O nas
Kontakt

Tanie podróżowanie: w 2024 r. Niemcy nadal będą oferować bilet publiczny Deutschland za 49 euro

Laura Kowalczyk

A man passes by an advertising for the Deutschlandticket (Germany Ticket) at a train station in Frankfurt, Germany, Monday, May 1, 2023.

W 2024 r. podróżni nadal będą mogli korzystać z biletu na transport publiczny w Niemczech za 49 euro.

Od wprowadzenia na rynek w kwietniu ubiegłego roku bilet na transport publiczny w Niemczech za 49 euro cieszy się ogromną popularnością.

Ponad trzy miliony Niemców kupiło „Deutschlandticket” w pierwszym miesiącu po jego wydaniu.

Karnet, który umożliwia nieograniczone przejazdy wszystkimi lokalnymi i regionalnymi środkami transportu publicznego, został okrzyknięty przez władze „największą reformą transportu publicznego w historii Niemiec”.

Rząd potwierdził teraz, że bilet będzie nadal oferowany w 2024 r., a cena nie ulegnie zmianie do końca roku.

W zeszłym roku szefowie transportu ostrzegali, że niska cena jest nie do utrzymania.

Ingo Wortmann, szef władz transportu MVG w Monachium, stwierdził, że lokalne i regionalne firmy odczuwają presję z powodu wysokiej inflacji, ale przychody z biletów pozostają niskie.

„Jak dotąd polityka absorbowała różnicę w stosunku do poprzednich dochodów firmy transportowej” – powiedział dziennikowi Abendzeitung, niemieckiemu dziennikowi.

W tym miesiącu spodziewano się podwyżki cen, ale ministrowie transportu zdecydowali o przeniesieniu niewydanych środków z 2023 r. na sfinansowanie programu w tym roku.

Co to jest bilet Deutschland?

Tani bilet, znany również jako „bilet D”, kosztuje obecnie 49 euro miesięcznie, czyli około 1,60 euro dziennie. Obowiązuje we wszystkich autobusach miejskich, metrze i tramwajach w gminach na terenie całych Niemiec, a także w transporcie krótko- i średniodystansowym, w tym pociągach. Nie można go używać w pociągach dalekobieżnych obsługiwanych przez DB Fernverkehr AG (w tym RE) lub innych dostawców, takich jak FlixTrain (IC, EC, ICE).

Bilet miesięczny jest następcą biletu za 9 euro miesięcznie, który będzie testowany latem 2022 r.

Wprowadzony w celu zwalczania rosnącej inflacji po inwazji Rosji na Ukrainę, ultratani bilet cieszył się ogromną popularnością. W czerwcu, lipcu i sierpniu sprzedano ponad 52 miliony biletów.

Pociągi berlińskiej kolei miejskiej S-Bahn zaparkowane na torach w Berlinie, Niemcy.  Tramwaje są wliczone w cenę biletu miesięcznego.
Pociągi berlińskiej kolei miejskiej S-Bahn zaparkowane na torach w Berlinie, Niemcy. Tramwaje są wliczone w cenę biletu miesięcznego.

Niemieckie stowarzyszenie firm transportowych VDV twierdzi, że w ciągu tych trzech miesięcy zaoszczędziło około 1,8 miliona ton emisji dwutlenku węgla.

Cena 9 euro była w dłuższej perspektywie nie do utrzymania, ale bilet 49 euro jest również bardzo popularny, co spowodowało awarię strony internetowej Deutsche Bahn po jej pierwszym uruchomieniu.

Spośród 3 milionów osób, które kupiły go w ciągu pierwszego miesiąca po jego uruchomieniu, co najmniej 750 000 nigdy wcześniej nie korzystało z transportu publicznego.

W zeszłym roku sugestie dotyczące podwyżki spotkały się z ostrym sprzeciwem politycznym.

Nikolaus Gradl, ekspert ds. ruchu w Radzie Miasta Monachium, określił pomysł podwyżki jako „absurdalny”.

„Dla nas podwyżka cen nie wchodzi w grę” – powiedział Abendzeitung.

Na razie rządy federalne i stanowe będą w dalszym ciągu finansować niedobory, łagodząc wpływ inflacji i kosztów materiałów na przedsiębiorstwa transportu publicznego.

Jakie inne zmiany w biletach Deutschlandticket rozważają władze?

Federalna koalicja ds. sygnalizacji świetlnej pracuje obecnie nad „zasadą przyjazną rodzinie”, która pozwoliłaby posiadaczom biletów na przyprowadzanie w określonych porach jeszcze jednej osoby dorosłej i maksymalnie trójki dzieci w wieku od sześciu do 14 lat.

Jeżeli firmy transportowe wyraziły na to zgodę, zasada ta miałaby obowiązywać w weekendy, święta oraz w dni powszednie po godzinie 20:00.