Eurostat podał wzrost sprzedaży detalicznej w strefie euro w październiku o 0,1%, po trzech miesiącach spadku.
Według danych opublikowanych przez Eurostat wolumen sprzedaży detalicznej w strefie euro właśnie osiągnął dodatni poziom i wzrósł w październiku o 0,1% w porównaniu z poprzednim miesiącem, podczas gdy sprzedaż detaliczna w UE wzrosła o 0,3%.
Nieznaczny wzrost następuje po trzech kolejnych miesiącach spadku w strefie euro, a ożywienie optymizmu może przyćmić dane roczne, które sugerują, że sprzedaż detaliczna spadła w październiku 2023 r. o 1,2% rok do roku w strefie euro i o 0,9% w euro strefa. UE.
Dane miesięczne i roczne nie spełniły oczekiwań rynku strefy euro.
Popyt konsumencki pozostał ograniczony ze względu na wysoką inflację i wysokie koszty finansowania zewnętrznego.
W strefie euro sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła w październiku o 1,1% w porównaniu do poprzedniego miesiąca, sprzedaż paliw samochodowych spadła o 0,8%, ale wzrosła o 0,8% artykułów nieżywnościowych.
Handel internetowy również wzrósł o 2,2% po dwóch miesiącach spadków.
Wśród największych gospodarek strefy euro handel wzrósł o 1,1% w Niemczech i 2,4% w Holandii, ale w porównaniu miesięcznym spadł o 1% we Francji i 0,4% w Hiszpanii.
Czego analitycy oczekują na najbliższe miesiące
Najnowsze dane o inflacji wskazują na znaczne spowolnienie dynamiki cen towarów i usług konsumenckich, jednak wysokie koszty kredytu i ryzyko dalszego przyspieszenia inflacji sprawiają, że oczekiwania są ograniczone.
Liczby te nie sugerują rychłego ożywienia sprzedaży, stwierdził w swoim komentarzu Bert Colijn, starszy ekonomista ING.
„Realne jest oczekiwanie na poprawę sytuacji, ale jej zakres pozostaje niepewny. Rozwój sytuacji na rynku pracy może spowolnić ożywienie płac realnych, którego obecnie doświadczamy. A przy rosnącej niepewności gospodarczej stopa oszczędności może ponownie wzrosnąć.
„Oczekuje się, że ogólna konsumpcja gospodarstw domowych pozostanie pod presją, przynajmniej na początku 2024 r.” – dodał Colijn.