11 grudnia 1967: Premiera Zgadnij, kto przyjdzie na obiad. Pionierski amerykański film, którego sercem jest romans międzyrasowy.
Kodeks Haysa został wprowadzony w Hollywood w latach trzydziestych XX wieku w celu zapewnienia wytycznych dotyczących moralności przy produkcji filmowej. Po emocjonujących i eksperymentalnych wczesnych latach twórczości filmowej Kodeks Haysa skutecznie dławił kreatywność filmowców na następne trzy dekady.
Jednym ze szkodliwych skutków Kodeksu było to, że cenzurował on filmowców przed przedstawianiem amerykańskiego życia w inny sposób niż wyobrażenia bigoteryjnych konserwatystów. Na długiej liście zakazów Kodeks wyraźnie zabrania przedstawiania krzyżowania ras lub małżeństw międzyrasowych.
Pod koniec lat sześćdziesiątych znaczenie Kodeksu malało, a filmowcy zaczęli zyskiwać większą swobodę wyrażania siebie. To właśnie ten moment jest niezwykle ważnym filmem Zgadnij kto przychodzi na obiad trafia do kin.
Reżyser-wizjoner Stanley Kramer, który w swoich wcześniejszych filmach zajmował się rasizmem i powstaniem faszyzmu, stworzył scenariusz wraz ze scenarzystą Williamem Rosem, opowiadający o romansie białej kobiety, która zakochuje się w czarnym mężczyźnie i wychodzi za niego za mąż.
Zgadnij kto przychodzi na obiad nie można było mieć bardziej doskonałej obsady na tamte czasy. Katharine Houghton gra Joannę Drayton, zakochaną młodą dziewczynę. Ale to jej ciotka z prawdziwego świata i legenda kina Katharine Hepburn oraz jej filmowy i życiowy partner Spencer Tracy kradną sceny z rolami rodziców Joanny.
Jest też oczywiście Sidney Poitier. Jeden z najwybitniejszych aktorów w historii kina, Poitier stworzył podwaliny dla przyszłych czarnoskórych aktorów, jako pierwszy człowiek nominowany do Oscara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego w 1958 r. i zdobył Oscara w 1964 r. za główną rolę w filmie Lilie polne.
W tamtych czasach Poitier był de facto czarnym aktorem w Hollywood. Niemniej jednak, aby stawić czoła krytyce, Kramer i Rose skonstruowali tę historię w taki sposób, aby ich przedstawienie małżeństwa międzyrasowego wywołało zamieszanie jak najmniej.
Oboje skonstruowali postać Poitiera tak, aby była całkowicie poza oskarżeniami. Poitier grał doktora Johna Wade’a Prentice’a, lekarza, który okazał się inteligentny i troskliwy pod każdym względem. Prentice współpracuje ze Światową Organizacją Zdrowia, odmawia seksu przedmałżeńskiego, gdy jest mu on proponowany, a gdy wykonuje rozmowę telefoniczną, zostawia pieniądze gospodarzom. Choć był już żonaty i miał dziecko, jego żona i syn również zginęli poza ekranem w tragicznym wypadku.
Ponieważ charakter Prentice’a jest całkowicie idealistyczny, jedynym zastrzeżeniem, jaki widz może mieć wobec jego małżeństwa z Joanną, mogą być względy rasowe.
Ten punkt pojawia się w filmie kilka razy, gdy ojciec Joanny, Matt Drayton (Tracy), dzieli się swoimi obawami, że para będzie musiała stawić czoła trudnościom w obliczu amerykańskich realiów. Pomimo typowej dla epoki skłonności Matta w końcu ulega urokowi Prentice’a i dostrzega wartość młodej miłości.
Kiedy został wydany, Zgadnij kto przychodzi na obiad był pionierem w przedstawianiu małżeństw międzyrasowych w hollywoodzkim filmie. Kiedy kręcono film, małżeństwa międzyrasowe były nadal nielegalne w 17 stanach.
Zaledwie sześć miesięcy przed publikacją Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych zakazał stosowania przepisów zapobiegających krzyżowaniu ras w USA Kochać przeciwko Wirginii sprawie, czyniąc małżeństwa międzyrasowe legalnymi w całym kraju.
Widzowie i krytycy docenili film ze względu na jego współczesne zwroty w fabułę klasycznie-romansu. Oprócz pochwał za reprezentację rasową, odnotowano także ostatni filmowy występ Tracy, który zmarł 10 czerwca 1967 r.