„Dobrze zarabiałem. Miałem własne mieszkanie. Większość ludzi by je pokochała. Rzecz w tym, że miałem depresję”.
SCENES rzuca światło na młodzież na całym świecie, przełamując bariery i tworząc zmiany. Krótkie filmy oparte na bohaterach będą inspirować i zadziwiać, gdy młodzi twórcy zmian będą opowiadać swoje niezwykłe historie.
Jako chłopiec Anish pasjonował się sportem do tego stopnia, że marzył o grze w indyjskiej drużynie krykieta i klubie piłkarskim Arsenal.
Tak bardzo pokochał sport, że jako kierunek studiów na uniwersytecie wybrał zarządzanie sportem. Co początkowo wydawało mu się idealne, ale szybko zmienił zdanie.
„Po trzech miesiącach rozpoczęcia programu zdałem sobie sprawę, że to strata pieniędzy i czasu. Dlatego wybrałem inny kierunek” – mówi.
Punktem zwrotnym w jego podróży było przejście Anisha na studia finansowe. Było to odważne posunięcie, które pokazało jego chęć wyjścia ze swojej strefy komfortu.
Sukces korporacyjny
Po ukończeniu studiów Anish odniósł sukces w swojej nowej dziedzinie i szybko piął się po szczeblach kariery. Został najmłodszym dyrektorem w swoim miejscu pracy, dzięki obiecującej karierze osiągnął sukces finansowy, a nawet ubiegał się o zieloną kartę.
Mimo wszystkich sukcesów nadal miał poczucie, że czegoś mu brakuje. „Dobrze zarabiałem. Miałem własne mieszkanie. Większość ludzi by je uwielbiało. Rzecz w tym, że miałem depresję” – wspomina Anish. Zrozumiał, że chce poświęcić swoje życie czemuś wartościowemu.
Rozmowa zmieniająca życie
Anish po raz kolejny zmienił kierunek i szukał nowej ścieżki kariery. Rzucił dobrze płatną pracę, aby przemyśleć na nowo cel swojego życia.
Anish wspomina dzień, w którym powiedział to rodzicom w parku w Nowym Jorku. „Odwiedzali mnie moi rodzice. Wiedzieli, że coś jest nie tak. Powiedziałem: «Słuchaj, mamo, tato, nie jestem w dobrym miejscu. Nie jestem szczęśliwy. Naprawdę myślę o zrobieniu innych rzeczy. I ja myślę, że rzucę pracę”.
Jego ojciec, dr Kishore Malpani, zapytał go: „Więc co tak naprawdę chcesz robić?”
Na szczęście oboje rodzice wspierali go w nowej podróży. Anish zbadał różne sektory i ostatecznie wpadł na swój rewolucyjny pomysł na zrównoważone innowacje.
„Po tym, jak rzuciłem pracę w Nowym Jorku. Dowiedziałem się o wpływie zrównoważonego rozwoju w różnych krajach rozwijających się, takich jak Gwatemala i Nairobi. Spędziłem w tych krajach kilka lat, a następnie przyjechałem do Indii” – mówi Anish.
Problem MLP
W tym okresie Anish dowiedział się o MLP, rodzaju plastikowych opakowań używanych do żywności. W przemyśle spożywczym powszechnie stosuje się wielowarstwowe tworzywa sztuczne, ponieważ przedłużają one trwałość żywności. Problem w tym, że został użyty tylko raz.
Według Global Plastics Network 40% wszystkich odpadów z tworzyw sztucznych na świecie pochodzi z opakowań wielowarstwowych.
„Zasadniczo są to opakowania po chipsach, opakowania czekolady, opakowania tetra. Są to wielowarstwowe opakowania z tworzywa sztucznego. Zawierają wiele warstw stopionego ze sobą plastiku, co praktycznie uniemożliwia recykling” – wyjaśnia Anish.
Centralna Rada Kontroli Zanieczyszczeń (CPCB) twierdzi, że Indie produkują rocznie 3,3 miliona ton metrycznych śmieci z tworzyw sztucznych.
Przełomowe rozwiązanie
Przełom w karierze Anisha nastąpił, gdy opracował oczekujący na opatentowanie proces ekstrakcji i przekształcania materiałów z MLP w wysokiej jakości materiały nadające się do recyklingu. To innowacyjne rozwiązanie położyło podwaliny pod jego działalność. Jego firma WITHOUT produkuje okulary przeciwsłoneczne MLP pochodzące z recyklingu.
„Nasze rozwiązanie jest inne, ponieważ oddzielamy warstwy i wydobywamy z nich materiały, tworząc więcej materiałów nadających się do recyklingu niż oryginalne MLP”. Anish wyjaśnił.
BEZ stosowania technik wydłużających cykl życia materiałów i ograniczających ilość odpadów.
Anish wybrał okulary przeciwsłoneczne po skrupulatnej ocenie. Ustawił 27 parametrów, aby ocenić 70 produktów w swoim przedsięwzięciu dotyczącym zrównoważonych innowacji. Rozważył takie czynniki, jak popyt rynkowy, skalowalność, wykonalność produkcji, wpływ na środowisko i atrakcyjność dla konsumentów.
„Okulary przeciwsłoneczne wypadły dobrze w wielu testach. Najważniejsze było to, że mogły pokazać właściwości naszego materiału” – mówi SCENES.
Pokora i długoterminowe zaangażowanie
Pomimo swoich osiągnięć 34-letni Anish pozostaje pokorny i świadomy długiej drogi przed sobą. „Dopiero zaczynamy. Minęły dwa, trzy lata i wciąż mamy przed sobą długą drogę” – mówi.
Anish pragnie wywrzeć znaczący i długotrwały wpływ na świat i pragnie przyszłości wolnej od ubóstwa.
Oprócz okularów przeciwsłonecznych Anish i jego firma BEZ planu sprzedaży materiałów pochodzących z recyklingu dużym korporacjom w celu produkcji takich przedmiotów, jak okulary, meble i oświetlenie.
Produkcja okularów przeciwsłonecznych w MLP udowadnia, że koncepcja się sprawdza, nie pozostawiając żadnych ograniczeń co do możliwości materiału.