Mimo że gwiazdy muzyki pop świętują rekordowy rok na brytyjskiej liście przebojów singli, rok 2023 nadal był rokiem mieszanym, jeśli chodzi o uznanie talentu i osiągnięć kobiet w branży.
Rok 2023 był rekordowy dla gwiazd popu.
Siedem z 10 najpopularniejszych brytyjskich singli roku zostało wykonanych przez kobiety, a wśród nich znalazły się takie hity jak „Kill Bill” SZA, „Flowers” Miley Cyrus i „Anti-Hero” Taylor Swift.
Stanowi to wyraźny kontrast w stosunku do roku 2022, w którym tylko dwie muzykki (Cat Burns i Kate Bush) zapewniły sobie miejsca na liście 10 najpopularniejszych utworów,
Brytyjskie talenty, takie jak fenomen brytyjskiej muzyki tanecznej PinkPantheress i RAYE, którego album „My 21st Century Blues” zapewnił sobie miejsce na naszej liście najlepszych albumów 2023 roku, spędziły bezprecedensowe 31 z 52 tygodni na pierwszym miejscu oficjalnej listy singli w 2023.
W tym roku nastąpił także kolejny znaczący kamień milowy – kobiety, czy to jako artystki solowe, czy współpracujące, stworzyły 48,5% wszystkich utworów, które dotarły do pierwszej dziesiątki – co stanowi najwyższy roczny udział w pierwszej dziesiątce hitów muzyków w tym stuleciu.
Dr Jo Twist, dyrektor generalna BPI (Brytyjskiego Przemysłu Fonograficznego), przyznała, że był to fantastyczny rok dla kobiet w muzyce.
„Istnieje bardziej zróżnicowana niż kiedykolwiek grupa artystów nagrywających, którzy osiągają wielkie sukcesy dzięki wsparciu swoich wytwórni. Kobiety spędziły więcej tygodni na pierwszym miejscu oficjalnej listy singli niż w jakimkolwiek poprzednim roku, podczas gdy siedem z 10 największych utworów zostało stworzonych przez kobiety – wyjaśnił Twist.
Dodała: „Należy to uczcić, ale bez samozadowolenia, a nasza praca w przemyśle muzycznym stale sprawia, że stanie się to normą”.
Czy trzeba zrobić więcej, aby zapewnić reprezentację kobiet w muzyce?
Pomimo postępu rok 2023 nadal był rokiem mieszanym, jeśli chodzi o uznanie talentu i osiągnięć artystek, co podkreślało ciągłą potrzebę wysiłków na rzecz zwiększania inkluzywności i reprezentacji.
W styczniu gala Brit Awards spotkała się z krytyką za to, że nie nominowała ani jednej artystki w kategorii Artystka Roku po tym, jak zdecydowała się na podejście neutralne pod względem płci przyjęte w 2022 roku.
W rezultacie na krótkiej liście składającej się wyłącznie z mężczyzn znaleźli się tacy artyści jak Harry Styles, Fred Again…, Stormzy i Central Cee – lekceważąc potencjalnych kandydatów, takich jak Charlie XCX, Florence + The Machine i Mabel.
Jednak BPI w odpowiedzi ogłosiło, że „przeprowadza szeroko zakrojone badanie w celu zidentyfikowania barier, które mogą utrudniać większej liczbie kobiet osiągnięcie sukcesu w muzyce, tak aby można było znaleźć rozwiązania, które doprowadzą do znaczących zmian”.
Jednocześnie festiwal w Glastonbury spotkał się z ostrym sprzeciwem po ujawnieniu bardzo męskiego, bladego i przestarzałego składu headlinerów, w skład którego wchodzili Arctic Monkeys, Guns N’ Roses i Elton John.
Współorganizatorka festiwalu, Emily Eavis, przypisała to problemowi z „potokiem”, sugerując, że branża miała trudności z wyprodukowaniem wystarczającej liczby realnych headlinerek.
My, w TylkoGliwice Culture, zdecydowanie się z tym nie zgodziliśmy.Kaszel Laną Del Rey. Kaszel Taylora Swifta. Kaszel Dua Lipa. Kaszel Adela.
Paul Williams, konsultant ds. komunikacji strategicznej BPI, wyraził ostrożność, aby branża nie popadła w samozadowolenie po wyjątkowym sukcesie komercyjnym artystek w 2023 r.
„Wiemy, że nie stanowi to normy i ciężko pracujemy, aby mieć pewność, że tak się stanie (w tym przypadku)” – powiedział.
„Mamy jednak nadzieję, że pokazuje to, że wszyscy zmierzamy we właściwym kierunku i że przeznacza się znacznie więcej inwestycji w utalentowane artystki i ogólnie w bardziej zróżnicowane artystki”.
Podczas gdy oczekiwania na ogłoszenie składu Glastonbury 2024 rosną, po ubiegłorocznych kontrowersjach Eavis ujawnił, że na festiwalu wystąpią dwie headlinerki.