O nas
Kontakt

Polityka UE. YouTube i X nie zareagowały na dezinformację przed głosowaniem w UE – raport

Laura Kowalczyk

YouTube is the worst performing platform, according to the report.

Weryfikatorzy faktów twierdzą, że Instagram i Facebook radzą sobie lepiej.

Jak wynika z analizy ponad 1300 postów na platformach w 26 krajach UE, YouTube i X często nie podejmowały działań w związku z dezinformacją przed czerwcowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Raport opublikowany we wtorek przez Maldita.es, hiszpańską organizację weryfikującą fakty założoną w 2018 r., analizuje, jak pięć bardzo dużych platform internetowych – Facebook, Instagram, TikTok, X i Youtube – zdemaskowało dezinformację na całym kontynencie przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Analizowane posty zostały zebrane przez organizacje weryfikujące fakty zaangażowane w projekt Elections24Check w ciągu czterech miesięcy przed wyborami, w tym 6 czerwca, pierwszego dnia głosowania w UE.

Z danych wynika, że ​​najgorzej wypadła platforma udostępniania wideo YouTube. Nie podjęła żadnych widocznych działań w odniesieniu do 75% treści dezinformacyjnych, a w 80% przypadków, w których podjęła działania, w treści zarejestrowano panel informacji ogólnych lub oznaczono źródło filmu jako media państwowe, nie podając żadnego wyjaśnienia, dlaczego treści te samo w sobie było fałszywe. Z raportu wynika, że ​​niektóre z tych filmów osiągnęły 500 000 wyświetleń.

Rzecznik YouTube powiedział TylkoGliwice, że firma ma „rygorystyczne zasady dotyczące szkodliwej dezinformacji, nad rygorystycznym egzekwowaniem których nasze zespoły pracują przez całą dobę, także przez cały okres wyborów do Parlamentu Europejskiego”.

„Za pośrednictwem naszego systemu rekomendacji umożliwiliśmy także wyborcom w całej UE dostęp do wiarygodnych źródeł wiadomości i informacji” – dodał rzecznik.

Platformy objęte już dochodzeniami Komisji

Podobnie platforma mediów społecznościowych X nie podjęła żadnych widocznych działań w 70% przypadków, a noty wspólnotowe wyjaśniające były widoczne jedynie w 15% postów już oznaczonych przez niezależnych europejskich weryfikatorów faktów.

Spośród 20 najbardziej wirusowych zdemaskowanych postów, w przypadku których platformy nie zareagowały, 18 było hostowanych w X i każdy miał ponad 1,5 miliona wyświetleń.

Platformy ogółem podjęły najmniej działań w związku z postami dezinformacyjnymi skierowanymi do migrantów (57% przypadków nie otrzymało żadnych działań), a następnie dezinformacją na temat uczciwości wyborów (56%). Zarówno YouTube, jak i TikTok odnotowały 0% wskaźnika odpowiedzi w przypadku dezinformacji skierowanej do migrantów.

Duże platformy internetowe są prawnie zobowiązane do podejmowania działań w celu zwalczania dezinformacji na mocy unijnego aktu prawnego o usługach cyfrowych (DSA) poprzez na przykład etykietowanie lub usuwanie treści.

W grudniu 2023 r. Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w ramach DSA w sprawie sposobu, w jaki X podchodzi do zarządzania ryzykiem, moderowania treści, ciemnych wzorców, przejrzystości reklam i dostępu badaczy do danych.

Facebook i Instagram: nieco lepsze wyniki

Według raportu należąca do Chin platforma udostępniania plików wideo TikTok podjęła widoczne działania w przypadku 40% postów zawierających dezinformację.

W przypadku Instagrama należącego do Meta liczba ta wynosi 70%, a w przypadku Facebooka 88%. Podczas gdy większość działań Facebooka dotyczących dezinformacji polegała na sprawdzaniu faktów, utrzymując oryginalne treści w Internecie i skupiając się na dodaniu kontekstu (77%), najczęstszym działaniem TikTok wobec tych treści było ich usunięcie (32%).

Platformy Meta są również przedmiotem trwającego dochodzenia w ramach DSA. W kwietniu Komisja wyraziła obawę, że są one podatne na ataki rosyjskich sieci i że brakuje im odpowiednich narzędzi do radzenia sobie ze zwodniczymi reklamami i treściami politycznymi w jej usługach.

Dochodzenie obejmuje także spółkę-matkę TikToka, Bythedance: Komisja rozpoczęła w lutym dochodzenie w sprawie ochrony nieletnich przez firmę, przejrzystości reklam, dostępu badaczy do danych, a także zarządzania ryzykiem związanym z uzależniającym projektowaniem i szkodliwymi treściami.

Rzecznik Komisji powiedział w oświadczeniu dla TylkoGliwice, że zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wyborów dla platform w ramach DSA, a także po przeprowadzeniu testu warunków skrajnych z dużymi platformami, firmy „były bardzo dobrze przygotowane” i „nie miały miejsca żadne poważne incydenty”. w weekend wyborczy.