Bogata edycja mini-plenarnej konferencji Najważniejsze wydarzenia tego tygodnia przedstawione przez starszego korespondenta ds. energii i środowiska Roberta Hodgsona
Kluczowe daty w dzienniku
Wtorek, 9 kwietnia:Konferencja lotnicza w Brukseli: „Europejski plan lotu do zrównoważonej przyszłości”.
Środa 10–czwartek 12 kwietnia: „Miniplenarna” sesja Parlamentu Europejskiego w Brukseli obejmująca głosowania w sprawie limitów emisji z pojazdów, monitorowania gleby, śladu węglowego transportu i środków energetycznych.
Czwartek, 11 kwietnia: Avaaz, WeMove Europe i Oxfam oraz działacze klimatyczni wylądują prywatnym odrzutowcem przed Parlamentem Europejskim podczas sesji plenarnej w ramach kampanii skierowanej do najbogatszych i największych trucicieli w Europie.
W centrum uwagi
W przyszłym tygodniu część ustawodawstwa dotyczącego Zielonego Ładu powinna pokonać przedostatnią przeszkodę, a Parlament Europejski będzie musiał związać wiele luźnych spraw, przyjmując szereg tekstów legislacyjnych wypracowanych podczas rozmów na zapleczu z delegatami rządowymi – w ramach niesławnego procesu rozmów trójstronnych.
W środę (10 kwietnia), pierwszego dnia „mini sesji plenarnej” w Brukseli, oczekuje się, że posłowie do Parlamentu Europejskiego będą głosować nad wstępnie uzgodnionymi przepisami dotyczącymi redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym, limitów emisji CO2 dla ciężarówek i autobusów, unijnych ram certyfikacji dla pochłanianie dwutlenku węgla oraz nowe kary za zanieczyszczenie przez statki. Sprawozdawca Europejskiej Partii Ludowej ds. emisji gazów cieplarnianych przez pojazdy, Jens Gieseke, zaleca swojej grupie sprzeciwienie się porozumieniu, chociaż wcześniej przyznał w rozmowie z TylkoGliwice, że jest mało prawdopodobne, aby zostało ono zablokowane.
Nie do końca pewne są także być może losy dwóch dokumentów, w sprawie których parlament nie zajął jeszcze swojego stanowiska: proponowanej dyrektywy w sprawie monitorowania gleby oraz przepisów dotyczących rozliczania emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych. To ostatnie prawo ma na celu ułatwienie porównywania śladu węglowego różnych form transportu poprzez zastosowanie standardowych miar (CO2 na tonę/pasażera na kilometr). Współsprawozdawczyni EPL stwierdziła, że jej grupa nie może poprzeć tej ustawy, jeśli nie zostanie poruszona kwestia „słonia w pokoju” (nie licząc emisji w cyklu życia pojazdów elektrycznych) – chociaż nie powstrzymało to jednej czwartej z nich przed poparciem projektu sprawozdania na etapie komisji.
Prawo dotyczące monitorowania gleby jest potencjalnie mniej pewne ze względu na potencjalne wymagania, jakie może nałożyć na rolników, szczególnie poprzez artykuły dotyczące zrównoważonego gospodarowania glebami i minimalizowania wpływu „zajmowania gruntów” na ekosystemy. Chociaż uważa się, że propozycje prawicowej ECR i skrajnie prawicowej ID dotyczące całkowitego odrzucenia wniosku nie zostaną przyjęte, członkowie komisji ds. rolnictwa zaproponowali liczne poprawki, które osłabiłyby cele ustawy w zakresie ochrony środowiska. Głosowanie w Komisji Środowiska było bliskie (42 za, 26 przeciw i 14 wstrzymujących się). Rola grupy Renew będzie decydująca, poinformowało nas źródło z obozu Zielonych, prognozując „nieznaczną większość” za nowym prawem. Rozmowy trójstronne w obu sprawach będą prawdopodobnie kontynuowane po wyborach, kiedy Węgry obejmą przewodnictwo w Radzie UE.
W czwartek rano posłowie do PE będą debatować nad czterema kluczowymi aktami prawnymi dotyczącymi rynku energii, wszystkimi będącymi przedmiotem niedawnych porozumień trójstronnych, zanim przejdą bezpośrednio do głosowania: dwa dotyczące rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru oraz dwa dotyczące reformy rynku energii elektrycznej. Jak informowaliśmy w zeszłym tygodniu, potencjalnie kontrowersyjne przepisy dotyczące czystych paliw – w szczególności tych, które kwalifikują się jako „niskoemisyjna” produkcja wodoru – zostaną omówione w kolejnych aktach ustawodawczych delegowanych do Komisji Europejskiej.
Być może najbardziej luźnym rozwiązaniem, przynajmniej jeśli chodzi o politykę energetyczną i środowiskową, jest dyrektywa w sprawie opodatkowania energii. Prezydencja belgijska próbowała ożywić proponowaną reformę, której celem było dostosowanie polityki UE do celów Zielonego Ładu – na przykład poprzez położenie kresu obecnym bezpłatnym przejazdom, z których korzystają sektory lotniczy i morski – ale wydaje się, że w lutym wyciekł rozwodniony kompromis nie znaleźć wystarczającego wsparcia. Kwestie podatkowe wymagają jednomyślności wszystkich 27 państw członkowskich, więc osiągnięcie porozumienia zawsze było zadaniem trudnym. Rola Parlamentu Europejskiego ma charakter konsultacyjny, ale tam także impas jest na porządku dziennym.
Komisja ds. Gospodarczych i Monetarnych miała przyjąć swoje stanowisko w sprawie reformy 9 kwietnia – przypadkowo w tym samym dniu, w którym prezydencja belgijska będzie gościć różnych czołowych przedstawicieli UE na konferencji poświęconej lotnictwu zatytułowanej Europejski plan lotu do zrównoważonej przyszłości. Głosowanie zostało przełożone, a nowe posiedzenie zaplanowano na 18 kwietnia.
Tymczasem otrzymaliśmy informację, że organizacje pozarządowe planują „wylądować prywatnym odrzutowcem przed Parlamentem Europejskim” 11 kwietnia i żądają szerszych działań przeciwko unikaniu podatków przez superbogatych.
Twórcy wiadomości politycznych
@Pieper @Dlabajova
Skandal z powołaniem przedstawiciela MŚP
W zeszłym tygodniu serwis TylkoGliwice poinformował wyłącznie, że czterech kolegów komisarzy – Josep Borrell, Thierry Breton, Paolo Gentiloni i Nicolas Schmit – napisało do przewodniczącej Komisji Ursuli von der Leyen, że decyzja władzy wykonawczej o zatrudnieniu niemieckiego posła do Parlamentu Europejskiego Markusa Piepera (Europejska Partia Ludowa) lukratywnemu urzędnikowi post, ponieważ wysłannik ds. MŚP potrzebuje dokładniejszej analizy, po wcześniejszym wyłącznym wydaniu TylkoGliwice, w którym posłowie do Parlamentu Europejskiego z wielu głównych partii politycznych również będą w tym tygodniu wzywać Komisję do ponownego przemyślenia kwestii zatrudnienia. Wśród innych kandydatów znalazła się eurodeputowana Martina Dlabajová (Czechy, Renew Europe), która złożyła skargę do Komisji w związku z nominacją.
Ankieta dotycząca zasad
Jak donosił w zeszłym tygodniu wyłącznie TylkoGliwice, czterech komisarzy chce debatować, a partie polityczne i organizacje pozarządowe chcą, aby władza wykonawcza UE ponownie przemyśleła zatrudnienie niemieckiego posła do Parlamentu Europejskiego Markusa Piepera na stanowisko wysłannika ds. MŚP.
Czy mianowanie Markusa Piepera na wysłannika ds. MŚP:
Stań tak, jak jest
Być ponownie otwarty
Zapisz się tutaj, aby zobaczyć wyniki zeszłotygodniowej ankiety i otrzymywać informacje o najnowszych wydarzeniach w polityce UE dzięki naszemu cotygodniowemu biuletynowi „The Policy Briefing”. Twój cotygodniowy wgląd w europejskie stanowienie przepisów, kwestie polityczne, kluczowe wydarzenia i trendy w danych.
Krótkie dane
Czy Zielony Ład Komisji spełnił oczekiwania?