O nas
Kontakt

Tesco podnosi prognozę zysków po silnych wyprzedażach świątecznych

Laura Kowalczyk

A branch of Tesco Express is seen near the North Greenwich Arena in London, Thursday, Jan. 12, 2012.

Tesco podniosło prognozę zysków w związku z lepszą niż oczekiwano sprzedażą świąteczną ze względu na wyjątkowo wysoki wolumen sprzedaży świeżych produktów.

Wiadomość nadeszła po opublikowaniu przez Tesco w czwartek raportu dotyczącego handlu za trzeci kwartał i Boże Narodzenie. Okres ten obejmuje 13 tygodni do 25 listopada, natomiast wyprzedaże świąteczne obejmują sześć tygodni do 6 stycznia 2024 r.

Brytyjska sieć supermarketów ogłosiła mocne wyprzedaże świąteczne po obniżkach cen na prawie 2700 produktów. Było to spowodowane głównie szczególnie wysoką sprzedażą produktów świeżych, która odnotowała szczególnie wysokie wolumeny.

Firma oferowała także promocje i gwarancje takie jak codziennie niskie ceny, dopasowanie cen Aldi i ceny Clubcard.

Świąteczna sprzedaż Tesco w sezonie 2023/2024 odnotowała wzrost o 6,8% w Wielkiej Brytanii i 1,6% w Europie Środkowej. Sprzedaż w trzecim kwartale wyniosła 7,9% w Wielkiej Brytanii, ale -1,4% w Europie Środkowej.

Firma wprowadziła także asortyment „Finest Chef’s Collection” oraz ponad 550 nowych i ulepszonych produktów świątecznych. Obejmuje to kolację bożonarodzeniową za jedyne 2,09 GBP (2,43 EUR) za osobę. Dzięki temu supermarket zdobył 35 świątecznych nagród żywnościowych.

Całkowita sprzedaż produktów Finest wzrosła o około 16,7%, przy rekordowym tygodniu sprzedaży świątecznej, a sprzedaż internetowa wzrosła o około 11,5% w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie.

Klienci i współpracownicy Tesco przekazali także ponad dwa miliony posiłków bankom żywności w ramach zimowego programu zbiórki żywności.

Sprzedaż w Booker, hurtowni spożywczej i cateringowej Tesco, również wzrosła o 3,9% w trzecim kwartale i 4,1% w okresie świąt Bożego Narodzenia. Całkowite przychody z usług gastronomicznych porównywalne za pełne 19 tygodni, obejmujące zarówno trzeci kwartał, jak i okres świąteczny, nieznacznie wzrosły o 3,5%.

Sieć supermarketów uruchomiła także nowe centrum dystrybucyjne w Fareham, na terenie dawnego holenderskiego magazynu Makro, w ramach trwającej przebudowy mającej na celu zapewnienie lepszej obsługi partnerom detalicznym Booker.

Tesco podnosi perspektywy zysków na rok finansowy 2023/2024

Dzięki tym lepszym niż oczekiwano wynikom Tesco podniosło prognozę zysków na rok finansowy 2023/2024. Obecnie oczekuje się, że skorygowany zysk operacyjny sektora detalicznego wyniesie 2,75 miliarda funtów, czyli będzie wyższy niż ujawniony wcześniej prognozowany zakres od 2,6 miliarda funtów do 2,7 miliarda funtów. Oczekuje się, że przepływy pieniężne w handlu detalicznym wyniosą około 2 miliardy funtów, a zysk operacyjny banków szacuje się na od 130 milionów do 160 milionów funtów.

Według dyrektora generalnego Kena Murphy’ego: „Zespół Tesco pracował ciężej niż kiedykolwiek, aby pomóc klientom świętować Boże Narodzenie, oferując naszą najszerszą w historii ofertę wysokiej jakości produktów spożywczych o atrakcyjnej cenie. Zwiększyliśmy inwestycje w usługi w kluczowym okresie świątecznym, zatrudniając więcej pracowników w hali produkcyjnej, co pomogło nam zapewnić wiodącą na rynku dostępność i sprawiło, że te Święta Bożego Narodzenia były dla nas najlepszymi w historii.

Prezes ostrzegł jednak, że koszty życia w Wielkiej Brytanii mogą się jeszcze nie zakończyć, pomimo znacznego spadku inflacji w ostatnich miesiącach. Supermarket wyraził również obawy dotyczące wzrostu cen żywności w związku z trwającym kryzysem na Morzu Czerwonym, a Ken Murphy podkreślił, że może to „pobudzić inflację niektórych produktów”.

Wynika to głównie z dłuższych czasów wysyłki i transportu, ponieważ większość statków handlowych i towarowych stara się korzystać z objazdów, aby ominąć dotknięty konfliktem region Morza Czerwonego.