O nas
Kontakt

Przebudzenie #MeToo Opery: teatr Liceu w Barcelonie mianuje „dyrektorem ds. intymności”

Laura Kowalczyk

Przebudzenie #MeToo Opery: teatr Liceu w Barcelonie mianuje „dyrektorem ds. intymności”

Znana reżyserka filmów intymnych Ita O’Brien, posiadająca referencje dla HBO i Netflix, stoi na czele i nadzoruje nadchodzącą produkcję „Antoniusza i Kleopatry” Barcelony Liceu.

Dokonując przełomowego posunięcia w Hiszpanii, prestiżowa opera Gran Teatre del Liceu w Barcelonie jest pionierem w wykorzystaniu „reżysera intymności”, aby zapewnić śpiewakom operowym bezpieczne i pełne szacunku środowisko w swojej najnowszej produkcji. Antoniusz i Kleopatra.

Ta innowacyjna rola pojawiła się w wielu sektorach przemysłu rozrywkowego w następstwie ruchu #MeToo, który ujawnił powszechne przypadki molestowania seksualnego.

Przewodnią inicjatywą jest Ita O’Brien, koordynatorka ds. intymności, która wcześniej wykorzystywała swoją wiedzę w zakresie obsługi scen intymnych w produkcjach HBO i Netflix.

Jej najnowsze przedsięwzięcie obejmuje nadzorowanie nowej adaptacji operowej „Antoniusza i Kleopatry” Williama Szekspira, która ma zagościć na scenie i mieć europejską premierę w operze Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.

Tworzenie bezpiecznych przestrzeni na scenie operowej

Koordynatorka ds. intymności Ita O'Brien stoi obok mezzosopranistki Adriany Bignami Lesca podczas próby operowej „Antony i Kleopatra” w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie
Koordynatorka ds. intymności Ita O’Brien stoi obok mezzosopranistki Adriany Bignami Lesca podczas próby operowej „Antony i Kleopatra” w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie

Historycznie rzecz biorąc, artyści operowi przybywali do miasta na kilka dni przed premierą, bez dyskusji na temat scen intymnych lub bez dyskusji na temat scen intymnych, co skutkowało dyskomfortem, molestowaniem i poczuciem przemocy.

Ita O’Brien jest zdeterminowana zmienić to status quo.

Mający ponad czterdziestoletnie doświadczenie w teatrze muzycznym i aktorstwie, O’Brien jest założycielem „Intimacy On Set”, firmy zapewniającej wsparcie branży telewizyjnej i filmowej w radzeniu sobie w tych delikatnych sytuacjach.

Podczas prób jej proces zaczyna się od zachęcania wykonawców do „połączenia się poprzez uścisk”, po czym następują otwarte dyskusje na temat ich stref komfortu i granic fizycznych.

Podczas niedawnej próby O’Brien zapewnił, że mezzosopran Adriana Bignagni Lesca, grająca rolę służącej Kleopatry, Charmian, czuła się komfortowo podczas pocałunku z osobą tej samej płci i nadzorowanych scen, w których Antoniusz obejmuje Kleopatrę.

Sama Lesca wyraża potrzebę intymności reżysera w każdej operze. „(To) pozwala nam koordynować sposób, w jaki robimy różne rzeczy, wchodzimy w interakcje, całujemy się… musimy się z tym wszystkim czuć komfortowo” – mówi.

„Antony i Kleopatra” w reżyserii Elkhanah Pulitzer będzie można oglądać od 28 października w barcelońskiej operze Gran Teatre del Liceu do 8 listopada 2023 roku.