Zakrojona na szeroką skalę inwazja Rosji na Ukrainę na nowo rozpaliła długo opóźniony proces rozszerzenia UE. Raporty Real Economy z Albanii, aby zobaczyć, jak jej próba przystąpienia do bloku przekształca gospodarkę kraju.
Albania wystąpiła o członkostwo w UE ponad 15 lat temu i choć nie ma ustalonej daty jej przystąpienia, z najnowszego sprawozdania UE z postępów wynika, że kraj bałkański jest na dobrej drodze do rozwinięcia funkcjonującej gospodarki rynkowej, zdolnej przeciwstawić się siłom rynkowym i pojawiającej się presji konkurencyjnej z byciem w bloku.
Aby zostać przyjętym, kraje kandydujące muszą spełnić kilka kryteriów ekonomicznych. Obejmuje to wykazanie stabilności makroekonomicznej, wysokiej jakości zarządzania gospodarczego, odpowiedniego rynku pracy i wystarczającej infrastruktury.
W 2021 r. gospodarka Albanii odnotowała solidne ożywienie, które utrzymało się w 2022 r. Dzieje się tak pomimo potrójnego szoku w postaci dużego trzęsienia ziemi w 2019 r., pandemii Covid-19 i wojny na Ukrainie.
Podobnie jak w innych częściach Europy, inflacja w Albanii ostatnio spadła, ale pozostaje podwyższona w obliczu ciasnych rynków pracy. Jednak realny wzrost PKB w tym roku prognozowany jest na poziomie 3,3 proc. Jaka jest zatem siła napędowa gospodarki Albanii?
Boom budowlany
Aby pomóc krajom Bałkanów Zachodnich w przystąpieniu do bloku, Bruksela opracowała proces stabilizacji i stowarzyszenia. Określa cele polityczne i gospodarcze dla regionu.
Brak konwergencji między krajami regionu Bałkanów Zachodnich a resztą Europy pozostaje główną przeszkodą utrudniającą im członkostwo w UE. Obecnie kształtuje się to na poziomie około 35 procent średniego poziomu w UE.
Konwergencja gospodarcza jest czasami opisywana jako „efekt doganiania” lub okoliczności, które umożliwiają krajowi o wolniejszym poziomie rozwoju i wzroście gospodarczym dogonienie kraju „bogatszego”.
W przypadku Albanii kraj ten intensywnie inwestuje w branżę budowlaną i turystyczną, starając się pobudzić wzrost gospodarczy.
Sieć kolejowa kraju jest poddawana całkowitej modernizacji przy wsparciu unijnego planu gospodarczo-inwestycyjnego (EIP) dla Bałkanów Zachodnich.
Oprócz modernizacji sieci kolejowej, stacji kolejowych i systemu sygnalizacji, EIP wykorzystuje się również do rozwijania projektów w zakresie energii odnawialnej, takich jak elektrownie fotowoltaiczne, a także infrastruktury cyfrowej.
Bashkim Kasoruhu, szef Jednostki ds. Realizacji Projektu Kolei Albańskich, powiedział TylkoGliwice, że projekty kolejowe będą miały ogromny wpływ gospodarczy, społeczny i środowiskowy, radykalnie poprawiając połączenia transportowe w Albanii, szerzej rozumianym regionie Bałkanów i Europie.
„Łączność jest najważniejszym aspektem. Możesz sobie wyobrazić wpływ połączenia tych największych portów. Port (Durres), lotnisko (Tirana) i centrum Tirany, w którym znajduje się terminal transportu publicznego, zgromadzą całą infrastrukturę w jednym węźle” – powiedział.
Po ukończeniu nowe połączenie kolejowe między Durres a Tiraną, dwoma największymi miastami Albanii, skróci 40-minutową podróż o połowę do około 20 minut.
Historia sukcesu w turystyce
Linia brzegowa Albanii rozciąga się na długości 450 kilometrów wzdłuż Morza Adriatyckiego i Jońskiego. Turystów przyciąga śródziemnomorski klimat kraju, przystępne ceny i obszary piękna przyrodniczo.
Wciśnięty między Czarnogórę na północy i Grecję na południu, jest połączony z włoskimi portami Bari i Brindisi stosunkowo krótkimi trasami promowymi. Biorąc pod uwagę te czynniki geograficzne, nie może być zaskoczeniem, że Albania szybko staje się najpopularniejszym kierunkiem turystycznym w Europie.
Albania przyjęła rekordową liczbę 8,3 mln turystów w okresie od stycznia do września ubiegłego roku, o 0,8 mln więcej niż 7,5 mln turystów, które przyjęła w 2022 r. Prognozuje się, że ta tendencja wzrostowa będzie się utrzymywać.
TylkoGliwice rozmawiał także z premierem Albanii Edim Ramą. Kliknij wideo w odtwarzaczu multimedialnym powyżej, aby obejrzeć cały wywiad.