O nas
Kontakt

„Powrót nocnego pociągu”: Belgia planuje usprawnić usługi sypialne podczas swojej prezydencji w UE

Laura Kowalczyk

Caption: Minister Georges Gilkinet (second from the left) welcomes the arrival of the new night train coming from Berlin in the Brussels Midi station on 12 December 2023.

„Należy zająć się nieuczciwą konkurencją między pociągami i samolotami” – mówi belgijski Minister Mobilności.

„Nocne pociągi to przyszłość” – mówi Georges Gilkinet, belgijski wicepremier i minister mobilności.

Ma nadzieję przekonać do tego swoich kolegów z UE, gdy Belgia będzie w tym roku przewodniczyć Radzie Unii Europejskiej.

Podczas kolejnego nieformalnego spotkania ministrów transportu UE, które odbędzie się w Brukseli na początku kwietnia, Gilkinet wprowadzi do porządku obrad pociągi nocne.

W ostatnich latach Belgia wraz z Austrią przewodziła rozwojowi pociągów nocnych. Obydwa kraje chcą teraz, aby inne państwa członkowskie UE skupiły się na połączeniu głównych miast Europy koleją sypialną.

Oto dlaczego Gilkinet jest pewien, że uda mu się przekonać Komisję Europejską „do przyspieszenia powrotu nocnego pociągu”.

Europejczycy chcą podróżować w sposób bardziej zrównoważony

Europejczycy coraz częściej rezygnują z latania ze względu na jego wpływ na środowisko. We Francji panuje powszechne poparcie dla zakazu lotów na krótkich dystansach, a Hiszpania może wkrótce pójść w ich ślady.

Badanie przeprowadzone w 2021 r. na zlecenie grupy kampanii Europe on Rail wykazało, że ponad połowa respondentów – w Niemczech, Polsce, Francji, Hiszpanii i Holandii – była zainteresowana zastąpieniem lotów koleją.

Aby jednak stało się to rzeczywistością, połączenia kolejowe muszą stać się lepsze, szersze i tańsze dla podróżnych. Obecnie istnieje tylko kilka regularnych połączeń nocnych, a na tej samej trasie pociąg jest średnio cztery razy droższy niż samolot, jak wykazało w zeszłym roku badanie Greenpeace.

Gilkinet chce wprowadzić zmiany, tworząc korzystne warunki dla operatorów pociągów nocnych. Proponuje ulepszenie międzynarodowej infrastruktury kolejowej, lepszą integrację różnic technicznych między krajami, uproszczenie systemów biletowych i zmniejszenie kosztów operacyjnych. „Należy zająć się nieuczciwą konkurencją między pociągami i samolotami” – mówi.

Gilkinet podsumowuje pewne środki, które mogą wyrównać szanse między pociągami i lotami. „W Belgii pociągi nocne nie ponoszą żadnych kosztów energii dla lokomotyw i są zwolnione z opłat za dostęp do torów. Jeśli każdy kraj europejski wprowadziłby podobne środki, więcej operatorów będzie zachęcanych do obsługi pociągów nocnych”.

Nieuczciwa konkurencja pomiędzy pociągami a pozostałymi środkami transportu

Obecnie zachęca się do korzystania z samochodów i samolotów. W ciągu ostatnich dwudziestu lat kraje UE zainwestowały o 66 procent więcej w autostrady niż w kolej. Doprowadziło to do wzrostu liczby autostrad o 30 000 km, a linii kolejowych o 15 000 km.

Tymczasem przemysł lotniczy otrzymuje ogromne dotacje – według niektórych obliczeń mogą one wynieść nawet 80 euro na każdy bilet w obie strony. Nafta praktycznie nie jest opodatkowana, a bilety lotnicze są wolne od podatku VAT.

Pociągi międzynarodowe nie korzystają z tych przywilejów, a w wielu krajach do biletów i energii elektrycznej doliczany jest podatek VAT. System opłat za dostęp do torów jest niekorzystny dla pociągów nocnych, gdyż pokonują one duże odległości; ma to stosunkowo duży wpływ na koszty eksploatacji.

Zdecydowanie najpopularniejszym środkiem transportu w Europie pozostają samochody. W 2021 r. prawie 80 proc. pasażerokilometrów w UE przebyto samochodem, 7,3 proc. samolotem i 5,6 proc. pociągiem.

Na pokładzie pociągu ÖBB Nightjet.
Na pokładzie pociągu ÖBB Nightjet.

Austria przoduje w podróżowaniu nocnymi pociągami

Podczas nadchodzącego spotkania ministrów transportu UE w kwietniu głos zabierze Austria.

Krajowa kolej ÖBB przyczyniła się do odrodzenia nocnych pociągów w Europie. „Omówimy z nimi, co rządy mogą zrobić, aby ulepszyć i rozszerzyć sieć w Europie” – wyjaśnia Gilkinet.

ÖBB w dalszym ciągu inwestowało w pociągi sypialne, choć większość innych krajów zdecydowała się z nich zrezygnować. Niedawno wypuściła na rynek nowoczesne wagony z indywidualnymi kapsułami sypialnymi.

Poza tymi obsługiwanymi przez ÖBB zniknęła większość międzynarodowych połączeń nocnych pociągów, podczas gdy kilka usług krajowych nadal działa w dużych krajach, takich jak Francja, Włochy i Szwecja. W Europie Wschodniej sieć jest nadal stosunkowo rozległa.

Nowi prywatni operatorzy, tacy jak European Sleeper, badają rynek i uruchamiają nowe usługi, w tym przedłużając w marcu połączenie z Brukseli do Pragi.

Mapa nocnego pociągu Back-on-Track.
Mapa nocnego pociągu Back-on-Track.

Uproszczony system rezerwacji pociągów

Oprócz rozbudowy sieci pociągów potrzebny jest prostszy system rezerwacji, aby zintegrować usługi na całym kontynencie. Rail Europe to jedna z niewielu platform, która obecnie umożliwia podróżnym porównywanie cen i opcji podróży online.

„Podróżnym powinno być łatwiej kupić bilet międzynarodowy” – mówi Gilkinet. „Firmy publiczne i prywatne muszą ściślej współpracować i myśleć z perspektywy klienta”.

Celem jest sprawienie, aby rezerwacja pociągu międzynarodowego była tak prosta, jak rezerwacja lotu. Aby to osiągnąć, przedsiębiorstwa kolejowe będą musiały wyrazić chęć udostępniania danych w celu opracowania niezbędnych narzędzi cyfrowych.

Belgijska prezydencja w UE przygotowała także konkretne prace legislacyjne mające na celu poprawę połączeń transgranicznych, identyfikując kluczowe „korytarze” transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), takie jak Bruksela-Bazylea-Mediolan.

Kolejnym krytycznym punktem do rozwiązania jest brak nowoczesnych wagonów sypialnych dostępnych dla operatorów.

Oczekuje się, że ministrowie transportu UE podejmą wspólne zobowiązanie na rzecz większej liczby pociągów nocnych podczas nieformalnego spotkania 2 kwietnia. Następnie podjęcie tego wyzwania będzie zależało od Komisji Europejskiej.

Artykuł powstał przy wsparciu Journalismfund Europe.