O nas
Kontakt

Platforma fast-fashion Shein tworzy fundusz cyrkularny w obliczu zawirowań regulacyjnych w Europie

Laura Kowalczyk

EU governments last month called for tough measures to clamp down on the wasteful trend for cheap and disposable garments.

Platforma będzie musiała dostosować się do wymogów Ustawy o usługach cyfrowych do końca sierpnia.

Platforma internetowa oferująca szybką modę Shein ogłosiła dziś (9 lipca), że utworzy fundusz cyrkularny o wartości 200 mln euro w UE i Wielkiej Brytanii, aby stworzyć branżę modową odporną na wyzwania przyszłości.

Mająca siedzibę w Singapurze firma poinformowała, że ​​będzie pomagać przedsiębiorstwom z całej Europy i Wielkiej Brytanii, które opracowują technologie i rozwiązania nowej generacji, inwestując w start-upy zajmujące się innowacjami w zakresie materiałów pochodzących z recyklingu, a także nawiązując współpracę handlową ze start-upami działającymi w obszarze materiałów pochodzących z recyklingu.

„Jako światowy lider w naszym sektorze, Shein ma zarówno odpowiedzialność, jak i szansę na przyspieszenie innowacji, które mogą rozwiązać problem śladu węglowego branży modowej” – powiedział w oświadczeniu Donald Tang, prezes wykonawczy Shein.

Oświadczenie to pojawia się po tym, jak platforma znalazła się w ostatnich tygodniach w centrum uwagi organów regulacyjnych.

Rządy państw członkowskich UE zaapelowały w zeszłym miesiącu (17 czerwca) o wprowadzenie zdecydowanych środków mających na celu powstrzymanie marnotrawnego trendu kupowania taniej i jednorazowej odzieży. Chodzi o umożliwienie rządom pobierania opłat od firm, których strategia marketingowa promuje konsumpcjonizm „szybkiej mody”.

Shein została również oznaczona zgodnie z przepisami UE dotyczącymi platform internetowych jako Bardzo Duża Platforma Internetowa (VLOP) ze względu na gwałtowny wzrost liczby użytkowników w Europie w kwietniu. Firma będzie musiała sprostać bardziej rygorystycznym wymogom na mocy unijnej Ustawy o usługach cyfrowych (DSA) — i musi przyjąć konkretne środki w celu ochrony dobrostanu użytkowników oraz monitorować nielegalną działalność, taką jak towary podrobione, do końca sierpnia.

W zeszłym tygodniu (28 czerwca) Komisja Europejska zwróciła się już do Shein i chińskiego odpowiednika Temu z prośbą o informacje na mocy DSA, domagając się bardziej szczegółowych danych na temat środków podjętych przez te przedsiębiorstwa w celu dostosowania się do przepisów dotyczących m.in. reklamy, ochrony nieletnich i interfejsów internetowych.

Pytania te były następstwem skarg organizacji konsumenckiej BEUC złożonych w maju. Obie platformy mają czas do piątku (12 lipca) na odpowiedź Komisji.

Cła

Ponadto media podały w zeszłym tygodniu, że Komisja przygotowuje się do nałożenia ceł na tanie produkty pochodzące z Chin.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami towary poniżej 150 EUR mogą być importowane do bloku bez cła z krajów spoza UE. W przypadku produktów powyżej tego progu procent lub stawka różnią się w zależności od rodzaju towarów.

Działanie to ma na celu zwalczanie napływu produktów niskiej jakości importowanych z chińskich internetowych platform sprzedażowych Shein, a także Temu i AliExpress.