Duński tunel Fehmarnbelt skróci czas podróży między Skandynawią a Europą Środkową.
Dania i Niemcy są o krok bliżej połączenia najdłuższym na świecie podwodnym tunelem kolejowym i drogowym.
W poniedziałek król Danii Fryderyk X zainaugurował pierwszy element przyszłego 18-kilometrowego tunelu pod Morzem Bałtyckim. Połączy południową Danię z północnymi Niemcami i przyczyni się do ekologicznej transformacji sektora transportu.
Połączenie Fehmarnbelt, którego otwarcie ma nastąpić w 2029 r., również skróci podróż z obecnej 45-minutowej przeprawy promowej do zaledwie siedmiu minut pociągiem.
Połączy Roedby po stronie duńskiej z Puttgarten w Niemczech, zapewniając dalsze połączenia drogowe i kolejowe z Europą Środkową i krajami nordyckimi.
Pierwsza część tunelu Fehmarnbelt gotowa do zanurzenia
Frederik odsłonił tablicę przy wejściu do pierwszego 217-metrowego odcinka tunelu, który zostanie zanurzony w rynnie dna morskiego po stronie duńskiej pod koniec tego roku. Wrzucił monetę do swojej podobizny do kapsuły czasu zawierającej przedmioty podarowane przez tych, którzy zbudowali betonowe elementy.
Sund & Baelt, firma budująca połączenie Fehmarn, twierdzi, że będzie to najdłuższy tunel podwodny. Będzie on również obejmował zelektryfikowany tor kolejowy. Oczekuje się, że samochody będą mogły przejechać Morze Bałtyckie w 10 minut na czterech pasach, a pociągi zrobią to w siedem minut.
W 2011 r. zdecydowano, że połączenie pomiędzy wyspą Lolland w południowej Danii a wyspą Fehmarn w północnych Niemczech powinno zostać zbudowane w formie tunelu zanurzonego. Prace po stronie duńskiej rozpoczęto w lipcu 2022 roku, a po stronie niemieckiej dokładnie rok później.
Ile będzie kosztować połączenie z Fehmarn?
Tunel będzie składał się z 89 elementów betonowych, które są budowane w specjalnym obiekcie w Roedbyhavn na wyspie Lolland, zwanym największym placem budowy w Europie Północnej. W maju odlano pierwszy z elementów.
Połączenie z Fehmarn będzie kosztować 55,1 miliarda koron (4,8 miliarda euro), a zapłacą użytkownicy w Danii. Rząd duński podejmie decyzję w sprawie wysokości opłaty za przejazd tunelem na późniejszym etapie.
W ostatnich latach Dania zbudowała połączenia drogowe i kolejowe z sąsiednią Szwecją oraz między dwiema dużymi duńskimi wyspami.
W 2000 r. połączenie mostowo-tunelowe przez cieśninę Oresund połączyło Kopenhagę z trzecim co do wielkości miastem Szwecji, Malmö, a w 1998 r. otwarto ruch drogowy między wyspami Fionia, gdzie znajduje się Odense – trzecie co do wielkości miasto Danii – a Zelandią, gdzie leży Kopenhaga. Ruch pociągów ruszył tam rok wcześniej.