Sześciomiesięczne zawieszenie usług nie będzie już miało miejsca, ponieważ operator kolejowy znalazł rozwiązanie problemu prac na stacji w Amsterdamie.
Tego lata Eurostar będzie nadal obsługiwał bezpośrednie połączenie z Londynu do Amsterdamu.
Pierwotnie oczekiwano zawieszenia usługi na sześć miesięcy, począwszy od czerwca, w porównaniu z zawieszeniem na rok, którego początkowo obawiano się.
Na trasę będą miały wpływ prace remontowe na stacji Amsterdam Centraal, które zmniejszą przestrzeń dostępną do przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa po brexicie.
Międzynarodowy operator kolejowy twierdzi jednak, że znalazł rozwiązanie problemu częściowego zamknięcia stacji.
Dlaczego pociągi Eurostar Amsterdam–Londyn są zawieszone?
W trakcie prac w Amsterdam Centraal zabraknie miejsca na dokonanie kontroli paszportowej i bagażowej dla londyńskiego połączenia Eurostar. Utrudniłoby to przeprowadzanie kontroli bezpieczeństwa na trasie z Amsterdamu do Londynu po brexicie.
Koleje Holenderskie stwierdziły, że plany tymczasowego przeniesienia obiektów bezpieczeństwa nie powiodły się.
Ale teraz trzy połączenia dziennie – zredukowane z czterech – będą kursować między Londynem a Amsterdamem.
Pasażerowie wracający do Londynu będą musieli przesiąść się w Brukseli, gdzie odbędą się kontrole bezpieczeństwa i paszporty. Ta zmiana wydłuży podróż o 48 minut do godziny i 48 minut, gdy usługi zmierzające do Wielkiej Brytanii przekraczają granicę.
Obniżona usługa rozpoczyna się 14 czerwca i będzie obowiązywać przez sześć miesięcy, do momentu oddania do użytku nowego terminalu międzykanałowego.
„Zapewnimy ciągłość bezpośredniego połączenia Londyn-Amsterdam. Z Amsterdamu i Rotterdamu do Londynu pasażerowie będą mogli podróżować Eurostarem z przesiadką, z możliwością wyboru maksymalnie 8 tras” – powiedziała dyrektor naczelna Eurostar Gwendoline Cazenave.
„Budowa nowego terminalu jest kluczowa dla pasażerów, którzy po jego otwarciu będą mogli znacznie zwiększyć liczbę pasażerów.
Jakie są alternatywne opcje podróży na trasie Amsterdam–Londyn?
Ograniczone usługi i opóźnienia na trasie z Amsterdamu do Londynu mogą skłonić pasażerów do skorzystania z lotów lotniczych.
„Mam świadomość, że ten wynik ma negatywny wpływ na pasażerów i ambicje zastąpienia lotów na krótkich dystansach pociągami” – powiedziała Vivianne Heijnen, Minister Środowiska, kiedy obowiązywało planowane zawieszenie.
Amsterdam Centraal może obecnie obsłużyć do 250 pasażerów na pociąg obsługujący połączenie Eurostar do Londynu.
Pasażerowie podróżujący do Londynu z Amsterdamu i Rotterdamu w czasie zawieszenia będą musieli przesiąść się w Brukseli. Stacja ta ma jednak mniejszą pojemność wynoszącą 160 osób, co może utrudnić sprawę.
Według Heijnena prace w Amsterdam Centraal mają na celu poprawę komfortu, bezpieczeństwa i łączności dla pasażerów. Plan długoterminowy zakłada przeniesienie terminalu międzynarodowego do Amsterdamu Zuid, na południe od miasta, do 2036 roku.
Jaki wpływ na Eurostar miał brexit?
W zeszłym roku Eurostar zakończył świadczenie usług z Londynu do Disneylandu w Paryżu ze względu na biurokrację związaną z brexitem.
Odkąd Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, stacje kolejowe obsługujące połączenia z Londynu musiały wprowadzić kontrole paszportowe i bagażowe. Wymaga to dodatkowego personelu, czasu i miejsca na stacjach.
W związku z opóźnionym wdrożeniem unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) i ograniczoną przepustowością terminali w całej Europie, Eurostar wycofuje swoje usługi z Wielkiej Brytanii.
W 2022 r. szczytowa przepustowość operatora spadła o 30 proc. z powodu kontroli granicznych związanych z Brexitem.