TylkoGliwice Business przygląda się bliżej nowym wnioskom Komisji Europejskiej dotyczącym eksportu pojazdów elektrycznych z UE do Wielkiej Brytanii oraz planom inwestycji w produkcję.
W środę Komisja Europejska zaproponowała jednorazowe rozszerzenie istniejących reguł pochodzenia pojazdów elektrycznych i akumulatorów w ramach stawek handlowych UE-Wielka Brytania, ujawniając jednocześnie pakiet wsparcia dla unijnego przemysłu akumulatorów.
Oczekuje się, że propozycja zmiany przepisów zostanie zatwierdzona przez ambasadorów państw członkowskich UE podczas spotkania w przyszłym tygodniu.
Jeśli zostanie zaakceptowane, przedłużenie opóźni taryfy między UE a Wielką Brytanią do 31 grudnia 2026 r.
„Dzisiejsza decyzja oznacza, że pomijamy fazę przejściową nieco bardziej rygorystycznych reguł pochodzenia, które miałyby obowiązywać od 2024 r. do końca 2026 r.” – powiedział wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej Maroš Šefčovič.
„Usuwa to groźbę nałożenia ceł na eksport pojazdów elektrycznych z UE do Wielkiej Brytanii i odwrotnie od 1 stycznia 2024 r.”
Šefčovič podkreślił jednak, że to jednorazowe przedłużenie „nie będzie możliwe ponownie w najbliższej przyszłości”, co oznacza, że znacznie bardziej rygorystyczne przepisy zaczną obowiązywać od 2027 r.
Według Valdisa Dombrovskisa, wiceprzewodniczącego wykonawczego Europy, decyzja chroni interesy krajowej gospodarki.
„Wprowadzenie ceł byłoby wyraźnie sprzeczne z naszymi interesami i jeszcze bardziej zaostrzyłoby konkurencję w zakresie pojazdów elektrycznych produkowanych za granicą, zwłaszcza w Chinach” – powiedział Dombrovskis.
Šefčovič ogłosił również, że Komisja przeznaczy do 3 miliardów euro na ożywienie unijnego przemysłu produkującego akumulatory począwszy od 2024 r. – jest to zachęta uznawana za „niezbędną dla transformacji ekologicznej”.
Komisja będzie monitorować, czy europejski przemysł motoryzacyjny i akumulatorowy przestrzega zasad stałego pochodzenia określonych w TCA i osiąga cel, jakim jest pozyskiwanie co najmniej 70% swojego zapotrzebowania na akumulatory lokalnie.
Światowy rynek akumulatorów do pojazdów elektrycznych jest obecnie w dużej mierze kontrolowany przez produkty wytwarzane w Chinach, przy czym kraj ten odpowiada za około 70% produkcji akumulatorów litowo-jonowych
Na dzisiejsze propozycje wpływ miały nieprzewidziane zdarzenia, które miały miejsce w ciągu ostatnich kilku lat.
Działania Rosji na Ukrainie, zakłócenia w łańcuchu dostaw spowodowane Covid-19 oraz zwiększona konkurencja ze strony nowych globalnych programów dotacji spowolniły rozwój europejskiego ekosystemu akumulatorów w porównaniu z początkowymi prognozami poczynionymi podczas opracowywania reguł pochodzenia pojazdów elektrycznych i akumulatorów w 2020 r.