O nas
Kontakt

Spotify wycofuje się z francuskich festiwali w odpowiedzi na nowe prawo podatkowe

Laura Kowalczyk

The company logo of Swedish music streaming giant spotify is pictured on a smartphone in Berlin

Rząd Macrona ogłosił wprowadzenie podatku 13 grudnia, po listopadowym głosowaniu w Senacie.

Spotify wycofało się z dwóch francuskich festiwali muzycznych po ogłoszeniu zwiększonego podatku na platformy do strumieniowego przesyłania muzyki w tym kraju.

Szwedzka firma zajmująca się streamingiem muzyki oświadczyła, że ​​od 2024 r. nie będzie już wspierać festiwali Francofolies de La Rochelle i Printemps de Bourges ze względu na nowe prawo podatkowe.

Spotify opowiadało się za dobrowolną składką zamiast podatku. W zeszłym tygodniu prezydent Francji Emmanuel Macron ogłosił, że kraj nałoży podatki na streamerów „w oparciu o bardzo niską stawkę podatku od obrotu platform streamingowych”.

Zaproponowane na początku tego roku Spotify i inne platformy do strumieniowego przesyłania muzyki sprzeciwiły się potencjalnemu podatkowi, który sugerowano na poziomie od 1,75 do 1,5%.

Ministerstwo Kultury potwierdziło od tego czasu, że składka podatkowa będzie wynosić „1,2% obrotu osiągniętego we Francji”, a platformy o obrotach poniżej 20 mln euro będą zwolnione.

Ogłoszenie to zostało szczególnie przyjęte przez Związek Niezależnych Francuskich Producentów Fonograficznych (UPFI), Związek Muzyki Aktualnej (SMA) oraz Krajowy Związek Widowiska Muzyczne i Rozrywkowe (PRODISS) we wspólnym komunikacie prasowym. Stowarzyszenie Autorów, Kompozytorów i Wydawców Muzycznych (Sacem) również z radością przyjęło ten podatek.

„To prawdziwy cios dla innowacji i perspektyw rozwoju nagrań muzycznych we Francji. Oceniamy dalsze działania, jakie należy podjąć w związku z wdrożeniem tego niesprawiedliwego, niesprawiedliwego i nieproporcjonalnego środka” – powiedział w zeszłym tygodniu AFP rzecznik Spotify.

Przeciwnicy podatku ze swojej strony apelowali o dobrowolne wpłaty, a 13 grudnia we wspólnym komunikacie prasowym zapewnili, że osiągnęli porozumienie, zrzeszając Apple, Deezer, Meta, Spotify, YouTube i TikTok, aby zmobilizować „ponad 14 milionów euro” w 2025 r.

Spotify powiedział również, że „w 2024 r. zostaną wydane inne ogłoszenia” dotyczące reakcji firmy na przepisy podatkowe.