O nas
Kontakt

Przegląd kultury: Jak 11 września zmienił filmy, muzykę i książki na dwie dekady

Laura Kowalczyk

Przegląd kultury: Jak 11 września zmienił filmy, muzykę i książki na dwie dekady

11 września 2001: Ataki z 11 września szokują świat

Tego dnia w 2001 roku terroryści z Al-Kaidy porwali cztery samoloty pasażerskie. Dwie z nich uderzyły w bliźniacze wieże World Trade Center w Nowym Jorku. Inny rozbił się w Pentagonie, a ostatni samolot rozbił się na polu po buncie pasażerów. W atakach zginęło 2977 cywilów, a także 19 terrorystów.

Ataki zaplanowane przez Osamę bin Ladena zapoczątkowały trwającą dwie dekady wojnę z terroryzmem, która obejmowała inwazję Stanów Zjednoczonych na Irak i Afganistan. Szacuje się, że w wyniku wojny z terroryzmem zginęło aż 4,6 miliona ludzi.

Pod względem kulturowym 11 września miał także ogromny wpływ na sztukę. Po stosunkowo spokojnych latach 90. na całym świecie, 11 września przyniósł w USA atmosferę niepokoju. Terroryzm stał się powszechnym strachem, podczas gdy wielu muzułmanów w krajach zachodnich doświadczyło dziesięcioleci nasilonej islamofobii.

Bezpośrednio po atakach miało to wpływ na wiele dzieł sztuki. Wiele rzeczy zostało przełożonych, w tym wizualne odniesienia do zniszczonych wież lub sceny przedstawiające ataki terrorystyczne w samolotach lub w Nowym Jorku.

Jednym ze znanych przykładów był film animowany Disneya Lilo i Stich. Pierwotnie film miał scenę, w której wielu bohaterów porywa odrzutowiec Boeing 747 i leci nim przez centrum Honolulu. Scena została zmontowana w celu zastąpienia samolotu obcym statkiem kosmicznym.

53. ceremonia wręczenia nagród Primetime Emmy została przełożona z 16 września na 6 października, a następnie ponownie przełożona na 4 listopada, kiedy Stany Zjednoczone rozpoczęły bombardowanie Afganistanu w drugim terminie.

Zwiastuny i plakaty na nadchodzącą produkcję Człowiek Pająk z filmu usunięto obrazy Bliźniaczych Wież, a z filmu Martina Scorsese Gangi Nowego Jorku został opóźniony o cały rok i ostatecznie wydany w grudniu 2002 roku.

Jeśli chodzi o muzykę, wydanie w USA niezwykle podkręconego debiutanckiego albumu „Is This It” legendy indie-rocka The Strokes zostało opóźnione, a utwór „New York City Cops” zastąpiono stroną B „When It Started” ze względu na obawy Amerykanów widzowie nie doceniliby tekstów krytycznych wobec funkcjonariuszy miejskiej policji.

Przykładów podobnych zmian jest znacznie więcej. Jednak wpływ 11 września trwał przez całą pierwszą dekadę XXI wieku i później. Powieściopisarze zajmowali się tym, jak ataki zmieniły nastroje w kraju, od powieści mistrza postmodernizmu Dona DeLillo z 2007 r. „Falling Man” po przedwczesny debiut Jonathana Safrana Froera „Niezwykle głośno i niesamowicie blisko” z 2005 r.

W filmie film katastroficzny Olivera Stone’a z 2006 roku Światowe Centrum Handlu zagrał Nicolas Cage i był tak drażliwy i manipulujący, jak można było sobie wyobrazić. Lepszą próbą odnalezienia człowieczeństwa w tym wydarzeniu była praca Paula Greengrassa Wielka 93 który skupiał się na buncie pasażerów w czwartym samolocie i powstał przy współpracy rodzin pasażerów.

Niepokój i brutalny patriotyzm, które nastąpiły po atakach w USA, dobrze uchwycił – niezależnie od tego, czy było to zamierzone, czy nie – film Clinta Eastwooda z 2014 roku Amerykański snajper. Film biograficzny Eastwooda o życiu Chrisa Kyle’a jako najgroźniejszego snajpera w historii wojskowości Stanów Zjednoczonych zawiera wiele nowych motywów mordowania na ekranie muzułmanów bez twarzy dla przyjemności oglądania. To trop, który jest w pewnym stopniu satyrą nagrodzonego Oscarem filmu Katheryn Bigelow Zraniona szafka.

Być może najlepszy film, który uchwyci zmianę atmosfery wywołaną 11 września, nie pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Lata 2010 Cztery lwy brytyjski komik Chris Morris wcielił się w rolę grupy nieudolnych potencjalnych terrorystów planujących atak na maraton londyński. Film, w którym wczesną rolę zagrał Riz Ahmed, doskonale oddaje zarówno szaleństwo ekstremizmu, jak i skrajną islamofobiczną atmosferę w Wielkiej Brytanii.