Drugi najgłębszy tunel na świecie zostanie zamknięty z powodu remontu.
Podróżujesz w tym roku między Francją a Włochami? Możesz zostać zmuszony do objazdu, ponieważ tunel Mont-Blanc, który łączy dwa kraje pod Alpami, jest zamknięty na 15 tygodni z powodu prac remontowych.
Między 2 września a 16 grudnia zostanie całkowicie przebudowany 600-metrowy odcinek 11-kilometrowego tunelu. W tym czasie Tunnel du Mont-Blanc będzie zamknięty dla ruchu.
Alternatywne trasy są dostępne, ale prawdopodobnie wydłużą czas podróży. Oto, jak zaplanować podróż po Europie w okresie zamknięcia jesienią.
Dlaczego tunel Mont-Blanc jest zamknięty?
Otwarty w 1965 roku tunel autostradowy Mont-Blanc łączy Chamonix w Górnej Sabaudii, w południowo-wschodniej Francji, z Courmayer w Dolinie Aosty, w północno-zachodnich Włoszech.
Jest częścią północno-południowoeuropejskiej trasy E25, która biegnie od Hoek van Holland do przeprawy promowej z Cagliari do Palermo na Sycylii.
Tunel ten, położony 2480 metrów pod szczytem Aiguille du Midi, jest drugim najgłębszym czynnym tunelem na świecie, po szwajcarskim Tunelu Bazowym Świętego Gotarda.
Przez cały rok 2024 miały miejsce różne zamknięcia mające na celu umożliwienie przeprowadzenia prac konserwacyjnych, ćwiczeń bezpieczeństwa i renowacji.
Zamknięcie jesienią tego roku jest zaplanowane w celu przeprowadzenia prac renowacyjnych konstrukcji sklepienia. Będzie to jeden z pierwszych dużych europejskich tuneli, w którym zostaną przeprowadzone gruntowne prace renowacyjne konstrukcji.
Między godziną 17.00 dnia 2 września a godziną 17.00 dnia 16 grudnia na dwóch 300-metrowych odcinkach tunelu będą testowane różne technologie rekonstrukcji.
Najbardziej efektywne i wydajne techniki będzie można zastosować na dodatkowym 600-metrowym odcinku podczas kolejnego zamknięcia w 2025 r., a także na całej długości tunelu w kolejnych latach.
Alternatywy dla tunelu Mont-Blanc
Podczas zamknięcia tunelu Mont-Blanc nadal będzie można poruszać się między Francją i Włochami różnymi trasami.
Choć może to wydłużyć czas podróży, może też pozwolić zaoszczędzić pieniądze: opłata za przejazd samochodem w jedną stronę do tunelu Mont-Blanc wynosi 51,50 euro, a za przejazd w obie strony – 64,20 euro.
Około 160 km na południe od tunelu Mont-Blanc, tunel Fréjus łączy Modane we Francji z Bardonecchią we Włoszech. Podróż w jedną stronę dla samochodów kosztuje 54,10 €, a w obie strony 67,50 €. Podczas zamknięcia trasy pojazdy ciężarowe zostaną przekierowane na tę trasę.
Abonamenty na opłaty drogowe, w tym karta TMB i Eurotoll, obejmują oba tunele w ramach tego samego karnetu. Karnety ulgowe na wiele przejazdów ważne podczas zamknięcia tunelu Mont-Blanc zostaną automatycznie przedłużone o cztery miesiące.
Alternatywnie, Tunnel du Grand-Saint-Bernard łączy Martigny w Valais w Szwajcarii z Saint-Rhémy-en-Bosses w Dolinie Aosty we Włoszech. Jednokierunkowa opłata za przejazd samochodem wynosi 31 €.
Położona dalej na południowy zachód, Col du Petit-Saint-Bernard jest przełęczą górską łączącą Savoie we Francji z Doliną Aosty. Może jednak zostać zamknięta z powodu obfitych opadów śniegu, więc sprawdź pogodę przed zaplanowaniem trasy.
Na północy znajduje się przełęcz Col des Montets, łącząca Chamonix z Vallorcine we Francji, na granicy z Valais. Kolejną trasą, która może zostać zamknięta z powodu opadów śniegu, jest przełęcz, którą należy pokonać.
Tunel kolejowy Tunnel des Montets, jednotorowy tunel, który pełni także funkcję drogi, może być czasami używany, gdy przełęcz jest zamknięta, jednak istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo dużego natężenia ruchu.
Malownicza przełęcz Mont Cenis, położona między Alpami Kotyjskimi we Francji a Alpami Graickimi we Włoszech, jest zazwyczaj otwarta dla ruchu do listopada, kiedy to zostaje zamknięta na okres zimowy.
Przełęcz Montgenèvre łącząca Briançon we Francji i Cesana Torinese we Włoszech to kolejna opcja podróży drogowej dalej na południe od tunelu Mont-Blanc.