O nas
Kontakt

Polityka UE. Bruksela daje zielone światło 1,4 miliarda euro dotacji państwowej na projekty wodorowe

Laura Kowalczyk

French President Emmanuel Macron, center right, and Airbus CEO Guillaume Faury, look at a concept hybrid-hydrogen aircraft, at the Paris Air Show last year

Komisja Europejska ma nadzieję na dalsze wspieranie unijnej technologii czystej energii poprzez zatwierdzanie ogromnych dotacji państwowych na szereg projektów mających na celu wykorzystanie wodoru do zastąpienia paliw kopalnych w transporcie.

Airbus, BMW i Michelin należą do 11 firm, które otrzymają wielomilionowe dotacje publiczne na rozwój technologii niskoemisyjnego wodoru po tym, jak urzędnicy UE ds. konkurencji zatwierdzili ogromny pakiet pomocy państwa na „ważny projekt stanowiący przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania” (IPCEI).

Projekt Hy2Move, który jak sama nazwa wskazuje, ma na celu rozwój paliw transportowych, został przygotowany wspólnie przez Estonię, Francję, Niemcy, Włochy, Holandię, Słowację i Hiszpanię, które wystąpiły o zwolnienie z przepisów jednolitego rynku, które zwykle zabraniają dotacji krajowych.

Oczekuje się, że pomocy państwa dorównają inwestycje sektora prywatnego w wysokości 3,3 miliarda euro w projekty takie jak opracowanie ogniw paliwowych o wystarczającej mocy do stosowania na statkach i pociągach oraz lekkich zbiorników na wodór, w których można bezpiecznie przechowywać wybuchowy gaz do wykorzystania jako paliwo lotnicze .

Chociaż wymieniła zaangażowane przedsiębiorstwa – w tym także mniejsze firmy, takie jak słowacki producent lekkich samolotów Tomark i estońska firma zajmująca się magazynowaniem energii Skeleton – Komisja stwierdziła, że ​​nie jest w stanie ujawnić szczegółów konkretnych projektów, dla których zatwierdzono pomoc państwa, dopóki nie wyrazi zgody „ o wszelkich poufnych tajemnicach handlowych, które należy usunąć”.

Hy2Move to czwarty projekt IPCEI związany z ekologicznym wodorem, który został zatwierdzony po projektach związanych z rozwojem technologii, nowymi zastosowaniami i infrastrukturą w świecie rzeczywistym, co zapewnia łączną kwotę zatwierdzonych dotacji państwowych na poziomie 18,9 miliarda euro.

Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za politykę konkurencji, stwierdziła, że ​​wodór może pomóc w dekarbonizacji transportu, ale początkowa inwestycja może być „ryzykowna tylko dla jednego państwa lub jednego przedsiębiorstwa”. Podkreśliła, że ​​przewidywana inwestycja sektora prywatnego to konkretna liczba oparta na zaproszeniach do wyrażenia zainteresowania i porozumieniach w ramach zainteresowanych państw członkowskich, a nie jedynie wyraz nadziei.

Wzrost zainteresowania wodorem jako potencjalnym rozwiązaniem w zakresie dekarbonizacji transportu i przemysłu ciężkiego doprowadził do mówienia o „szumu na temat wodoru”, a nawet urzędnicy Komisji wyrazili wątpliwości co do osiągnięcia rocznego celu produkcyjnego na rok 2030 wynoszącego 10 mln ton ekologicznego wodoru.

Zgodnie z niedawno przyjętym pakietem przepisów dotyczących rynku gazu Komisja Europejska musi jeszcze opracować kryteria prawne dotyczące „wodoru niskoemisyjnego”, który, jak ostrzegały w zeszłym miesiącu organizacje pozarządowe, musi być wystarczająco solidny, aby zapewnić, że „niebieski” wodór wytwarzany z gazu ziemnego będzie rzeczywiście czynnikiem klimatycznym przyjazny, a nie jedynie sposób na przedłużenie popytu na paliwa kopalne.