O nas
Kontakt

Poznaj zespół tworzący ołówki z gazet pochodzących z recyklingu w Kenii

Laura Kowalczyk

Media City

„Ołówek, który zmienia świat, za jego pomocą sadzimy drzewa”.

SCENES rzuca światło na młodzież na całym świecie, przełamując bariery i tworząc zmiany. Krótkie filmy oparte na bohaterach będą inspirować i zadziwiać, gdy młodzi twórcy zmian będą opowiadać swoje niezwykłe historie.

Drewno jest wykorzystywane od wieków ze względu na jego przystępną cenę i praktyczność w produkcji ołówków i innych artykułów piśmiennych. Jednak pomimo pozornie skromnych kosztów finansowych, nie można ignorować negatywnego wpływu nadmiernego wykorzystania tego wszechstronnego materiału na środowisko. Międzynarodowe czasopismo Nature szacuje, że co roku w wyniku działalności człowieka ginie 15 miliardów drzew.

W Kenii grupa przedsiębiorców społecznych wymyśliła unikalne rozwiązanie mające na celu przekształcenie branży produkcji ołówków, przyczyniając się jednocześnie do ochrony środowiska w jednym z najmniej zalesionych krajów Afryki.

MOMO Pencils zamienia zużyte gazety w ołówki – to prosty pomysł, który ma duży wpływ na środowisko
MOMO Pencils zamienia zużyte gazety w ołówki – to prosty pomysł, który ma duży wpływ na środowisko

Ich rozwiązaniem było przekształcenie wyrzuconych gazet w ołówki. Koncepcja, która choć wydaje się prosta, może znacząco wpłynąć na środowisko.

Dlaczego ołówki?

Mahamud Omari, dyrektor generalny MOMO Pencils, firmy przewodzącej tej rewolucji ekologicznej, mówi SCENES, że on i jego partnerzy chcieli opracować produkt, który „wzmocniłby pozycję społeczeństwa”.

Dyrektor generalny Mahamud Omari pragnie wzmocnić pozycję społeczeństwa za pomocą ołówków MOMO
Dyrektor generalny Mahamud Omari pragnie wzmocnić pozycję społeczeństwa za pomocą ołówków MOMO

Zapytany o wybór ołówków Mahamud wyjaśnia, że ​​są one kluczowym narzędziem do osiągnięcia sukcesu i są używane przez wiele osób, szczególnie dzieci w wieku szkolnym. Dodaje ponadto, że wykorzystywanie wyrzuconych gazet pomaga zmniejszyć liczbę drzew wycinanych w celu produkcji artykułów piśmiennych.

Mahamud twierdzi, że wizja firmy zakłada, że ​​ołówki zmienią zasady gry i pomogą ukształtować przyszłość Kenii, inspirując kolejne pokolenia.

Inspirowanie następnej generacji jest celem MOMO Pencils.
Inspirowanie następnej generacji jest celem MOMO Pencils.

Właściwy ołówek

„Opracowanie odpowiedniego ołówka zajęło nam około dwóch lat” – mówi Rashid Omar, dyrektor operacyjny MOMO Pencils. „Aby otrzymać ołówek, musimy przejść około dziewięciu różnych procesów” – dodaje.

Pierwszym etapem procesu produkcyjnego jest zbieranie i ważenie gazet. Gazety są następnie przycinane do określonego rozmiaru i następnie dodawany jest grafit.

Grafit dodaje się po zważeniu i pokrojeniu gazet
Grafit dodaje się po zważeniu i pokrojeniu gazet

Następnie papier zwija się w kształt cylindryczny. Następnie cylindryczny papier pozostawia się do wyschnięcia na słońcu na trzy dni, co pozwala mu uzyskać pożądaną teksturę.

Po wyschnięciu papier jest polerowany i cięty na żądany rozmiar. Końcowe etapy procesu tworzenia ołówka obejmują ostrzenie i pakowanie produktu końcowego.

„Dzięki próbom i błędom” – mówi Rashid, firma przestała produkować 100–40 000 ołówków dziennie.

W wyniku eksperymentów produkcja wzrosła ze 100 do 40 000 ołówków dziennie
W wyniku eksperymentów produkcja wzrosła ze 100 do 40 000 ołówków dziennie

Świadomość

Mahamud twierdzi, że ołówki MOMO są przyjazne dla środowiska i produkowane lokalnie w Kenii. Jednak wielu lokalnych handlarzy zrezygnowało ze składowania swoich produktów.

„Patrzą na marżę zysku”. Wyjaśnia Mahamud: „Kiedy więc zwracamy się do nich, aby sprzedać nasz produkt, mówią: «Twój produkt i ten inny mają tę samą funkcję. Moi klienci patrzą na cenę.”

Ich ołówki kosztują więcej, więc aby się rozwijać, wymagają większej świadomości marki
Ich ołówki kosztują więcej, więc aby się rozwijać, wymagają większej świadomości marki

Mahamud przyznaje, że ich produkt jest droższy niż drewniane ołówki indyjskie i chińskie, a aby odnieść sukces, musi stworzyć lepszą świadomość marki.

Aby to osiągnąć, stara się pogodzić tożsamość firmy z zasadami trzech „R”: Recykling, Redukcja i Ponowne wykorzystanie.

„W ramach recyklingu poddajemy recyklingowi przyniesione gazety”. Mówi Rashid: „Redukcja to zmniejszanie ilości odpadów w środowisku. Trzecie „R” to ponowne użycie, czyli przekształcenie gazety w ołówek, który może być używany przez ogół społeczeństwa. Dodaje.

Oddanie Kenii

Mahamud twierdzi, że misją firmy jest zapewnienie ołówków dzieciom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji w Kenii. Chce podnieść standardy edukacyjne tych dzieci i zapewnić równy dostęp do potrzeb akademickich.

Firma oferuje ołówki upośledzonym dzieciom w Kenii, starając się poprawić edukację i dostęp do artykułów stacjonarnych
Firma oferuje ołówki upośledzonym dzieciom w Kenii, starając się poprawić edukację i dostęp do artykułów stacjonarnych

„Ołówek może wyglądać na coś bardzo taniego, ale dla rodziny, która ma trudności z nałożeniem jedzenia na stół, rodzice muszą zdecydować: zjemy, czy kupimy ołówek?” mówi Mahamud.

„Przekazaliśmy wiele darowizn na rzecz sąsiednich gmin. Przyjęli to, ponieważ wiedzieli, że dzieje się to w szczytnym celu” – dodaje Rashid.

Oprócz darowizn Mahamud i jego partnerzy byli w stanie zapewnić mieszkańcom swojego miasta możliwości zatrudnienia. „Mamy 25 pracowników pracujących na pełny etat” – mówi Mahamud – „aby mogli utrzymać swoje rodziny i dzieci”.

„Nadzieja na umiejętność czytania i pisania”

Oprócz sprzedaży ołówków organizacja uruchomiła kampanię społeczną pod nazwą „Nadzieja na umiejętność czytania i pisania”, w ramach której część zysków firmy przekazywana jest społeczności.

Program społeczny MOMO Pencils „Nadzieja na umiejętność czytania i pisania” przekazuje część swoich zysków społeczności
Program społeczny MOMO Pencils „Nadzieja na umiejętność czytania i pisania” przekazuje część swoich zysków społeczności

„Dużo sadzimy też drzewa w szkołach” – mówi Mahamud – „więc sama kampania naprawdę wpisuje się w wizję marki. Ołówek, który zmienia świat, za jego pomocą sadzimy drzewa.”

Pomimo rozwoju gazet internetowych, MOMO Pencils angażuje się w zrównoważoną przyszłość, utrzymując swoje przyjazne dla środowiska metody, szukając alternatyw dla swoich ołówków, jednocześnie rozszerzając swoją linię produktów w Kenii.