O nas
Kontakt

Tesla dostarcza pierwszy tuzin Cybertrucków z dwuletnim opóźnieniem w obliczu utrzymującej się niepewności

Laura Kowalczyk

Tesla dostarcza pierwszy tuzin Cybertrucków z dwuletnim opóźnieniem w obliczu utrzymującej się niepewności

Elon Musk zaprezentował pierwsze Cybertrucks Tesli, które zjechały z fabryki z dwuletnim opóźnieniem i w obliczu utrzymującej się niepewności co do produkcji.

Ponieważ problemy produkcyjne wciąż wymagają rozwiązania, Tesla dostarczyła klientom pierwszy tuzin swoich futurystycznych pickupów Cybertruck w czwartek, dwa lata z opóźnieniem w stosunku do pierwotnego harmonogramu w obliczu niepewności co do tego, kiedy rozpocznie się produkcja na dużą skalę.

Dyrektor generalny Elon Musk zaprezentował kanciaste elektryczne ciężarówki podczas wydarzenia w fabryce firmy pod Austin w Teksasie w USA, które było transmitowane na X – platformie mediów społecznościowych znanej wcześniej jako Twitter, którą kupił w zeszłym roku.

Ceremonia rozpoczęła się od wjechania ciężarówki Muska na scenę w ciemności.

„To najbardziej wyjątkowa rzecz na drodze” – powiedział. „Wreszcie przyszłość będzie wyglądać jak przyszłość”.

Ciężarówka przeznaczona jest dla najbardziej dochodowej części amerykańskiego rynku samochodowego, kontrolowanej obecnie głównie przez Forda, General Motors i producenta ciężarówek Ram Stellantis.

Ale odkąd Musk zaprezentował go cztery lata temu, wszyscy trzej producenci samochodów z Detroit pokazali własne elektryczne ciężarówki.

Rywale Tesli

Ford, GM i początkujący Rivian mają już w sprzedaży ciężarówki, a elektryczny Ram ma pojawić się na początku przyszłego roku.

Pickupy Forda serii F są najlepiej sprzedającymi się pojazdami w kraju, a za nimi plasują się pickupy Chevrolet Silverado i Stellantis Ram firmy GM. Łącznie producenci samochodów z Detroit sprzedali do października prawie 1,7 miliona dużych pickupów po cenach, które mogą osiągnąć ponad 100 000 dolarów (91 650 euro) za pojazd.

Musk powiedział, że nadwozie Cybertrucka jest wykonane ze stopu stali nierdzewnej opracowanego przez Teslę.

Panele nadwozia musiały być kanciaste, ponieważ nie można ich wytłoczyć konwencjonalną prasą, powiedział. Stal nierdzewna, stwierdził, nie ulega korozji i nie wymaga malowania, ale nadal może być produkowana masowo.

Jak dodał, ciężarówka ma 43 cm prześwitu, dzięki czemu może zjechać z drogi i rozpędzić się od zera do 97 km/h w 2,6 sekundy.

Ma cztery koła skrętne, a siła kierowania zmienia się w zależności od prędkości ciężarówki. Musk powiedział zgromadzonym, że może unieść na swoim łóżku ponad tonę i uciągnąć ponad 5000 kg.

Musk pokazał filmy, na których ciężarówka pokonuje Porsche 911 na ćwierć mili, podczas gdy Cybertruck holuje na przyczepie kolejne Porsche. Inny film pokazał, jak holuje pickupa Ford Super Duty.

„Wykopaliśmy sobie grób”

Kiedy Musk zaprezentował ciężarówkę cztery lata temu, powiedział, że produkcja rozpocznie się w 2021 roku.

Jednak podczas październikowej telekonferencji poświęconej wynikom firmy Musk ubolewał, jak trudno było wyprodukować innowacyjną ciężarówkę z nadwoziem wykonanym z trudnej do zginania stali nierdzewnej.

Specjalne produkty, które pojawiają się raz na jakiś czas, są po prostu niezwykle trudne do wprowadzenia na rynek, aby osiągnąć wielkość sprzedaży i zapewnić dobrobyt.

Elona Muska

Dyrektor generalny Tesli

„Wykopaliśmy własny grób z Cybertruckiem” – powiedział Musk, dodając, że nie sądzi, aby firma osiągnęła swój cel produkcyjny wynoszący 250 000 pojazdów rocznie do 2025 r.

Podczas rozmowy powiedział inwestorom, że chce złagodzić oczekiwania dotyczące nowych ciężarówek, powołując się na „ogromne wyzwania” związane z ich masową produkcją.

Trudno będzie również wygenerować przepływy pieniężne, sprzedając ciężarówki po cenie, na którą ludzie mogą sobie pozwolić, powiedział Musk. Oszacował, że zanim ciężarówka wygeneruje znaczny dodatni przepływ środków pieniężnych, zajmie od 18 miesięcy do roku.

„Mamy ponad milion osób, które zarezerwowały samochód, więc nie jest to kwestia popytu” – powiedział. „Ale musimy to zrobić i to za cenę, na którą ludzie mogą sobie pozwolić. Szalenie trudne rzeczy”.

Musk powiedział, że Tesla mogła z łatwością wyprodukować ciężarówki podobne do tych, które są już na rynku, ale chciał stworzyć coś innowacyjnego i wyjątkowego.

„Specjalne produkty, które pojawiają się raz na jakiś czas, są po prostu niezwykle trudne do wprowadzenia na rynek, aby osiągnąć wielkość sprzedaży i zapewnić dobrobyt” – powiedział.

Oczekuje, że nadchodzący, tańszy samochód Tesla będzie bardziej konwencjonalny, a przez to znacznie łatwiejszy w budowie.

Nietłukące się szyby

Na swojej stronie internetowej Tesla podała, że ​​ceny wersji ciężarówki z napędem na tylne koła będą zaczynać się od 60 990 dolarów (55 909 euro).

Ceny topowego „Cyberbeast” będą zaczynać się od 99 990 dolarów (91 672 euro). Rezerwacji można dokonać po wpłaceniu zwrotnego depozytu w wysokości 250 USD (229 EUR). Na jednym ładowaniu ciężarówki będą miały szacunkowy zasięg od 400 do 550 km.

Kiedy ciężarówka została zaprezentowana w 2019 roku, Tesla podała, że ​​cena podstawowej wersji będzie zaczynać się od 39 900 dolarów (36 581 euro), a trójsilnikowy model dalekiego zasięgu będzie kosztować 69 900 dolarów (64 085 euro. Ciężarówka miała mieć zasięg od 400 do 800 km za ładunek elektryczny.

Podczas ceremonii Musk powtórzył wyczyn, który nie udał się podczas odsłonięcia Cybertrucka w 2019 r., kiedy dyrektor Tesli rzucił metalową kulką wielkości softballu w rzekomo nietłukące się okna prototypu. Szklany pająk pękł.

W czwartek dyrektor rzucił piłką baseballową w okna, ale one nie pękły.

Podczas ceremonii dostawy rząd ciężarówek podjechał na scenę, gdzie kupujący spotykali się z Muskiem, aby zrobić sobie zdjęcia, a on eskortował ich do pojazdów.

W większości przypadków wsiadali od strony pasażera.