O nas
Kontakt

Sprzedaż samochodów elektrycznych w UE zatrzymuje się, ponieważ Niemcy zwalniają tempo

Laura Kowalczyk

The first electric car produced by Ford in Europe at their Cologne factory

Sprzedaż samochodów elektrycznych spadła, szczególnie w Niemczech, ponieważ rządowe zachęty finansowe dla pojazdów elektrycznych wyhamowały. Konsumenci również wydają mniej pośród obaw o problemy z gospodarką.

Rejestracje samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej w lipcu spadły o 10,8%, zgodnie z najnowszymi danymi opublikowanymi przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). W lipcu sprzedano łącznie 102 705 samochodów elektrycznych, a udział w rynku spadł do 12,1% w porównaniu z 13,5% w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Liczba rejestracji samochodów osobowych w Unii Europejskiej w lipcu wzrosła o 0,2% rok do roku do 852 051 sztuk, ujawniła ACEA. Był to drugi z rzędu miesiąc wzrostu, chociaż znacznie mniejszy niż wzrost o 4,3% odnotowany w czerwcu.

W ciągu siedmiu miesięcy do końca lipca liczba rejestracji samochodów wzrosła w ujęciu rok do roku o 3,9%, osiągając łączną liczbę ponad 6,5 miliona sprzedanych samochodów, przy czym rejestracje samochodów elektrycznych stanowiły 12,5% całkowitego udziału w rynku.

Głównymi krajami napędzającymi wzrost w lipcu były Hiszpania, gdzie odnotowano wzrost rejestracji o 3,4% oraz Włochy, ze wzrostem o 4,7%. Rejestracje samochodów w Niemczech spadły o 2,1%, a we Francji o 2,3%.

Niemcy pozostają w tyle pod względem rejestracji pojazdów elektrycznych na baterie (BEV)

W lipcu w Niemczech liczba rejestracji pojazdów elektrycznych spadła o -36,8%. Jednym z powodów spadku sprzedaży w Niemczech było spowolnienie rządowych zachęt finansowych do zakupu pojazdów elektrycznych, co oznacza, że ​​koszt samochodów pozostaje zbyt wysoki dla wielu kupujących.

Z kolei Holandia odnotowała 8,9% wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych, podczas gdy Belgia ujawniła, że ​​rejestracje pojazdów elektrycznych wzrosły o 44,2% w lipcu. Francja również odnotowała wzrost rejestracji samochodów elektrycznych o 1%.

Jednakże poprawa wskaźników rejestracji pojazdów elektrycznych w tych krajach nie była wystarczająca, aby zrekompensować wyniki Niemiec.

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy roku w Europie zarejestrowano 815 399 nowych samochodów elektrycznych.

Podążając za tym samym trendem, sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in w Europie również spadła o 14,1% w lipcu, chociaż Niemcy odnotowały wzrost o 3,2%. Samochody hybrydowe typu plug-in stanowiły 6,8% całego rynku motoryzacyjnego w lipcu 2024 r., sprzedając się w liczbie 57 679 sztuk. Był to niewielki spadek w porównaniu z 7,9% udziałem w rynku w lipcu ubiegłego roku.

Sprzedaż samochodów hybrydowo-elektrycznych wzrosła również o 25,7% w lipcu, sprzedając około 273 003 sztuk. Hiszpania odnotowała wzrost o 31,5% w samochodach hybrydowo-elektrycznych, podczas gdy Włochy odnotowały wzrost o 17,4%. Niemcy wykazały wzrost o 22,4%, podczas gdy sprzedaż samochodów hybrydowo-elektrycznych wzrosła o 47,4% we Francji.

Sprzedaż samochodów benzynowych spadła w lipcu

Sprzedaż samochodów benzynowych spadła w lipcu o 7%, przy czym w Hiszpanii sprzedaż spadła o -12,5%, a we Francji o -22,6%. Jednakże Niemcy poinformowały o wzroście sprzedaży samochodów benzynowych o 0,1%, podczas gdy we Włoszech odnotowano wzrost o 3,8%.

Rejestracje samochodów z silnikiem Diesla również spadły znacząco w całej Europie. Było to spowodowane głównie przez Włochy, gdzie sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla spadła o -24,6%, a także Hiszpanię, która odnotowała spadek o -11,6% i Francję, ze spadkiem o -23,9%. Jednak Niemcy odnotowały niewielki wzrost rejestracji samochodów z silnikiem Diesla o 1,4%.