Soulages, nazywany „malarzem czerni”, zmarł w październiku ubiegłego roku w wieku 102 lat.
Rok po śmierci kultowego francuskiego artysty Pierre’a Soulagesa jego prace są prezentowane na otwartej obecnie dużej wystawie w Nowym Jorku.
Soulages, urodzony w 1919 roku i nazywany „malarzem czerni”, zmarł w październiku ubiegłego roku w wieku 102 lat.
Prezydent Francji Emmanuel Macron złożył osobisty hołd artyście podczas ceremonii w Luwrze.
Jesienna wystawa pt Pierre Soulages: Od północy do zmierzchuto wnikliwa retrospektywa twórczości artysty.
Mieści się w Lévy Gorvy Dayan i zawiera liczne pożyczki od instytucji, w tym Met i Muzeum Solomona R. Guggenheima.
Pokaz organizuje Dominique Lévy we współpracy ze 102-letnią wdową po artyście Colette Soulages i Alfredem Pacquementem, byłym wieloletnim dyrektorem Centre Pompidou, który był współorganizatorem wystawy prac Soulages w Luwrze w latach 2019–2020.
Retrospektywa obejmuje siedem dekad kariery artysty, ze szczególnym uwzględnieniem nowojorskiego establishmentu artystycznego lat 50. i 60. XX wieku, który przyczynił się do jego wczesnej kariery i światowego uznania.
„Na początku lat pięćdziesiątych moje prace cieszyły się dużym zainteresowaniem (w całej Europie), a nawet w Brazylii i Australii” – powiedział Soulages w 2014 roku. „Ale najbardziej decydujący wpływ wywarła Ameryka. Wszystko wydarzyło się tak szybko.”
W 1949 roku Soulages miał swoją pierwszą indywidualną wystawę w Paryżu; do 1953 roku jego obrazy znajdowały się w stałych zbiorach Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Phillips Collection i Muzeum Solomona R. Guggenheima.
Na wystawie prezentowane są także jego obrazy Outrenoir („poza czernią”), które rozpoczął w 1979 roku. Ten formalny zwrot na nowo zdefiniował resztę jego kariery i przyniósł mu przydomek „malarza czerni”.
W tych pracach bawił się fizycznymi właściwościami samego światła w połączeniu z grubo nałożoną czarną farbą, aby zaktualizować materialne pytania, które zgłębiał od najwcześniejszych obrazów.
Bliskie spotkania
Chociaż obrazy Soulagesa są same w sobie celebrowane, wiele fascynacji wzbudziło jego relacje – od przelotnych spotkań po bliskie przyjaźnie osobiste – z obecnie kanonicznymi postaciami kulturowymi tamtych czasów.
Soulages zyskał także popularność wśród osobistości kultury spoza świata sztuki; wśród jego kolekcjonerów znaleźli się ówczesni A-listowie Hollywood, a fanem był także John Coltrane.
Wystawa w Nowym Jorku obejmuje całą salę poświęconą zaangażowaniu Soulagesa w latach 40. i 70. XX wieku w jego współczesne luminarze twórcze.
Byli wśród nich także Alfred Hitchcock, Robert Motherwell, Helen Frankenthaler, Mark Rothko, Willem de Kooning, Philip Johnson, IM Pei, Alexander Calder i Yves Klein.
Pomimo tych spotkań i relacji, które bardzo cenił, Soulages odrzucał formalne skojarzenia. „Nigdy nie należałem do żadnej grupy. Za każdym razem, gdy czułem, że tworzy się grupa, przyspieszałem” – powiedział artysta w 2014 roku.
Pierre Soulages: Od północy do zmierzchu będzie można oglądać w Lévy Gorvy Dayan do 4 listopada 2023 r.