O nas
Kontakt

Przełomowa umowa Microsoftu z Activision zyskuje aprobatę Wielkiej Brytanii

Laura Kowalczyk

Przełomowa umowa Microsoftu z Activision zyskuje aprobatę Wielkiej Brytanii

Zakup przez Microsoft producenta gier wideo, Activision Blizzard, uzyskał w piątek ostateczną zgodę brytyjskiego organu nadzorującego konkurencję, cofając jego wcześniejszą decyzję o zablokowaniu transakcji o wartości 69 miliardów dolarów (65 miliardów euro) i usuwając ostatnią przeszkodę w jednej z największych transakcji technologicznych w historii.

Zakup przez Microsoft producenta gier wideo, Activision Blizzard, uzyskał w piątek ostateczną zgodę brytyjskiego organu nadzorującego konkurencję, cofając jego wcześniejszą decyzję o zablokowaniu transakcji o wartości 69 miliardów dolarów (65 miliardów euro) i usuwając ostatnią przeszkodę w jednej z największych transakcji technologicznych w historii.

Oczekiwano błogosławieństwa Urzędu ds. Konkurencji i Rynków (CMA), po tym jak w zeszłym miesiącu wstępnie zatwierdził ulepszoną propozycję Microsoftu, mającą rozwiać obawy, że transakcja zaszkodzi konkurencji i graczom.

Oznacza to pewne zwycięstwo w dążeniu producenta Xbox do przejęcia Activision, twórcy popularnej serii gier Call of Duty.

Firmy zgodziły się przedłużyć pierwotny termin z połowy lipca do 18 października, aby przezwyciężyć sprzeciw brytyjskiego organu regulacyjnego. Zatwierdzenie pozwala także Microsoftowi uniknąć płacenia Activision kary w wysokości 4,5 miliarda dolarów, jeśli transakcja nie dojdzie do skutku.

„Nowa umowa uniemożliwi Microsoftowi blokowanie konkurencji w branży gier w chmurze w miarę rozkwitu tego rynku, zachowując w ten sposób konkurencyjne ceny i usługi dla klientów korzystających z gier w chmurze w Wielkiej Brytanii” – stwierdził organ nadzorczy w piątkowym oświadczeniu.

Prezes Microsoftu Brad Smith powiedział, że firma jest wdzięczna za „tą dogłębną analizę i decyzję”.

„Usunęliśmy już ostatnią przeszkodę regulacyjną, aby sfinalizować to przejęcie, co naszym zdaniem przyniesie korzyści graczom i branży gier na całym świecie” – powiedział.

Dyrektor generalny Activision, Bobby Kotick, również z radością przyjął tę wiadomość: „Nie możemy się doczekać bycia częścią zespołu Xbox”.

Misja wykonana?

Od ogłoszenia transakcji w styczniu 2022 r. Microsoft uzyskał zgodę organów antymonopolowych obejmujących ponad 40 krajów. Przede wszystkim uzyskał zgodę 27 krajów Unii Europejskiej po wyrażeniu zgody na umożliwienie użytkownikom i platformom gier w chmurze strumieniowego przesyłania swoich tytułów bez płacenia tantiem przez 10 lat.

Transakcja spotkała się jednak z oporem brytyjskich i amerykańskich organów regulacyjnych, które obawiały się, że zdusi konkurencję w branży gier wideo. Jej główny rywal, Sony, również obawiał się, że ograniczy dostęp graczy PlayStation do Call of Duty, długoletniej serii wojskowych strzelanek Activision.

Federalna Komisja Handlu Stanów Zjednoczonych przegrała sądową próbę zawieszenia transakcji, aby wewnętrzny sędzia mógł ją sprawdzić. FTC nie poddała się, odwołując się od tej decyzji i składając w zeszłym miesiącu zawiadomienie o zamiarze wznowienia pozwu. Świadczy to o zamiarze amerykańskiego regulatora odstąpienia od umowy nawet po jej zawarciu.

Tymczasem brytyjski regulator stanowił ostatnią poważną przeszkodę w sfinalizowaniu transakcji. Zatwierdzenie CMA nastąpiło po tym, jak Microsoft zaktualizował swoją ofertę w sierpniu.

W ramach zrestrukturyzowanej umowy Microsoft będzie sprzedawać prawa do strumieniowego przesyłania danych w chmurze poza UE i trzema innymi krajami europejskimi dla wszystkich obecnych i nowych gier Activision wydanych w ciągu najbliższych 15 lat francuskiemu studiu gier Ubisoft Entertainment.

Brytyjskie organy regulacyjne początkowo zablokowały transakcję w kwietniu, obawiając się, że Microsoft może odwrócić tytuły Activision od powstającego rynku gier w chmurze, na którym gracze będą mogli uniknąć kupowania drogich konsol i przesyłać strumieniowo gry na swoje tablety lub telefony.

Następnie, w bezprecedensowy sposób, brytyjski organ nadzorczy opóźnił podjęcie ostatecznej decyzji, twierdząc, że należy ją ponownie rozważyć, i zgodził się z Microsoftem na zawieszenie procesu odwoławczego.

Jednym z czynników była zgoda UE, wydana po tym, jak Microsoft obiecał automatycznie przyznawać bezpłatne licencje tytułom Activision na platformach do gier w chmurze. Kolejną „istotną zmianą okoliczności”, którą organ nadzorczy uznał za wartą rozważenia – zgodnie z dokumentami sądowymi – była umowa podpisana przez Microsoft z Sony na mocy której Call of Duty było dostępne na PlayStation przez co najmniej 10 lat.