Tania linia lotnicza okazuje wsparcie dla Boeinga i jego serii kryzysów przemysłowych, prognozując jednocześnie spadek zysków.
Dyrektor naczelny Ryanair Michael O’Leary powiedział, że jego firma kupi Boeinga 737 MAX 10 „za odpowiednią cenę”, jeśli amerykańskie linie lotnicze zrezygnują z zamówień.
Oferta jest następstwem poważnego incydentu, który miał miejsce na początku tego miesiąca w jednym z samolotów 737 MAX 9, kiedy to podczas lotu liniami Alaska Airlines eksplodował panel kabiny.
Chociaż wypadek nie spowodował ofiar w ludziach, poddał Boeinga rygorystycznej kontroli regulacyjnej.
W zeszłym tygodniu Federalny Urząd Lotnictwa zablokował Boeingowi zwiększenie produkcji najlepiej sprzedającego się wąskokadłubowego samolotu 737 MAX po tymczasowym uziemieniu samolotów.
United Airlines wyraziły również wątpliwości co do przyszłych zamówień na Boeingi 737 MAX 10, ponieważ dyrektor generalny Scott Kirby spotkał się niedawno z konkurencyjnym Airbusem.
„Myślę, że uziemienie MAX 9 było dla nas prawdopodobnie ostatnią kroplą” – powiedział Kirby w wywiadzie dla CNBC.
Awaria techniczna, która miała miejsce na początku tego miesiąca, to najnowszy problem bezpieczeństwa Boeinga po katastrofach dwóch samolotów MAX 8 w latach 2018 i 2019.
Jednak pomimo okresu zawirowań dla producenta samolotów, irlandzka linia lotnicza Ryanair okazała się jego obrońcą.
O’Leary powiedział w poniedziałek, że komentarze Scotta Kirby’ego „nie były pomocne” i dodał: „Jeśli United lub jakakolwiek inna linia lotnicza nie chce przyjąć ich zamówień na MAX 10, chętnie wkroczymy”.
Ryanair spodziewa się dostawy 50 Boeingów 737 MAX 8 przed latem, a do 2032 roku Ryanair spodziewa się otrzymać 300 Boeingów MAX 10.
Pierwsze dostawy MAX 10 zaplanowano na rok 2027 lub później, ale O’Leary powiedział, że można wynegocjować wcześniejszy termin, jeśli producent samochodów straci umowy z konkurencją.
Zapytany o lojalność Ryanaira wobec Boeinga, dyrektor finansowy (CFO) linii lotniczej Neil Sorahan powiedział, że nie obawia się nadmiernej zależności.
„Uważam, że MAX to świetny samolot” – powiedział. „Bardzo zależy nam na zdobyciu jak największej liczby modeli 8200 (MAX 8) i 10 w miarę dalszego rozwoju w nadchodzących latach”.
Burzliwy rok dla Ryanaira?
Wsparcie Ryanair dla Boeinga następuje w momencie, gdy jego własne prognozy zysków są korygowane w dół.
Linia lotnicza obniżyła w poniedziałek swoją prognozę na ten rok do końca marca, zmieniając prognozę zysku po opodatkowaniu o wyższą kwotę z 2,05 miliarda euro do 1,95 miliarda euro.
Jednocześnie spółka odnotowała zysk o 15 mln euro niższy od oczekiwanego za ostatnie trzy miesiące 2023 roku.
Ryanair za spadek danych wini rosnące koszty paliwa, wskazując jednocześnie na strony internetowe, które niedawno zdecydowały się usunąć loty Ryanair ze swoich stron.
Przed incydentem z liniami Alaska Airlines biura podróży, takie jak Kiwi, Booking.com i Kayak, nagle przestały pokazywać rezerwacje Ryanair w swoich ofertach.
Powód usunięcia jest niejasny, ale linia lotnicza stwierdziła, że może to być powiązane z niedawnym orzeczeniem irlandzkiego Sądu Najwyższego, który zakazał witrynie Flightbox gromadzenia informacji o lotach Ryanair na potrzeby podróży agentów online.
Mimo to dyrektor finansowy Neil Sorahan powiedział agencji Reuters, że skutki wycofania z giełdy będą tymczasowe i że już zaczynają „słabnąć”.