O nas
Kontakt

Polityka UE. Przeprowadzono kampanię przeciwko uchylaniu się od płacenia podatków, ale nie w sądzie

Laura Kowalczyk

EU antitrust chief Margrethe Vestager

Jak dowiedział się TylkoGliwice, głośne sprawy dotyczące konkurencji przeciwko Apple i Starbucks podniosły świadomość i zwiększyły presję polityczną pomimo niepowodzeń prawnych.

Niedawna seria orzeczeń sądowych sprawia, że ​​walka Komisji Europejskiej z uchylaniem się od płacenia podatków przy wykorzystaniu jej uprawnień w zakresie konkurencji znajduje się w poważnych tarapatach, gdy Komisja wkracza w ostatni rok swojej kadencji.

Jednak trwająca dekadę kampania przyczyniła się do zwiększenia świadomości i presji politycznej, nawet jeśli jej przyszłość rysuje się w ciemnych barwach, podało kilka źródeł TylkoGliwice.

Począwszy od 2013 r., a wkrótce potem po ujawnieniu doniesień LuxLeaks, UE wszczęła serię dochodzeń z udziałem znanych marek, takich jak McDonald’s, Apple i Ikea.

Blok wykorzystał silną konkurencję, aby zapewnić, że przedsiębiorstwa nie uzyskają nieuczciwej przewagi w drodze specjalnych umów z krajowymi organami podatkowymi.

Kampania spotkała się z krytyką ze strony ówczesnego prezydenta Donalda Trumpa, który stwierdził, że szefowa unijnego urzędu antymonopolowego Margrethe Vestager „naprawdę nienawidzi Stanów Zjednoczonych”.

Być może bardziej niepokojące dla Vestager jest to, że decyzja ta nie spotkała się również z dużym przychylnością sądów UE.

Na początku grudnia Trybunał Sprawiedliwości odrzucił jego sprawę dotyczącą Engie, francuskiego dostawcy energii znanego wcześniej jako GDF Suez, i jej statusu podatkowego w Luksemburgu.

Amazon stwierdził, że jego korzystna decyzja, wydana tydzień po decyzji Engie, potwierdziła, że ​​gigant handlu elektronicznego zawsze przestrzegał prawa i nie korzystał ze specjalnego traktowania w Luksemburgu.

Na którym miejscu jest UE w swojej krucjacie przeciwko uchylaniu się od płacenia podatków?

Niektórzy działacze twierdzą jednak, że pomimo niepowodzeń prawnych zaangażowanie UE w międzynarodowe unikanie opodatkowania było w dalszym ciągu uzasadnione.

„Unikanie płacenia podatków pozbawia rządy ważnych zasobów niezbędnych do finansowania usług publicznych, ale także zielonej transformacji” – stwierdziła Chiara Putaturo, zastępca dyrektora biura Oxfam ds. UE, dodając, że istnieje „bezpośredni związek z nierównościami”.

Z prawnego punktu widzenia nie budzi kontrowersji fakt, że rygorystyczne przepisy antysubsydyjne UE, zwane zasadami pomocy państwa, obejmują ulgi podatkowe i wydatki publiczne.

Jednak innowacyjne podejście przyjęte przez Vestager – skupiające się na interpretacjach podatkowych, w których organy zatwierdzają z wyprzedzeniem umowy spółek – wymaga trudnego prawnego zadania polegającego na udowodnieniu, że firma była traktowana preferencyjnie – mówi.

Kampania uwydatniła „śmiesznie” niski poziom podatków płaconych przez znane gigantyczne korporacje, powiedział Putaturo.

ogryzek

Oczy wszystkich zwrócone są teraz na sprawę, w której wciąż zapada ostateczny wyrok – a biorąc pod uwagę 14,3 miliarda euro podatków, jest to poważna sprawa.

„Myślę, że następna sprawa, Apple, będzie kluczowa” – powiedział Putaturo – oczekuje się, że w nadchodzących miesiącach sąd najwyższy bloku ma wydać orzeczenie w sprawie orzeczenia Komisji z 2016 r. stwierdzającego, że irlandzkie sprawy podatkowe dotyczące tej firmy były nielegalne.

„Na tej podstawie Komisja prawdopodobnie podejmie decyzję, co dalej z Nike i Ikeą” – dodała, powołując się na dwa główne dochodzenia, które Komisja wszczęła, ale których nie zakończyła, a także dochodzenie wymierzone w producenta obuwia Huhtamäki w zakresie opakowań do żywności.

Niedawna opinia prawna wydana przez rzecznika generalnego UE Giovanniego Pitruzzelli potwierdza twierdzenia Vestager dotyczące umowy, na mocy której Apple płacił stawki zaledwie 0,005%.

Wygrała także sprawę dotyczącą opodatkowania nadmiernych zysków w Belgii – która w odróżnieniu od innych spraw dotyczyła szeregu spółek tworzących razem skuteczny system.

Negatywne decyzje sądu nie odstraszyły jednak duńskiego polityka.

W marcowym przemówieniu po oddalaniu jego pozwów przeciwko producentowi samochodów Fiat Chrysler i sieci kawiarni Starbucks Vestager powiedział, że straty sądowe dostarczyły cennych wskazówek i wyjaśnień oraz że w przyszłości odbędą się dalsze dochodzenia.

Orzeczenie Amazona jest „niezwykle ograniczające… z pewnością nie skończyliśmy, jeśli chodzi o sprawiedliwość podatkową” – stwierdziła Vestager 14 grudnia, a rzecznik Komisji powiedział TylkoGliwice, że będzie nadal badać agresywne planowanie podatkowe „z całą niezbędną ostrożnością”. narzędzia, którymi dysponuje. »

Luksemburg

Jednak początkowo kreatywne podejście Vestager może wymagać złagodzenia, powiedział TylkoGliwice Fredrik Lowhagen, prawnik w Linklaters.

„Myślę, że można śmiało powiedzieć, że przypadki interpretacji indywidualnych prawa podatkowego były motywowane politycznie” – stwierdził Lowhagen. „To nie pierwszy raz, kiedy (Komisja) wykorzystuje w ten sposób prawo dotyczące pomocy państwa”.

„Komisja narzuciła własne pomysły na temat tego, jak powinny wyglądać krajowe systemy podatkowe” – stwierdził Lowhagen.

„Nie mogą już tego robić” po tym, jak sądy powiedziały im, że muszą patrzeć na literę krajowych kodeksów, a nie na ogólne zasady i wytyczne OECD – dodał.

W przypadku innych kampania Komisji nadal wywarła skutek, wywierając presję na rządy krajowe, aby zaakceptowały dyrektywy przeciwdziałające unikaniu podatków – co było niemałym wyczynem, ponieważ niezależnie od tego, kto mógł ją zawetować.

Interpretacje indywidualne prawa podatkowego, których szczegóły są obecnie udostępniane rządom UE, są znacznie mniej popularne niż dawniej, a niektóre kraje zreformowały także swoje własne przepisy krajowe, Pierre-Antoine Klethi, współszef zespołu ds. kontrowersji podatkowych w Loyens & Loeff Luksemburg, powiedział TylkoGliwice.

„Wygląda na to, że minęły czasy, gdy dochodzenia w sprawie pomocy państwa wykorzystywano jako kij do zmuszania państw członkowskich do zaakceptowania reform podatku od osób prawnych na szczeblu europejskim” – stwierdziła Klethi, a niedawne przegrane w sądach złagodziły politykę nacisku na działania.

Rozproszony

Dochodzenia UE obejmowały okres, w którym uwagę urzędników antymonopolowych zajmował Covid, a ostatnio nieudana kandydatura Vestager na stanowisko prezesa Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Teraz wróciła do władzy – przynajmniej do końca 2024 r., kiedy wejdzie w życie nowy skład Komisji.

Cokolwiek stanie się dalej, Komisja będzie „nadal energicznie badać” dotacje, które zagrażają uczciwej konkurencji, powiedział TylkoGliwice Totis Kotsonis, partner w Pinsent Masons – ale wskazuje też na szerszy kontekst.

Zaznacza, że ​​choć kampania podatkowa przeciągała się, szersza polityka konkurencji nie stała w miejscu.

„Pomoc państwa staje się potężnym narzędziem zapewniającym strategiczną autonomię UE”, ponieważ blok stara się zlecać na zewnątrz ważne sektory, stwierdził Kotsonis w e-mailu.

Kotsonis podkreślił hojne dotacje oferowane na mocy amerykańskiej ustawy o redukcji inflacji i zasugerował, że UE również prawdopodobnie będzie w dalszym ciągu łagodzić swoje własne zasady pomocy państwa.

Zdaniem Putaturo reforma podatkowa będzie nieunikniona w ramach kolejnego mandatu politycznego UE – między innymi dlatego, że nowe podatki nakładane na przedsiębiorstwa, nadmierne zyski lub osoby zamożne mogą spłacić długi z czasów Covid-19.

„Komisja będzie zobowiązana z tego prostego powodu, że potrzebne są zasoby własne UE” – powiedziała, dodając, że kraje europejskie zgadzają się, że „muszą znaleźć coś innego”, aby zapłacić Note.