Platforma będzie musiała dostosować się do wymogów Ustawy o usługach cyfrowych do końca sierpnia.
Platforma internetowa oferująca szybką modę Shein ogłosiła dziś (9 lipca), że utworzy fundusz cyrkularny o wartości 200 mln euro w UE i Wielkiej Brytanii, aby stworzyć branżę modową odporną na wyzwania przyszłości.
Mająca siedzibę w Singapurze firma poinformowała, że będzie pomagać przedsiębiorstwom z całej Europy i Wielkiej Brytanii, które opracowują technologie i rozwiązania nowej generacji, inwestując w start-upy zajmujące się innowacjami w zakresie materiałów pochodzących z recyklingu, a także nawiązując współpracę handlową ze start-upami działającymi w obszarze materiałów pochodzących z recyklingu.
„Jako światowy lider w naszym sektorze, Shein ma zarówno odpowiedzialność, jak i szansę na przyspieszenie innowacji, które mogą rozwiązać problem śladu węglowego branży modowej” – powiedział w oświadczeniu Donald Tang, prezes wykonawczy Shein.
Oświadczenie to pojawia się po tym, jak platforma znalazła się w ostatnich tygodniach w centrum uwagi organów regulacyjnych.
Rządy państw członkowskich UE zaapelowały w zeszłym miesiącu (17 czerwca) o wprowadzenie zdecydowanych środków mających na celu powstrzymanie marnotrawnego trendu kupowania taniej i jednorazowej odzieży. Chodzi o umożliwienie rządom pobierania opłat od firm, których strategia marketingowa promuje konsumpcjonizm „szybkiej mody”.
Shein została również oznaczona zgodnie z przepisami UE dotyczącymi platform internetowych jako Bardzo Duża Platforma Internetowa (VLOP) ze względu na gwałtowny wzrost liczby użytkowników w Europie w kwietniu. Firma będzie musiała sprostać bardziej rygorystycznym wymogom na mocy unijnej Ustawy o usługach cyfrowych (DSA) — i musi przyjąć konkretne środki w celu ochrony dobrostanu użytkowników oraz monitorować nielegalną działalność, taką jak towary podrobione, do końca sierpnia.
W zeszłym tygodniu (28 czerwca) Komisja Europejska zwróciła się już do Shein i chińskiego odpowiednika Temu z prośbą o informacje na mocy DSA, domagając się bardziej szczegółowych danych na temat środków podjętych przez te przedsiębiorstwa w celu dostosowania się do przepisów dotyczących m.in. reklamy, ochrony nieletnich i interfejsów internetowych.
Pytania te były następstwem skarg organizacji konsumenckiej BEUC złożonych w maju. Obie platformy mają czas do piątku (12 lipca) na odpowiedź Komisji.
Cła
Ponadto media podały w zeszłym tygodniu, że Komisja przygotowuje się do nałożenia ceł na tanie produkty pochodzące z Chin.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami towary poniżej 150 EUR mogą być importowane do bloku bez cła z krajów spoza UE. W przypadku produktów powyżej tego progu procent lub stawka różnią się w zależności od rodzaju towarów.
Działanie to ma na celu zwalczanie napływu produktów niskiej jakości importowanych z chińskich internetowych platform sprzedażowych Shein, a także Temu i AliExpress.