O nas
Kontakt

Powstrzymanie znęcania się we francuskich szkołach jest „absolutnym priorytetem” – mówi minister

Laura Kowalczyk

Powstrzymanie znęcania się we francuskich szkołach jest „absolutnym priorytetem” – mówi minister

Minister edukacji Francji przedstawił w środę plan zwalczania znęcania się za pomocą środków zapobiegawczych, wykrywających i reagujących. Zapowiedziała także systematyczne kierowanie najpoważniejszych spraw do prokuratury.

Początek nowego roku szkolnego we Francji upłynął pod znakiem dwóch kwestii: niedoborów nauczycieli i zastraszania w szkołach.

Przy zbyt małej liczbie nauczycieli i zbyt wielu prześladowcach rząd chce stać się twardy. I tak się stało. W poniedziałek 18 września w trakcie lekcji policja aresztowała domniemanego sprawcę przemocy, co wywołało reakcję w całym kraju.

Miesiąc wcześniej francuski minister edukacji Gabriel Attal wydał dekret zezwalający na przeniesienie sprawców przemocy do nowej szkoły, do której wcześniej było bardziej prawdopodobne, że ofiara zostanie przeniesiona.

Kolejne kroki obejmowałyby takie środki, jak utworzenie specjalnych zespołów w władzach oświatowych, konfiskata telefonów komórkowych w poważnych przypadkach i tworzenie kursów empatii. Premier zapowiedział także systematyczne kierowanie najpoważniejszych spraw do prokuratury.

W środę rząd ogłosił międzyresortowy plan zwalczania znęcania się w szkole, który premier Francji Elisabeth Borne określiła jako „absolutny priorytet” na nowy rok szkolny.

Według raportu francuskiego Senatu z 2021 r. co roku od 800 000 do miliona z 12 milionów uczniów we Francji pada ofiarą znęcania się w szkole.

„Strach musi zmienić stronę”

Pakiet środków, które należy szczegółowo opisać, opiera się na „jasnej filozofii” – wyjaśnił Gabriel Attal: „100% zapobiegania, 100% wykrywania i 100% reakcji”.

„Wzywaliśmy do elektrowstrząsu i widzę, że elektrowstrząs się rozpoczął” – nalegał we wtorek przed francuskim Zgromadzeniem Narodowym. „Tak, strach musi zmienić strony, tak, musimy być bardziej skuteczni w walce z znęcaniem się w szkole”.

Kraj był przerażony po śmierci Lindsay, 13-letniej uczennicy, która 12 maja odebrała sobie życie w wyniku zastraszania. Były minister edukacji Pap Ndiaye określił śmierć jako „zbiorową porażkę”.

„Sieci społecznościowe nie mogą być dżunglą”.

Media społecznościowe są oskarżane o ułatwianie znęcania się. Dzięki sieciom społecznościowym molestowanie rozprzestrzenia się po murach szkoły i przedostaje się do domu ofiary.

„Sieci społecznościowe nie mogą być dżunglą ani placem zabaw bez nadzoru osoby dorosłej” – Gabriel Attal powiedział Le Figaro.

Minister proponuje ułatwienie zapewnienia, że ​​młodzi ludzie poniżej 15 roku życia nie będą mogli już rejestrować się w sieciach społecznościowych bez zgody rodziców. Rozwiązanie to przewiduje uchwalona w lipcu ustawa Marcanelliego, która nakłada na platformy ciężar weryfikacji.

Innym środkiem jest godzina policyjna: „Środek ten będzie teraz możliwy w Internecie. Stworzyłby cyfrową godzinę policyjną, która zakazywałaby na przykład korzystania z sieci społecznościowych od 18:00 do 8:00”.

Minister wspomniał także o konfiskacie telefonów komórkowych w poważnych przypadkach i ewentualnym zakazie korzystania z portali społecznościowych. Te dwie opcje można zastosować, zanim sprawca stanie się sądem, aby pomóc ofierze tak szybko, jak to możliwe.

„Zajęcia empatii” oparte na modelu duńskim

Niektórzy uważają, że aby uniknąć tego rodzaju środków represyjnych, potrzeba więcej środków zapobiegawczych. Gabriel Attal powiedział, że pracuje nad kwestionariuszem dla wszystkich uczniów, który pozwoli zidentyfikować „słabe sygnały” w walce z molestowaniem.

Przewidywał utworzenie wyspecjalizowanych „brygad” zlokalizowanych w lokalnych władzach oświatowych, które mogłyby szybko interweniować. Oznajmił także, że chciałby wprowadzić w szkołach „kursy empatii” na wzór duński, aby zapobiec tworzeniu się w środowisku szkolnym osób znęcających się nad dziećmi.

Wspomniał także o wprowadzeniu we wszystkich szkołach specjalnego czasu na rozmowy na temat molestowania w dniu 9 listopada, w narodowym dniu przeciwko molestowaniu.

Attal, który rozpoczął audyt zarządzania przypadkami molestowania w zeszłym roku szkolnym, dodał, że każda władza oświatowa „powinna posiadać strategię przeciwdziałania molestowaniu” „do końca roku”.