O nas
Kontakt

Portugalia wystawia na sprzedaż narodowe linie lotnicze TAP

Laura Kowalczyk

Portugalia wystawia na sprzedaż narodowe linie lotnicze TAP

Duże europejskie grupy lotnicze, takie jak niemiecka Lufthansa, już rozważają prywatyzację TAP

Rząd Portugalii chce sprzedać co najmniej 51% państwowych linii lotniczych TAP, aby rozwijać krajowy sektor lotniczy, ogłosił w czwartek minister finansów Fernando Medina.

Medina powiedział, że oferentami muszą być przedstawiciele branży odpowiedniej wielkości i wygląda na to, że może dostać to, czego chce. Trzy z największych grup linii lotniczych w Europie – Lufthansa, Air France-KLM, British Airways i IAG, właściciel Iberii – wyraziły swój entuzjazm.

Rzecznik francusko-holenderskiego holdingu linii lotniczych powiedział, że grupa jest „bardzo zainteresowana prywatyzacją TAP” i oczekuje na szczegóły.

W tym samym duchu Luis Gallego, dyrektor generalny IAG, powiedział w środę w Lizbonie: „Będziemy musieli dokładnie przestudiować ten proces, ale jesteśmy optymistami i wierzymy, że TAP może stać się kolejnym sukcesem IAG”. Dyrektor generalny przebywał w stolicy Portugalii na Światowym Festiwalu Lotniczym.

Lufthansa również postrzega to jako interesującą szansę. W oświadczeniu dla AFP niemiecka firma stwierdziła, że ​​obie linie lotnicze mogą „bardzo dobrze się uzupełniać, szczególnie dzięki siatce połączeń TAP do i z Ameryki Południowej”, gdzie rynek się rozwija.

Według globalnej platformy danych i analiz rynkowych Statista, oczekuje się, że przychody z rynku lotów w Ameryce Południowej (uwzględniające wszystkie podróże zarezerwowane przez użytkowników w regionie) osiągną w tym roku prawie 23 miliardy euro, a do 26,8 miliarda euro w 2027 roku.

W istocie Minister Finansów podkreślił wartość „uprzywilejowanych powiązań” TAP z krajami portugalskojęzycznymi, takimi jak Brazylia, największy kraj w Ameryce Południowej.

W swojej historii portugalskie linie lotnicze nieustannie przechodziły między własnością publiczną i prywatną. Ostatnia prywatyzacja miała miejsce w 2015 r., a znacjonalizacja w 2020 r., kiedy to państwo stało się właścicielem 72,5% jej kapitału. TAP wyceniano wówczas na 244,4 mln euro.

W ubiegłym roku przewoźnik będący w trakcie restrukturyzacji w ramach zatwierdzonego przez Brukselę planu ratunkowego zakończył czteroletnią passę strat zyskiem na poziomie 65,6 mln euro. W tym roku można spodziewać się kolejnych pozytywnych wyników.

Dokładna część, która pozostanie w rękach państwa, pozostaje do ustalenia. Rząd planuje zatwierdzić pełną dokumentację prywatyzacyjną wraz z warunkami do końca roku i zakończyć proces do połowy 2024 r. – dodała Medina.