O nas
Kontakt

Polityka UE. Ekskluzywnie: urzędnicy handlowi pewni, że uda im się opóźnić wprowadzenie prawa dotyczącego odpadów opakowaniowych

Laura Kowalczyk

The European Commission hopes to persuade governments of the risk of holding overseas recyclers to the same standards as domestic packaging producers.

Istnieje ryzyko, że przełomowa ustawa o ochronie środowiska, mająca na celu rozwiązanie problemu ogromnej i rosnącej ilości odpadów opakowaniowych wyrzucanych w Europie, wynoszącej już prawie 190 mln ton rocznie na osobę, zostanie przełożona do czasu wyborów do UE ze względu na impas polityczny w sprawie jej potencjalnych konsekwencji dla handlu i dyplomacji.

Według kilku dobrze poinformowanych źródeł istnieje duże prawdopodobieństwo, że nowe prawo mające na celu ograniczenie ogromnych ilości opakowań trafiających na wysypiska śmieci lub do spalarni zostanie w piątek zablokowane pomimo porozumienia politycznego pomiędzy Parlamentem Europejskim a rządami UE osiągniętego wcześniej w tym roku. miesiąc.

Organy ustawodawcze UE uzgodniły w tym miesiącu tekst nowego rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) w zakulisowych rozmowach, w których pośredniczy Komisja Europejska – forum znanemu w Brukseli jako trilog. Oficjalne przyjęcie powinno być teraz formalnością, ale Komisja Europejska odmówiła podpisania umowy.

Dyrektor UE stwierdził, że zgoda na tak zwaną „klauzulę lustrzaną” wprowadzoną w ostatniej chwili przez Francję, która nakładałaby na firmy chcące eksportować na jednolity rynek europejski przestrzeganie tych samych standardów w zakresie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, co krajowi producenci opakowań z tworzyw sztucznych, „poza mandat” swoich negocjatorów.

Od tego czasu Dyrekcja Generalna ds. Handlu (DG TRADE) Komisji wzmogła wysiłki mające na celu zablokowanie legislacji, próbując przekonać dyplomatów i urzędników rządowych stojących za potencjalnie poważnymi problemami w handlu i dyplomacji, jeśli ustawa zostanie przyjęta w obecnej formie.

TylkoGliwice rozmawiał ze źródłami w Parlamencie Europejskim, Radzie UE i Komisji, z których żadne nie było gotowe ujawnić informacji ze względu na delikatny charakter impasu dotyczącego tego, co zostało opisane jako najbardziej lobbowany obecnie akt prawa ochrony środowiska kadencja legislacyjna.

Wyżsi urzędnicy Komisji ds. Handlu są „pewni”, że przekonali wystarczającą liczbę rządów do sprzeciwienia się ustawie w jej obecnej formie, ostrzegając przed „ogromnymi problemami gospodarczymi i potencjalnymi problemami w zakresie dyplomacji handlowej” związanymi z przepisem prawnym, który skutecznie zakazałby większości obecnie używanych opakowań z tworzyw sztucznych do wysyłki towarów do Europy.

Tymczasem źródło w Radzie UE przyznało, że „trudno” będzie zgromadzić niezbędną większość kwalifikowaną rządów UE do podpisania porozumienia politycznego na posiedzeniu stałych przedstawicieli w piątek (14 marca).

Państwa członkowskie muszą rozważyć ostrzeżenie organu wykonawczego UE przeciwko chęci ochrony unijnych podmiotów zajmujących się recyklingiem i producentów opakowań przed podcięciem cenowym ze strony konkurentów podlegających mniej rygorystycznym regulacjom. Jedno ze źródeł dyplomatycznych poinformowało TylkoGliwice, że służby prawne Parlamentu i Rady doszły do ​​wniosku, że klauzula lustrzana jest zgodna z przepisami Światowej Organizacji Handlu.

W tymczasowym tekście PPWR określono obowiązkowe cele dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach z tworzyw sztucznych sprzedawanych na jednolitym rynku. Sporna klauzula stanowi, że aby tworzywo sztuczne pochodzące z recyklingu miało być gromadzone zgodnie z unijnymi normami w celu selektywnej zbiórki, a następnie przetwarzane w zakładach przestrzegających takich samych limitów zanieczyszczeń i emisji, jakie obowiązują producentów krajowych.

Według źródeł Komisja uważa, że ​​najskuteczniejszym sposobem rozwiązania tego, co uważa za główny problem związany z nowym prawem, jest przekonanie wystarczającej liczby rządów o potencjalnych zagrożeniach, jakie z nim związane. Alternatywą byłoby złożenie formalnego sprzeciwu wobec poprawek wprowadzonych do wniosku, który mógłby zostać odrzucony jedynie za jednomyślną zgodą wszystkich 27 państw członkowskich.

Następnie istnieje coś, co jedno ze źródeł określiło jako „opcję nuklearną” – wycofanie swojej propozycji w całości, co skutecznie zniweczyłoby kluczowy element prawodawstwa Zielonego Ładu.

Jeżeli, jak ma nadzieję władza wykonawcza UE, zostanie ona odrzucona w piątek, Rada będzie musiała wznowić rozmowy z eurodeputowanymi, a szanse na wejście ustawy w życie przed wyborami do Parlamentu Europejskiego będą nikłe. Belgijska prezydencja Rady UE traktuje koniec przyszłego tygodnia (22 marca) jako ostatnią szansę na umieszczenie tej kwestii w porządku kwietniowego posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego, ostatniego przed czerwcowymi wyborami europejskimi.