Oczekuje się, że nauczyciele w Europie będą nadal strajkować na rzecz lepszych płac i warunków pracy w 2024 r., po tym jak wiele ich wynagrodzeń spadło w ujęciu realnym.
W ostatnich latach nauczyciele w całej Europie strajkowali, domagając się lepszych wynagrodzeń i warunków pracy, podczas gdy wiele europejskich systemów edukacji cierpi na niedobory.
Planują kontynuować strajki i wychodzić na ulice, aby ich wysłuchano w 2024 r., wraz ze wzrostem kosztów życia i spadkiem płac realnych w wielu krajach.
Wiele wskaźników sugeruje, że problem jest poważny. Roczne początkowe wynagrodzenia nauczycieli, skorygowane o inflację, spadły w wielu krajach Europy w ciągu ubiegłych sześciu lat.
Ponad połowa nauczycieli w UE nie jest zadowolona ze swoich wynagrodzeń. Tylko jedna piąta z nich uważa, że zawód nauczyciela jest ceniony w społeczeństwie, a co dziesiąty żałuje, że został nauczycielem.
Zarówno w latach 2022, jak i 2023 doszło do serii strajków nauczycieli w całej Europie, w tym w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Węgrzech, Hiszpanii, Portugalii, Czechach i Rumunii.
Z apeli związkowców wynika, że strajki będą kontynuowane w 2024 roku.
Nauczyciele w Irlandii Północnej potwierdzili już, że po Bożym Narodzeniu dołączą do akcji protestacyjnej.
Jak zatem kształtują się wynagrodzenia nauczycieli w Europie? Które kraje płacą nauczycielom najwięcej i najmniej? Jak bardzo zmieniły się realne wynagrodzenia nauczycieli w ostatnich latach?
Przeciętne wynagrodzenie brutto nauczycieli
Jak wynika z raportu Komisji Europejskiej EACEA/Eurydice „Wynagrodzenia i dodatki nauczycieli i dyrektorów szkół w Europie w roku 2021/2022”, wynagrodzenia nauczycieli znacznie się różnią w Europie.
Średnie roczne rzeczywiste wynagrodzenie brutto nauczycieli szkół średnich I stopnia (ISCED 2) w szkołach publicznych wahało się od około 8 160 euro w Bośni i Hercegowinie do 71 184 euro w Niemczech.
Dane dla niektórych krajów, w tym Luksemburga, który w poprzednim roku znalazł się na szczycie, nie są dostępne za rok 2022.
Przeciętne rzeczywiste wynagrodzenie odnosi się do średnioważonego rocznego wynagrodzenia brutto, obejmującego wynagrodzenie ustawowe i inne dodatki, takie jak premie i dodatki.
Nie obejmuje składek na ubezpieczenie społeczne i emerytalne płaconych przez pracodawcę, ale obejmuje te płacone przez pracowników.
Chociaż w analizie uwzględniamy nauczycieli szkół średnich I stopnia, poniższy wykres przedstawia również wynagrodzenia nauczycieli innych poziomów edukacji, takich jak nauczyciele przedszkoli (ISCED 02), szkół podstawowych (ISCED 1) i szkół średnich II stopnia (ISCED 34).
Rzeczywiste roczne wynagrodzenie wyniosło ponad 50 000 euro w ośmiu krajach, w tym w Holandii (67 638 euro), Danii (66 673 euro), Irlandii (63 278 euro), Austrii (60 686 euro), Norwegii (59 276 euro) i Finlandii (52 076 euro).
Nauczyciele we Francji zarabiali o 30 000 euro mniej niż ich koledzy w Niemczech
Rzeczywiste roczne wynagrodzenie we Włoszech było o ponad połowę mniejsze niż w Niemczech. Nauczyciele we Francji również zarabiali prawie 30 000 euro mniej niż ich koledzy w Niemczech w roku 2021/2022.
Wynagrodzenie nauczycieli wynosiło poniżej 20 000 euro w pięciu państwach członkowskich UE, takich jak Grecja (18 765 euro), Polska (16 725 euro) i Rumunia (12 987 euro).
Nauczyciele w krajach nordyckich są stosunkowo dobrze opłacani, podczas gdy rzeczywiste wynagrodzenia nauczycieli są najniższe wśród kandydatów do członków UE na Bałkanach.
Według strony internetowej rządu Wielkiej Brytanii nauczyciele w roku szkolnym 2021/2022 zarabiali średnio 45 734 euro (38 982 funtów) w Anglii, 45 765 euro (39 009 funtów) w Walii i 46 959 euro (40 026 funtów) w Szkocji.
Należy jednak zauważyć, że danych brytyjskich nie można bezpośrednio porównywać z danymi europejskimi Eurydice.
Duże dysproporcje w wynagrodzeniach według standardu siły nabywczej
Wynagrodzenia według standardu siły nabywczej (PPS) mogą zapewnić bardziej sprawiedliwe porównanie we wszystkich krajach.
PPS to „sztuczna jednostka walutowa” zdefiniowana przez Eurostat, w przypadku której za jedną jednostkę PPS można teoretycznie kupić tę samą ilość towarów i usług w każdym kraju.
Patrząc na wynagrodzenia nauczycieli w PPS, w Europie nadal występują duże dysproporcje.
Niemcy (56 621 PPS) odnotowały najwyższe roczne ustawowe wynagrodzenia początkowe brutto nauczycieli szkół średnich I stopnia w PPS.
Liczba ta była ponad czterokrotnie większa niż w kilku krajach, w tym w Albanii (12 531 PPS, która była najniższą kwotą w roku 2021/2022, i na Węgrzech (12 852 PPS).
Na szczycie za Niemcami uplasowały się Luksemburg (52 963 PPS) i Szwajcaria (46 722 PPS).
Wynagrodzenia nauczycieli kształtowały się poniżej 20 000 PPS w trzynastu krajach, wśród których osiem było członkami UE: odpowiednio w Estonii, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Polsce, Słowacji, Łotwie i Węgrzech.
Turcja znalazła się na czwartym miejscu w PPS na 35 krajów, co w sezonie 2020/2021 zajęło jedenaste miejsce.
Oprócz Turcji, kraje kandydujące do UE, Czarnogóra, Macedonia Północna i Serbia, odnotowały wyższe wartości wskaźnika PPS niż kilka krajów UE.
Rzeczywiste wynagrodzenia wyższe od PKB na mieszkańca w 11 krajach UE
Roczne rzeczywiste wynagrodzenia brutto nauczycieli szkół średnich I stopnia w roku 2021/2022 były wyższe od produktu krajowego brutto (PKB) na mieszkańca w 11 krajach UE, podczas gdy w 10 państwach członkowskich UE były niższe.
Sugeruje to, że nauczyciele rozpoczynający pracę w szkołach państwowych mogą zarabiać znacznie mniej niż średni PKB na mieszkańca w większości krajów europejskich.
Stosunek rocznych rzeczywistych wynagrodzeń brutto nauczycieli do PKB na mieszkańca wahał się od 0,59 w Norwegii do 1,62 na Cyprze.
Chociaż Niemcy są jednym z krajów o najwyższym PKB na mieszkańca w Europie, wskaźnik ten wynosi 1,54, co oznacza, że młodsi nauczyciele nadal zarabiają więcej niż średni PKB na mieszkańca.
We Francji wskaźnik ten wyniósł zaledwie 1,22.
W kilku krajach płace realnie spadły
W ciągu ubiegłych sześciu lat w kilku krajach płace nauczycieli spadły w wartościach realnych, co oznacza, że uwzględnia się inflację. W dziewięciu krajach roczne wynagrodzenia początkowe nauczycieli (skorygowane o inflację) spadły na wszystkich poziomach edukacji w latach 2014/2015–2021/2022.
Wynagrodzenia nauczycieli szkół średnich I stopnia spadły w dziesięciu krajach: Norwegii (–15,4 proc.), Grecji (–10,1 proc.), Portugalii (–9,2 proc.), Cyprze (–8,1 proc.), Włoszech (–8 proc.), Belgii (–7,7 proc.), Finlandii (–5,1 proc.), Turcji (–3,5 proc.), Holandii (–2,7 proc.) i Hiszpanii (–2,3 proc.).
W tym okresie znacząco wzrosły wynagrodzenia w Bułgarii (116,1 proc.). Wzrost przekroczył 40 procent także na Łotwie, w Serbii i Litwie.
W Niemczech i Francji płace wzrosły o niecałe 3 proc.
Według Instytutu Studiów Fiskalnych wynagrodzenia nauczycieli w Anglii spadły średnio o 11 procent w latach 2010–2022.
Czy nauczyciele są zadowoleni ze swoich wynagrodzeń?
Nie, zdecydowanie nie.
Według międzynarodowego badania nauczania i uczenia się OECD (TALIS) przeprowadzonego w 2018 r. w UE połowa nauczycieli w wieku poniżej 30 lat (52 proc.) była zadowolona (średnia z 23 krajów), podczas gdy w przypadku nauczycieli wskaźnik ten wyniósł zaledwie 34 proc. nauczyciele po 50.
W większości krajów poziom zadowolenia w starszej grupie wiekowej był wyraźnie niski. Na przykład w 12 z 21 krajów, w tym w Szwecji i Francji, odsetek ten wynosił poniżej 27%.
Niektórzy żałują, że zdecydowali się zostać nauczycielem
Badanie pokazuje również, że nauczyciele nie są zadowoleni z postrzegania ich przez społeczeństwo. W UE-23 jedynie 18 procent uważa, że zawód nauczyciela jest ceniony w społeczeństwie. Wskaźnik ten kształtuje się poniżej 20 procent w 16 z 22 krajów, takich jak Francja (7 procent), Szwecja (11 procent) i Dania (18 procent).
Prawie co dziesiąty w UE-23 również żałuje, że zdecydował się zostać nauczycielem. Wskaźnik ten jest wyższy od średniej UE w Szwecji (12 proc.) i Portugalii (22 proc.).
Niedobór nauczycieli i inne obawy dotyczące przyszłości
Chociaż wiele krajów europejskich od dziesięcioleci cierpi na brak wykwalifikowanych nauczycieli, nowe ekosystemy nauczania wprowadzone przez Covid-19 oraz włączenie ukraińskich dzieci do szkół w UE w związku z inwazją Rosji na Ukrainę prawdopodobnie przyczyniły się do zaostrzenia ten problem, jak wynika z raportu Komisji Europejskiej „Wskaźniki monitorowania niedoborów nauczycieli w Unii Europejskiej: możliwości i ograniczenia”.
Jako główny czynnik powodujący niedobory nauczycieli często wskazuje się brak atrakcyjności zawodu nauczyciela.
„Niskie płace, niepewność zatrudnienia i duże obciążenie pracą utrudniają przyciągnięcie i zatrzymanie wykwalifikowanych nauczycieli” – stwierdzono w raporcie.
Według raportu Eurydice „Kariera, rozwój i dobrostan nauczycieli w Europie” 35 krajów w Europie boryka się z niedoborami nauczycieli.
Tylko w trzech krajach głównym wyzwaniem jest nadpodaż, a mianowicie na Cyprze, w Wielkiej Brytanii (Irlandii Północnej) i Turcji.