Grupa konsumencka skrytykowała rzekomy brak wprowadzenia przez Starbucks „znaczących reform” w zakresie praktyk pozyskiwania kawy i herbaty.
Grupa praw konsumentów złożyła pozew przeciwko Starbucks, twierdząc, że twierdzenie firmy, że kawa pochodzi z etycznych źródeł, jest fałszywe i wprowadzające w błąd.
W pozwie złożonym w środę Krajowa Liga Konsumentów powołała się na doniesienia mediów o nadużyciach na farmach dostarczających kawę i herbatę do Starbucks. Grupa stwierdziła, że te przypadki podają w wątpliwość opakowania Starbucks, co wskazuje, że firma „zaangażowana jest w 100% etyczne pozyskiwanie kawy”.
Starbucks powiedział w środę, że jest świadomy pozwu i „agresywnie będzie się bronił przed postawionymi zarzutami”. Pozew został złożony w Sądzie Najwyższym Dystryktu Kolumbii.
Wśród incydentów cytowanych w pozwie znalazła się sprawa z 2022 r., w której policja uratowała 17 pracowników – w tym trzech nastolatków – z plantacji kawy w Brazylii, gdzie zmuszono ich do pracy na świeżym powietrzu bez sprzętu ochronnego i do podnoszenia 130-funtowych worków z kawą. Sprawą zajął się Repórter Brasil, grupa dziennikarzy badająca prawa pracownicze i kwestie ochrony środowiska.
Starbucks powiedział w środę, że nie ma żadnych informacji w tej sprawie.
„Bardzo poważnie podchodzimy do takich zarzutów i aktywnie współpracujemy z gospodarstwami, aby upewnić się, że spełniają one nasze standardy” – stwierdziła firma.
W pozwie przytacza się także raport BBC z 2023 r., w którym ujawniono powszechne wykorzystywanie seksualne i wyczerpujące warunki pracy na plantacji herbaty Jamesa Finlaya w Kenii. James Finlay był wówczas dostawcą Starbucks, ale w środę Starbucks powiedział, że nie kupuje już herbaty z tej plantacji.
Starbucks kupuje około 3% światowej kawy. Firma twierdzi, że współpracuje z 400 000 rolników w ponad 30 krajach.
Starbucks opracował wytyczne dotyczące etycznego zaopatrzenia w 2004 roku i korzysta z usług stron trzecich w celu audytowania warunków u swoich dostawców. Firma twierdzi, że nie toleruje pracy dzieci i wymaga od rolników zapewnienia bezpiecznego, sprawiedliwego i humanitarnego środowiska pracy.
Krajowa Liga Konsumentów stwierdziła jednak, że Starbucks wprowadza konsumentów w błąd, nie ujawniając, że jego program certyfikacji nie gwarantuje etycznego pozyskiwania produktów.
Grupa zwraca się do sądu o zaprzestanie stosowania przez Starbucks reklamy wprowadzającej w błąd i nałożenie na nią obowiązku przeprowadzenia korygującej kampanii reklamowej.
„Brak wprowadzenia przez Starbucks znaczących reform w zakresie praktyk pozyskiwania kawy i herbaty w obliczu tej krytyki i udokumentowanych nadużyć w pracy w gospodarstwach zaopatrujących Starbucks jest całkowicie niezgodny z rozsądnym zrozumieniem przez konsumentów, co to znaczy być w 100% etycznym. pozyskiwania surowców” – stwierdziła grupa w swoim wniosku prawnym.