mieszaniną ostrożności i możliwości. Inwestorzy i zainteresowane strony z branży muszą poruszać się po tej złożonej dynamice, aby dostrzec potencjalne ryzyko i możliwości w tym burzliwym, ale potencjalnie satysfakcjonującym sektorze.