O nas
Kontakt

Szwajcarska grupa prasowa Tamedia zamyka media drukowane i skupia się na internecie

Laura Kowalczyk

Tamedia.

Firma obwinia za to „szybką zmianę w sposobie korzystania z mediów” i zmianę w krajobrazie reklamowym, dodając, że zamiast tego skoncentruje się na ofertach cyfrowych.

Grupa medialna Tamedia planuje zwolnić ponad 10% siły roboczej i zamknąć dwie z trzech drukarni w Szwajcarii.

Grupa ma nadzieję zwiększyć rentowność swojego modelu biznesowego poprzez rozwój obecności cyfrowej swoich czterech najsilniejszych marek przy jednoczesnym zmniejszeniu mocy produkcyjnych w zakresie około 290 z 1800 stanowisk pracy.

Tytuły Tages-Anzeiger, BZ Berner Zeitung, Basler Zeitung i 24 Heures będą przodować w rozwoju cyfrowym, a mniej popularne marki będą integrowane z tymi platformami.

Tamedia twierdzi, że jej portfolio poligraficzne będzie nadal istnieć, nawet jeśli drukarnie w Bussigny i Zurychu mają zostać zamknięte odpowiednio w marcu 2025 r. i na końcu 2026 r.

Jednakże drukarnia w Bernie jest obecnie rozbudowywana, aby pomieścić inne produkty poligraficzne firmy.

„Trwa reorganizacja w drukarni gazet” – stwierdziła Tamedia we wtorkowym oświadczeniu.

„W ostatnich latach pojawiła się nadwyżka mocy produkcyjnych, która nie pozwala już na rentowne prowadzenie trzech rodzajów działalności (media drukowane). …Zmiany są konieczne, aby utrzymać wydajność i jakość dziennikarstwa. »

Upadek tradycyjnej reklamy

Spółka podkreśliła także, że reaguje na zmiany na rynku reklamowym wywołane przez firmy technologiczne.

Biorąc pod uwagę rozwój spersonalizowanego marketingu opartego na danych, wielu reklamodawców przeniosło swoje budżety z mediów tradycyjnych na kierowanie reklam do konsumentów online.

Za tą tendencją stoi również spadek czytelnictwa gazet, co ostatecznie przekłada się na utratę przychodów z tradycyjnych usług.

Od początku 2025 roku Tamedia będzie organizować wewnętrznie swój marketing reklamowy pod nazwą Tamedia Advertising.

Wsparcie pracowników

Wypowiadając się na temat zwolnień, dyrektor zarządzająca Jessica Peppel-Schulz podkreśliła: „Będziemy podążać obraną przez nas drogą tak ostrożnie, jak to możliwe i wypełniać naszą odpowiedzialność jako pracodawcy. »

Spośród 290 stanowisk, które mają zostać zwolnione, 90 ma dotyczyć redakcji – choć dokładne plany są przedmiotem konsultacji.

Tamedia dodała, że ​​wprowadzone zostaną plany socjalne, aby pomóc dotkniętym pracownikom, obejmujące możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę.

Ze wsparcia finansowego mogą także skorzystać osoby chcące wziąć udział w programach rozwojowych i przekwalifikowujących.

W swoim najnowszym raporcie o wynikach Tamedia ogłosiła spadek przychodów w pierwszym półroczu o 8,7% do 203,3 mln franków szwajcarskich (215 mln euro).

Skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) spadł o 11,7% do 5,4 mln franków (5,7 mln euro).