O nas
Kontakt

Sprzedaż Primark pomaga poprawić wyniki handlowe Associated British Foods

Laura Kowalczyk

Women carry shopping bags as they leave a Primark clothes store on Oxford Street.

Udział Primark w rynku osiągnął w grudniu rekordowy poziom 7,1%, pomimo początkowych wyzwań związanych z niezwykle łagodną zimą.

Associated British Foods (ABF), właściciel sieci detalicznej Primark, opublikował dynamiczną aktualizację handlu za okres 16 tygodni do 6 stycznia.

Dział spożywczy grupy osiągnął w tym okresie obroty w wysokości 1 414 mln funtów (1 654 euro), a składniki o wartości 698 mln funtów (816 euro). Dochód z rolnictwa za te same 16 tygodni przyniósł 572 mln funtów (669 mln euro), a cukier dodał słodyczy tym liczbom, osiągając dochód w wysokości 825 mln funtów (965 mln euro). Jednakże dział sprzedaży detalicznej wyprzedził wszystkie pozostałe działy, osiągając kolosalny obrót w wysokości 3 376 mln funtów (3 948 mln euro).

Primark i Składniki zwiększają przychody

Marki grupy skupione na USA osiągnęły wyjątkowo dobre wyniki, podobnie jak marki międzynarodowe, takie jak Twinings. Chociaż Ovaltine radzi sobie stosunkowo dobrze w Europie Zachodniej, w Azji zaobserwowano pewne przeszkody.

AB Mauri, spółka ABF zajmująca się drożdżami i dodatkami do pieczenia, również odnotowała dobre zyski i zwiększoną sprzedaż. Jednakże wycofywanie zapasów u klientów miało wpływ na inne części działalności związanej z składnikami. Ogólnie sprzedaż produktów rolnych pozostała słaba.

Przeszkody w walutach i produkcji powstrzymują oddział cukrowniczy grupy w południowej Afryce, Illovo. Vivergo, spółka ABF zajmująca się biopaliwami, również odnotowała mieszane wyniki w tym okresie. Oczekuje się jednak, że ogólna produkcja cukru w ​​dalszym ciągu będzie znacznie wyższa niż w roku ubiegłym, nawet w obliczu niesprzyjających warunków pogodowych – podała spółka.

Primark odnotował wzrost sprzedaży o 7,9% w ciągu 16 tygodni, a sieć detaliczna zwiększyła swój udział w rynku do nowego najwyższego poziomu 7,1% w ciągu 12 tygodni kończących się 10 grudnia. To o 0,1% więcej niż w 2022 r., pomimo cieplejszej pogody tej zimy i późnego rozpoczęcia wyprzedaży bożonarodzeniowych.

Odzież męska i damska, a także odzież codzienna, odzież sportowa i kolekcja Rita Ora wypadły bardzo dobrze, chociaż w kategoriach zimnej pogody start był opóźniony, co z czasem nadrobiono w miarę zbliżania się zimy.

Całkowita sprzedaż Primark w Wielkiej Brytanii w ciągu 16 tygodni wzrosła o 4,5%, podczas gdy sprzedaż Primark w Europie, z wyłączeniem Wielkiej Brytanii, wzrosła nieznacznie o 9,1%. Jednakże warunki gospodarcze w niektórych krajach europejskich wpłynęły na wyniki lokalne. Sprzedaż w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 45%, dzięki otwarciu kilku nowych sklepów.

W tym okresie Primark również kontynuował ekspansję, otwierając trzy nowe sklepy w Stanach Zjednoczonych, jeden w Polsce, trzy we Francji i jeden w Hiszpanii.

ABF jest dość pewny co do rentowności w przyszłym roku

Jeśli chodzi o kryzys na Morzu Czerwonym, w komercyjnym komunikacie prasowym ABF podkreślono: „Nadal monitorujemy sytuację na Morzu Czerwonym, ale na tym etapie nie przewidujemy żadnych znaczących zakłóceń w naszym łańcuchu dostaw”.

Patrząc w przyszłość, ABF stwierdziła: „W dalszym ciągu nie możemy się doczekać roku znacznego postępu zarówno w zakresie rentowności, jak i generowania środków pieniężnych, przy poprawie rentowności wynikającej z poprawy marży zysku. Primark, wyraźna poprawa rentowności British Sugar i zmniejszenie strat . w Vivergo.

„Jesteśmy również bardziej pewni, że w tym roku finansowym uda nam się osiągnąć skorygowaną marżę operacyjną Primark, dzięki dalszej poprawie marży brutto na produkcie. Powinno to uchronić nas przed potencjalnymi dodatkowymi kosztami dostaw wynikającymi z zakłóceń na Morzu Czerwonym”, jeśli takie wystąpią.