Grupy konsumenckie i handlowe martwią się brakiem egzekwowania przepisów i wytycznych, ponieważ przepisy zaczną obowiązywać na wszystkich platformach.
W poniedziałek (19 lutego) po raz pierwszy oficjalnie spotka się unijna rada nadzorcza odpowiedzialna za monitorowanie platform cyfrowych. Komisja Europejska stwierdziła dzisiaj, że rada utworzona na mocy unijnego aktu prawnego o usługach cyfrowych (DSA) jako jedno ze swoich pierwszych zadań rozważy wytyczne mające na celu ograniczenie zagrożeń dla procesów wyborczych.
Komitet, składający się z krajowych organów regulacyjnych i Komisji Europejskiej, ma zapewnić użytkownikom Internetu takie same prawa, niezależnie od tego, gdzie znajduje się strona internetowa.
DSA, zaproponowana przez Komisję w 2020 r., nałożyła rygorystyczne obowiązki w zakresie przejrzystości na platformy i rynki internetowe. Od soboty zasady, które obowiązują już na największych platformach internetowych, obejmą także mniejsze platformy, takie jak Vinted, Temu czy eBay.
Z zarządem, który od października 2023 r. spotkał się nieoficjalnie kilka razy, zostaną przeprowadzone konsultacje w sprawie egzekwowania prawa i porady dotyczące dochodzeń.
W grudniu komisja zaczęła już korzystać z nowych uprawnień DSA, aby zbadać platformę mediów społecznościowych X, dawniej Twitter, aby dowiedzieć się, czy naruszyła ona przepisy UE dotyczące moderowania treści.
Konsumenci
Europejskie organizacje konsumenckie i handlowe niepokoją się brakiem przygotowania przedsiębiorstw w obliczu nowych przepisów.
Rzecznik Euroconsumers, grupy reprezentującej interesy w Belgii, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech i Luksemburgu, powiedział, że powolna transpozycja przepisów do prawa krajowego może utrudniać nadzór.
„Mamy wspaniałe nowe zasady, ale bez odpowiedniego egzekwowania będą to tylko kolejna kartka papieru, do czego nie możemy dopuścić” – powiedział rzecznik.
Uwagi te powtórzył Fernando Hortal Foronda, specjalista ds. polityki cyfrowej w BEUC, innej europejskiej organizacji zajmującej się prawami konsumentów.
„Skuteczność ustawy o usługach cyfrowych zależy od jej egzekwowania. Organy nadzoru na szczeblu krajowym muszą poważnie traktować swoje obowiązki i mieć na uwadze interesy konsumentów, ścigając firmy, które nie przestrzegają prawa” – stwierdził.
Przewodnictwo
Ze swojej strony platformy internetowe twierdzą, że nie otrzymały wystarczających wskazówek.
DOT Europe, organizacja reprezentująca Apple, Google i TikTok, stwierdziła w oświadczeniu, że organy regulacyjne powinny skoncentrować się na „ułatwianiu przestrzegania przepisów”, a nie na „natychmiastowym egzekwowaniu niejasnych obowiązków”.
W środę Komisja oświadczyła, że przeprowadzi dalsze dochodzenie w sprawie 358 wpływowych osób w Internecie, po przejrzeniu ich postów w mediach społecznościowych w celu sprawdzenia zgodności z unijnym prawem konsumenckim. Może to prowadzić do dalszych działań wykonawczych ze strony organów krajowych.