O nas
Kontakt

Po sukcesie „Deutschlandticket” Francja wprowadzi bilet kolejowy za 49 euro

Laura Kowalczyk

Po sukcesie „Deutschlandticket” Francja wprowadzi bilet kolejowy za 49 euro

Francja wprowadzi bilet komunikacji miejskiej o wartości 49 euro. Oto wszystko, co musisz wiedzieć.

Francja ma wprowadzić tanie bilety kolejowe latem przyszłego roku.

Nowy karnet za 49 euro umożliwi pasażerom nieograniczone podróżowanie pociągami regionalnymi i międzymiastowymi TER.

Jest to kontynuacja popularnego w Niemczech biletu na transport publiczny za 49 euro.

Minister transportu Clément Beaune ujawnił szczegóły planu na początku tego tygodnia.

„To będzie proste. Francuzi – niezależnie od wieku – mogą kupić ten bilet i mieć nieograniczone podróże na trasach międzymiastowych lub TER za stałą, niedrogą cenę” – powiedział France 2.

„Ideałem byłoby posiadanie czegoś na wzór tego, co mają Niemcy i inne kraje europejskie… aby zachęcić do korzystania z pociągów”.

Ponieważ przepustka ma zostać udostępniona latem przyszłego roku, oto wszystko, co musisz wiedzieć.

Jak będzie wyglądał nowy francuski bilet za 49 euro?

Posiadacze karnetów będą płacić miesięczną opłatę abonamentową w wysokości 49 euro za nieograniczone przejazdy pociągami regionalnymi i międzymiastowymi TER.

Pociągi TER łączą lokalne miejsca docelowe w regionach Francji i obsługują około 1,1 miliona pasażerów dziennie.

Popularne trasy TER obejmują Bordeaux do Arcachon (koszt około 15 euro) i Marsylia do Tulonu (17 euro). Osoby dojeżdżające do pracy regularnie odbywające te podróże mogą dzięki karnetowi zaoszczędzić setki euro.

Zdjęcie AP
Mężczyzna przejeżdża na rowerze na głównym dworcu kolejowym, gdy po lewej stronie widać reklamę Deutschlandticket (biletu do Niemiec), we Frankfurcie, Niemcy, 2022 r.

Jak sama nazwa wskazuje, pociągi Intercity kursują pomiędzy francuskimi miastami. Obsługują dłuższe trasy niż pociągi TER, ale są wolniejsze niż pociągi dużych prędkości TGV.

Popularne trasy obejmują Paryż do Toluzy i Bourdeaux do Nicei.

Jeśli dokonasz rezerwacji w tym dniu, bilet na pociąg międzymiastowy między Paryżem a Toluzą pozwoli Ci zaoszczędzić 94 euro – prawie dwukrotnie więcej niż planowana cena biletu na transport publiczny – chociaż bilety są mniej wygórowane, jeśli zarezerwujesz z większym wyprzedzeniem.

Bilet obejmie także przejazdy lokalnymi autobusami, metrem i tramwajami, „jeśli to możliwe” – powiedział Beaune. Pełne szczegóły nie zostały jeszcze ustalone.

Jak wygląda bilet komunikacji miejskiej w Niemczech?

Plan naśladuje udany bilet „Deutschlandticket”, który pojawił się w Niemczech w kwietniu tego roku.

Karnet, który za 49 euro uprawnia do nieograniczonych przejazdów wszystkimi lokalnymi i regionalnymi środkami transportu publicznego, został okrzyknięty przez władze „największą reformą transportu publicznego w historii Niemiec”.

Od chwili jego uruchomienia bilet zakupiło ponad trzy miliony Niemców. Szefowie transportu ostrzegają jednak, że niska cena może nie być trwała i że podwyżka cen jest prawdopodobna w styczniu 2024 r.

Czy francuska przepustka pomoże zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z transportu?

Francuski bilet ma na celu odzwyczajenie osób dojeżdżających do pracy od bardziej emisyjnych środków transportu, powiedział w poniedziałek prezydent Emmanuel Macron. Orzeczenie to nadeszło wkrótce po tym, jak kraj zakazał lotów na krótkich dystansach w przypadku podróży, które pociągiem można odbyć w mniej niż dwie i pół godziny.

„Sednem bitwy jest wyjście z węgla i ropy” – wyjaśnił.

Inne europejskie przepustki kolejowe miały pozytywny wpływ na środowisko.

Niemiecki bilet za 49 euro był następcą wypróbowanego latem ubiegłego roku biletu za 9 euro miesięcznie. Ta ultratania przepustka została wprowadzona w celu zwalczania rosnącej inflacji po inwazji Rosji na Ukrainę.

Dzięki ponad 52 milionom sprzedanych biletów karnet pomógł zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych z ruchu ulicznego. Niemieckie stowarzyszenie transportowe VDV twierdzi, że w czerwcu, lipcu i sierpniu tego roku zaoszczędziło około 1,8 miliona ton emisji dwutlenku węgla.