O nas
Kontakt

Sektor samochodowy w UE wzywa do mniejszej liczby przepisów i lepszej strategii przemysłowej

Laura Kowalczyk

Sektor samochodowy w UE wzywa do mniejszej liczby przepisów i lepszej strategii przemysłowej

Według dyrektora generalnego Renault europejski przemysł samochodowy chce, aby decydenci na kontynencie opracowali lepszą strategię przemysłową, a także zmniejszenie tempa wprowadzania nowych przepisów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Luca de Meo, który jest także prezesem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), powiedział TylkoGliwice, że jeśli nie zostanie to zrobione, branża znajdzie się w trudnej sytuacji konkurencyjnej na całym świecie.

Zalecenia stanowią część „manifestu i planu działania” ACEA, zaprezentowanego w środę na konferencji prasowej w Brukseli.

De Meo dodał, że każda strategia musi obejmować wszystkie etapy zielonych i cyfrowych łańcuchów dostaw.

„Myślę, że mamy świetny pomysł, to jest Zielony Ład, a teraz musimy go wdrożyć w życie” – powiedział w wywiadzie.

„Musimy zdefiniować cele i musimy także zdecydować, kto co z tym zrobi i kto bierze odpowiedzialność na podstawie jakich zasad”.

Prezes Renault szczególnie krytycznie ocenia powolne tempo powstawania stacji ładowania pojazdów elektrycznych w całej Unii Europejskiej.

Powiedział, że jeśli Europa ma dotrzymać kroku Chinom, należy zwiększyć liczbę instalacji siedmio-dziesięciokrotnie.

„Ta sprawa nie może całkowicie spaść na nasze barki. Nie możemy tego zrobić sami jako przemysł motoryzacyjny, ponieważ to samo było sto lat temu, gdybyśmy poprosili nas o kontrolę nad całą dystrybucją ropy i gazu. Nie zrobiliśmy tego, prawda – powiedział de Meo.

„Naszym zadaniem jest więc wytworzenie produktu i rozwój technologii, ale do tego potrzebna jest współpraca z innymi”.

Stowarzyszenie sprzeciwiło się także dużym obciążeniom regulacyjnym, przed którymi stoi – obecnie sektor stoi w obliczu ośmiu do dziewięciu rozporządzeń UE wchodzących w życie co roku do 2030 r., a niektóre z nich są ze sobą sprzeczne.

Patrząc w przyszłość na przyszły rok, ACEA prognozuje spowolnienie sprzedaży nowych samochodów w porównaniu z 2023 r., choć udział pojazdów elektrycznych gwałtownie wzrośnie.