O nas
Kontakt

Polityka UE. Instytucje spartaczyły naukę, wprowadzając zakaz morski, twierdzą producenci etanolu

Laura Kowalczyk

Seth Wenig / AP

Producenci biopaliw oskarżają współprawodawców UE o dyskryminację w stosowaniu biopaliw pochodzenia roślinnego.

Współprawodawcy UE pominęli dane naukowe i techniczne w ocenach przy ustalaniu poziomów emisji biopaliw morskich – twierdzą producenci etanolu w skardze prawnej, zgodnie z opublikowanym pozwie sądu.

ePURE, europejski etanol odnawialny, wraz z węgierską firmą Pannonia Bio, która prowadzi biorafinerię, w grudniu zeszłego roku złożyła skargę prawną do Sądu UE, zarzucając, że prawo morskie FuelEU „nie uwzględnia we właściwy sposób udowodnionych korzyści płynących ze zrównoważonych biopaliw pochodzenia roślinnego ”, dodanie decyzji narusza kilka kluczowych unijnych procedur legislacyjnych.

Zdaniem wnioskodawców unijni współprawodawcy „nie oparli się na danych naukowych”, argumentując, że biopaliwa nie powodują takich samych emisji jak „najmniej korzystne paliwa kopalne”.

ePURE i Pannonia argumentują również, że Parlament i Rada „naruszyły zasadę proporcjonalności” i „zasadę równego traktowania” zgodnie z prawem UE.

David Carpintero, dyrektor generalny ePURE, skrytykował „niejednolite podejście UE” do etanolu odnawialnego pochodzenia roślinnego jako „dyskryminujące”, argumentując, że prawodawcy uwzględnili jego zrównoważony charakter w przekształconej wersji ustawy o energii odnawialnej – dyrektywie w sprawie energii odnawialnej (RED) – w transporcie drogowym i sektorze transportu kolejowego, ale zdecydował się wyłączyć go z rachunków za paliwo morskie i lotnicze.

Producenci etanolu twierdzą, że takie arbitralne podejście było nieuzasadnione i doprowadziło do „braku pewności prawa i uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych podmiotów gospodarczych”.

Mark Turley, dyrektor generalny ClonBio Group, właściciela Panonii, oskarżył prawodawców o „nieodpowiedzialność” i powiedział, że unijni inwestorzy wybierają Stany Zjednoczone na nowe inwestycje ze względu na „niestabilną” unijną politykę dekarbonizacji transportu.

Faig Abbasov, dyrektor ds. żeglugi w Transport & Environment (T&E), grupie kampanii z siedzibą w Brukseli, powiedział, że prawodawcy wykluczyli z programu FuelEU Maritime bioetanol pochodzący z roślin spożywczych „nie bez powodu”.

„Korzyści dla środowiska są minimalne, podczas gdy wykorzystywanie upraw takich jak kukurydza i pszenica do paliwa powoduje wzrost cen żywności” – dodał Abbasov, odnosząc się do raportu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, w którym również wyrażono dezaprobatę dla biopaliw w polityce UE.

Rada i Parlament nie odpowiedziały na prośbę o komentarz.