O nas
Kontakt

SUV-y mogą być najnowszą ofiarą zmian klimatycznych, gdy Paryż próbuje je wypędzić

Laura Kowalczyk

SUV-y mogą być najnowszą ofiarą zmian klimatycznych, gdy Paryż próbuje je wypędzić

Reklamy SUV-ów Toyoty zostały zakazane w Wielkiej Brytanii ze względów ekologicznych, ponieważ Paryż chce wypchnąć z miasta duże samochody, wprowadzając wyższe opłaty za parkowanie.

Reklamy SUV-a Toyoty zostały zakazane przez brytyjski organ ds. reklamy za tolerowanie jazdy, która „lekceważyła jej wpływ na przyrodę i środowisko”.

Kampania na rok 2020 obejmowała film przedstawiający dziesiątki samochodów Toyota Hilux jadących z dużą prędkością po terenie terenowym, w tym po rzece.

Lektor opisuje tę scenę jako „jeden z prawdziwych spektakli natury”. Zawierał również podobny statyczny plakat z pojazdami typu SUV na pierwszym planie i dziesiątkami innych w tle przejeżdżających przez skalisty teren.

Grupa kampanii Adfree Cities złożyła skargę do Agencji Standardów Reklamowych (ASA), argumentując, że reklamy tolerują zachowania szkodliwe dla środowiska.

Twierdzą, że jazda terenowa jest częstym tematem reklam SUV-ów, co daje „fałszywą obietnicę ostrej przygody” – mimo że większość nowych pojazdów tego typu jest rejestrowana w zamożnych lokalizacjach miejskich w Wielkiej Brytanii.

„Te reklamy uosabiają całkowite lekceważenie natury i klimatu przez Toyotę, przedstawiając ogromne, powodujące duże zanieczyszczenie pojazdy jadące z dużą prędkością przez rzeki i dzikie łąki” – powiedziała Veronica Wignall, współdyrektor Adfree Cities.

„Bez względu na wpływ na środowisko”

Toyota broniła tego twierdzenia, argumentując, że Hilux został zaprojektowany z myślą o najtrudniejszych warunkach i jest używany przez osoby pracujące w takich branżach, jak rolnictwo i leśnictwo, które rzeczywiście potrzebują pojazdów terenowych.

ASA stwierdziła, że ​​„reklama nie przedstawiła tych scenariuszy”, a przekaz brzmiał: „Jeżdżenie niezależnie od celu, w środowisku terenowym i w naturalnych ekosystemach, bez uwzględnienia wpływu takiej jazdy na środowisko”.

„W rezultacie nie zostali przygotowani z poczuciem odpowiedzialności wobec społeczeństwa” – dodał.

Wignall z zadowoleniem przyjął orzeczenie ASA, ale dodał, że regulacje dotyczące reklam SUV-ów nie są wystarczające.

„Należy całkowicie zakończyć promocję SUV-ów”.

Toyota oświadczyła, że ​​nie toleruje zachowań szkodliwych dla środowiska. Firma dodaje, że film został nakręcony na terenie prywatnym, mając wszystkie niezbędne pozwolenia, w środowisku niewrażliwym ekologicznie, a statyczny obraz powstał w technologii CGI i nie ma wpływu na środowisko na tym terenie.

SUV-y w mieście

Badania przeprowadzone przez Badvertising, projekt The New Weather Institute i organizacji charytatywnej Could, potwierdzają twierdzenie Adfree Cities, że większość nowych SUV-ów jest rejestrowana w środowiskach miejskich. W 2021 r. stwierdzono, że 75% SUV-ów w Wielkiej Brytanii było zarejestrowanych na adresy miejskie.

Trzy największe obszary zainteresowania tymi dużymi nowymi pojazdami to zamożne londyńskie dzielnice Kensington i Chelsea, Hammersmith i Fulham oraz Westminister.

Londyn nie jest jedynym miastem, w którym SUV-y sprawiają problemy. Paryż zamierza wypędzić te duże samochody typu SUV, podnosząc ceny parkingów dla ciężkich samochodów.

Samochody w korku w centrum Paryża, 14 listopada 2023 r.
Samochody w korku w centrum Paryża, 14 listopada 2023 r.

Odróżnienie tych pojazdów od innych modeli nie jest łatwe, dlatego stolica Francji stara się powiązać opłaty z wagą. Opłaty za parkowanie wzrosną dla samochodów benzynowych i diesla powyżej 1,6 tony oraz pojazdów elektrycznych powyżej dwóch ton.

Skanery zostaną wykorzystane do określenia masy samochodu na podstawie informacji powiązanych z jego tablicą rejestracyjną.

W przyszłym roku odbędzie się głosowanie obywatelskie nad propozycją określenia „miejsca SUV-ów w stolicy”.