Uczciwość wyborów i ochrona nieletnich to inne priorytetowe obszary egzekwowania ustawy DSA.
Komisja Europejska bada zgodność platform internetowych z ustawą o usługach cyfrowych (DSA) w zakresie przejrzystości reklam i zleca przeprowadzenie badania, w którym określi obszary wymagające poprawy.
Visionary Analytics, agencja odpowiedzialna za przygotowanie raportu, poinformowała dziś (11 września) w oświadczeniu, że przeprowadzi analizę każdej bardzo dużej platformy internetowej (VLOP) i wyszukiwarki wskazanej w ramach DSA we wszystkich językach urzędowych UE.
Będzie to obejmować monitorowanie reklam na największych platformach, jak i na mniejszych. Będzie to również obejmować analizę zawartości, funkcjonalności i użyteczności repozytoriów reklam. Dokładniej rzecz biorąc, badanie będzie dotyczyć artykułów 26, 28 i 39 DSA, które koncentrują się na reklamie, a także ochronie nieletnich.
Zgodnie z ustawą DSA platformy internetowe są zobowiązane do upublicznienia swoich repozytoriów reklam w celu zapewnienia użytkownikom informacji na temat sposobu wykorzystania komunikatów komercyjnych.
Celem raportu jest uzyskanie wglądu w najlepsze praktyki, obszary do poprawy, luki w zgodności i przedstawienie rekomendacji dla platform, powiedziała agencja. Oczekuje się, że projekt zostanie ukończony do marca przyszłego roku.
DSA – zgodnie z którą firmy podlegają wymogom przejrzystości i uczciwości wyborów – obowiązuje wszystkie platformy internetowe od lutego ubiegłego roku. Największe platformy, te, które mają ponad 45 milionów użytkowników miesięcznie w UE, musiały dostosować się do nich od sierpnia 2023 r.
Do tej pory organ wykonawczy UE wyznaczył 25 platform VLOP, w tym Amazon, LinkedIn, Meta i Temu, i wszczął szereg dochodzeń w sprawie braku zgodności z przepisami na platformach, w tym TikTok i X.
TylkoGliwice poinformował w czerwcu, że platformy internetowe otrzymają szczegółowe wytyczne DSA dotyczące ochrony nieletnich w drugim kwartale 2025 r. Stało się to po tym, jak Komisja rozpoczęła kilka dochodzeń w celu sprawdzenia, czy środki ochrony nieletnich w sieci stosowane przez platformy internetowe są zgodne z przepisami.
Będzie to drugi zbiór zasad opublikowanych w ramach ustawy DSA po tym, jak Komisja opublikowała wytyczne wyborcze przed czerwcowym głosowaniem w UE, które mają pomóc bardzo dużym platformom internetowym i wyszukiwarkom w ograniczaniu ryzyka wpływającego na uczciwość wyborów i ich usług.