Elastyczność, elastyczność i nowe perspektywy, jakie wnoszą wykonawcy, mogą ożywić działalność firmy i utrzymać ją konkurencyjną na stale zmieniającym się rynku, pisze Pedro Barros.
Jeśli wierzyć nagłówkom, można odnieść wrażenie, że termin „przedsiębiorca” niesie ze sobą negatywne konotacje.
Niezależnie od tego, czy chodzi o główne światowe marki, takie jak Nike, badane pod kątem potencjalnego błędnego klasyfikowania tysięcy pracowników, czy też o długie, toczące się spory prawne dotyczące Ubera, Lyfta i Gorillas, większość doniesień medialnych na temat osób poddawanych podróbce leczenia koncentruje się na negatywach.
Należy jednak pamiętać, że działania kilku firm nie definiują grupy ani nie uwzględniają szerszego pozytywnego wpływu, jaki przedsiębiorcy wywierają na nowoczesną siłę roboczą.
Bezpieczeństwo pracy nie jest już priorytetem?
Zacznijmy od tego, że w przypadku przedsiębiorców istnieje znaczna rozbieżność między percepcją a rzeczywistością; Kiedy ludzie myślą o „przedsiębiorcach” lub „gospodarce koncertowej”, wielu natychmiast kojarzy te terminy z branżami usługowymi, takimi jak dostawa żywności.
Ale to tylko część znacznie większego obrazu. Rzeczywistość jest taka, że korzystanie z kontraktów jako wyboru ścieżki kariery staje się coraz bardziej popularne, zwłaszcza wśród wysoko wykwalifikowanych pracowników, takich jak pisarze, graficy i programiści.
Dane Eurostatu, często pomijane w debacie na temat outsourcingu, pokazują, że jedna czwarta europejskich talentów technologicznych jest obecnie zatrudniona w outsourcingu.
Tendencja ta stale rośnie, zwłaszcza w niektórych regionach. Powszechne wykorzystanie pracy zdalnej sprawia, że osoby te mogą współpracować z firmami daleko poza swoimi granicami i poszerzać swój potencjał zarobkowy w skali globalnej.
Jedną z głównych przyczyn tej zmiany są zmieniające się priorytety młodszych pokoleń. Dla milenialsów i pokolenia Z bezpieczeństwo pracy nie jest już priorytetem.
Wręcz przeciwnie, elastyczne formy pracy, zwłaszcza praca zdalna, stały się kluczowym czynnikiem satysfakcji z pracy.
Contracting oferuje tym osobom możliwość wniesienia wkładu w szeroką gamę projektów, umożliwiając im nadzorowanie pracy na ich warunkach, co prowadzi do większego dobrostanu i lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
Talenty są wszędzie
W przypadku przedsiębiorstw zdolność dostosowywania się do zmieniających się preferencji siły roboczej może zapewnić im znaczną przewagę nad konkurencją.
Przyjęcie koncepcji outsourcingu otwiera dostęp do zróżnicowanej globalnej puli talentów; pracodawcy mogą znaleźć wysoko wyspecjalizowanych specjalistów do konkretnych projektów, a sytuacja korzystna zarówno dla przedsiębiorstw, jak i przedsiębiorców polega na zwiększonej produktywności i elastyczności.
Ponadto, ponieważ firmy działają na coraz bardziej zglobalizowanym rynku, szybkość i elastyczność są obecnie najważniejszymi priorytetami podczas rekrutacji i wdrażania talentów, aby zachować konkurencyjność.
W zależności od konkretnych celów firmy, współpraca z wykonawcami może być atrakcyjnym rozwiązaniem pozwalającym zaradzić niedoborom umiejętności, sprostać wymaganiom związanym z projektem i przygotować się na szybkie reagowanie na nieoczekiwane zmiany w strategii.
Na przykład firma technologiczna HomeProject z siedzibą w Oslo współpracowała z setkami przedsiębiorców na całym świecie, aby gromadzić i weryfikować ogromne strumienie danych potrzebne do szkolenia modeli sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w różnych językach.
W tym przypadku przedsiębiorcy odegrali kluczową rolę w zdolności HomeProject do dotrzymania kroku szybkiej ewolucji sztucznej inteligencji na świecie – a znalezienie i zatrudnienie tak licznego zespołu ekspertów w tak krótkim czasie byłoby niemożliwe przez jakąkolwiek inną firmę. oznacza.
Unikanie błędnych klasyfikacji
Cień wiszący nad przedsiębiorcami dodatkowo zaciemniają przepisy, takie jak nowa unijna dyrektywa zagrażająca stosowaniu modelu niezależnego wykonawcy w Europie. W rezultacie firmy mogą odczuwać potrzebę przesady i unikania współpracy z podwykonawcami.
Zamiast tego rozwiązaniem jest zachowanie proaktywności i unikanie błędnego klasyfikowania pracowników jako wykonawców, gdy de facto pracują jako pracownicy.
Oznacza to zrozumienie właściwej klasyfikacji pracowników i przepisów prawa pracy obowiązujących w ich krajach oraz współpracę z podwykonawcami w celu zapewnienia pozytywnych i zgodnych z przepisami relacji wykonawca-pracodawca, przynoszących korzyści obu stronom.
Dla firm, które chcą wykorzystać zalety globalnej puli talentów, włączenie wykonawców do swoich pracowników jest decyzją strategiczną.
Elastyczność, sprawność i nowe perspektywy, jakie oferują wykonawcy, mogą ożywić działalność firmy i utrzymać ją konkurencyjną na stale zmieniającym się rynku.