O nas
Kontakt

Ten niemiecki start-up może przekształcić Twój samochód benzynowy w pojazd elektryczny w zaledwie 8 godzin

Laura Kowalczyk

Ten niemiecki start-up może przekształcić Twój samochód benzynowy w pojazd elektryczny w zaledwie 8 godzin

Start-up e-Revolt wierzy, że stosując metodę, która umożliwia dopasowanie akumulatorów do 42 popularnych modeli samochodów, można skrócić czas konwersji z miesięcy do jednego dnia.

Koszt nowego samochodu elektrycznego jest często wymieniany jako jeden z głównych czynników zniechęcających właścicieli samochodów, którzy chcą dokonywać bardziej ekologicznych i zrównoważonych wyborów.

Ale co by było, gdybyś mógł zamiast gryźć kulę i kupić nowy pojazd elektryczny (EV), na który cię nie stać, zatrzymać swój obecny samochód i nadal być ekologiczny?

Przekształcenie pojazdów zużywających paliwa kopalne w pojazdy zasilane akumulatorami nie jest nową koncepcją, a zasadę tę stosuje się nawet w przypadku samochodów zabytkowych, aby dostosować je do celów w nowoczesnej, świadomej ekologicznie epoce.

Proces ten może być jednak żmudny, ponieważ istniejące firmy oferują od dwóch tygodni do sześciu miesięcy na wykonanie wymaganych prac w samochodzie z silnikiem spalinowym (ICE).

Start-up z siedzibą w Niemczech wierzy obecnie, że dzięki nowatorskiemu przepływowi pracy i konstrukcji akumulatorów może skrócić czas oczekiwania klientów do zaledwie ośmiu godzin.

Co więcej, może przekształcić do 42 różnych modeli głównych producentów samochodów – w tym Volkswagena Golfa i Polo, Audi A3 i Seata Leona – za pomocą zestawu o jednym rozmiarze.

Może to wydawać się zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe dla wielu osób, ale sposób, w jaki e-Revolt podeszło do procesu konwersji, od samego początku prawdopodobnie skierował go na inną ścieżkę niż inne firmy w tej dziedzinie, które chcą zwiększyć skalę.

„To produkcja. Oznacza to, że musisz pomyśleć o tym, jak możesz to zrobić szybciej, łatwiej i tak dalej. Ale to działa tylko wtedy, gdy masz dużo wolumenu, ponieważ musisz z góry włożyć dużo pracy i pieniędzy, aby opracować to wszystko” – powiedział TylkoGliwice Next Rolf Behling, dyrektor zarządzający i kierownik techniczny w e-Revolt.

„Później możesz zaoszczędzić czas i pieniądze. Ale to jest różnica: musisz mieć poważne rozwiązanie”.

Potrzeba prędkości

Jak więc to działa i dlaczego czas realizacji jest tak krótki w porównaniu do istniejących rozwiązań?

„Wyciągamy silnik spalinowy i mamy ramę, w której wykorzystano stare elementy silnika” – wyjaśnił Timo Walden, kierownik projektu w e-Revolt i jeden z pierwszych inwestorów firmy.

Na nową ramę i podzespoły możemy bez problemu wymienić sam silnik. I dlatego jesteśmy znacznie szybsi niż indywidualne rozwiązanie.

Timo Walden

Kierownik projektu, e-Revolt

„Dzięki temu możemy z łatwością wymienić tylko silnik na nową ramę i komponenty. Dlatego jesteśmy znacznie szybsi niż w przypadku rozwiązania indywidualnego. Zatem rama w tym przypadku odgrywa dużą rolę w naszej wytrzymałości”.

Firma twierdzi, że ukończenie procesu, który obejmuje demontaż starego bloku silnika i zastąpienie go opatentowaną technologią akumulatorów oraz ramę silnika, a także pełną cyfryzację pojazdu, zajmuje zwykle około jednego dnia.

Całość, kosztująca od 12 000 do 15 000 euro, może uspokoić wielu konsumentów, którzy obecnie nie mogą naciągnąć budżetu na zakup nowego pojazdu elektrycznego.

Chociaż szybkość jest kluczem do zapewnienia skalowalności procesu konwersji, możliwość dostosowania produkcji jest asem w rękawie e-Revolt.

Chociaż obecna konfiguracja jest przystosowana do obsługi banku modeli określonych marek samochodów, zespół twierdzi, że może sprostać wyzwaniu klienta chcącego zmodernizować zupełnie inny pojazd, wracając do deski kreślarskiej.

„Nie ma jednego rozwiązania, które oznaczałoby, że działa to w przypadku konkretnych pojazdów lub grupy pojazdów. A jeśli masz nowy pojazd, musisz jeszcze raz pomyśleć o tym, co musimy zmienić?” – powiedział Behling, były specjalista ds. oprogramowania inżynier.

Ale po co w ogóle zawracać sobie głowę przebudową starego samochodu i czy ludzie są otwarci na pomysł przedłużenia żywotności obecnego samochodu?

„Powiedziałbym, że 95 procent ludzi jest bardzo pozytywnie nastawionych do tego rozwiązania. Rozmawiają z nami i mówią: «OK, to świetnie. To dobry pomysł. Nie potrzebujesz nowych zasobów. Możesz to wykorzystać ponownie». Niektórzy ludzie mówią: „Tak, bardzo fajnie. Może całkiem nieźle byłoby mieć go jako drugi samochód” czy coś w tym rodzaju” – powiedział Behling.

Płatnicy mogą dostrzegać zdrowy rozsądek w ponownym użyciu i modernizacji samochodu, ale innym potencjalnym punktem spornym są same firmy motoryzacyjne, z których wiele naciska na projektowanie i produkcję szerszej gamy modeli pojazdów elektrycznych na rynek.

Wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym

Jak reagują, gdy dowiadują się, że oryginalne, samodzielnie zaprojektowane silniki i komponenty są wyrywane i wyrzucane z ich samochodów na rzecz części innej firmy?

„Rozumieją, że pomysł jest całkiem dobry. Zależy to od osób, z którymi rozmawiasz. Jeśli rozmawiasz ze sprzedawcami, nie podoba im się to, ponieważ chcą sprzedać nowy samochód” – powiedział Behling.

„Ale jeśli porozmawiasz z, powiedzmy, producentami samochodów, spodoba im się ten pomysł, ponieważ oczywiście mówią, że gospodarka o obiegu zamkniętym jest dla nich bardzo ważną kwestią”.

Podczas gdy świat zmaga się ze skutkami kryzysu klimatycznego, bycie postrzeganym jako część rozwiązania problemu zanieczyszczających samochodów spalinowych jest również silną motywacją dla producentów samochodów, aby dołączyć.

„Myślę, że istnieje sposób, abyśmy mogli współpracować w przyszłości, ponieważ firmy wiedzą, że prawdziwym rozwiązaniem nie jest wyrzucanie samochodu za każdym razem” – Walden powiedział TylkoGliwice Next.

„A zatem samochód musi być zrównoważony; nie tylko mieć na celu zrównoważony rozwój, ale być naprawdę zrównoważony, czyli użytkować samochód w gospodarce o obiegu zamkniętym i być może w przyszłości go zmodernizować, dodając nowy akumulator itp.”.

Wydłużanie cyklu życia pojazdów w sposób zrównoważony i z myślą o gospodarce o obiegu zamkniętym zapewnia MŚP takim jak e-Revolt zdolność dostosowywania się, której nie ma większość dużych producentów samochodów.

Obecny czas pracy akumulatora zapewnia samochodom przerobionym przez e-Revolt szacunkowy zasięg od 250 do 300 km na jednym ładowaniu, ale trwają prace nad poprawą tej wydajności.

„To pozytywny punkt (w odniesieniu do e-Revolt), ponieważ nasze samochody i nasze rozwiązania są modułowe. Jeśli więc na przykład pewnego dnia pojawi się lepszy akumulator, nie potrzebujemy czasu, jakiego potrzebuje normalny producent OEM (producent oryginalnego sprzętu) – dwa, trzy lata lub dłużej – na zakup nowego akumulatora w samochodzie. Możemy powiedzieć: „OK, jeśli chcesz to zmienić, możemy to wymienić na nowy akumulator”. Zatem wszystko, każdy element można zamienić na inny komponent” – dodał Walden.