Manekiny do testów zderzeniowych do samochodów są zazwyczaj wzorowane na ciałach przeciętnych mężczyzn, co może wyjaśniać, dlaczego kobiety są o 73% bardziej narażone na obrażenia w czołowych zderzeniach drogowych.
Naukowcy i inżynierowie właśnie zaprezentowali prototyp rozwiązania, które, jak mają nadzieję, doprowadzi do stworzenia bezpieczniejszych pojazdów dla kobiet.
SET 50F to pierwszy manekin samochodowy wzorowany w całości na kobiecym ciele.
„W minimalnym standardzie wymaganym do sprzedaży samochodu w rozporządzeniu jest napisane, że podczas wszystkich testów należy używać modelu przeciętnego mężczyzny” – Astrid Linder, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w szwedzkim Urzędzie ds. – wyjaśnia Krajowy Instytut Badawczy Dróg i Transportu.
„Kiedy oceniamy poziom ochrony pasażerów i użytkowników uczestniczących w wypadku, powinni być w równym stopniu reprezentowani zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Dzięki temu będziemy mieli ocenę włączającą, podczas gdy obecnie jest ona wyłączna” – dodała.
W Europie oceny bezpieczeństwa nowych pojazdów przeprowadzane są w ramach Europejskiego Programu Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP), dobrowolnego systemu oceny bezpieczeństwa pojazdów, wspieranego przez organizacje motoryzacyjne i konsumenckie w kilku krajach UE, a także Komisję Europejską.
Organizacja przeprowadza różnorodne testy zderzeniowe pojazdów, aby ocenić ryzyko uderzeń czołowych, uderzeń w słup i boków, a także kolizji z pieszymi.
Z pięciu modeli, których Euro NCAP używa do reprezentowania dorosłych użytkowników samochodów, tylko jeden z nich, manekin Hybrid III, jest przeznaczony dla małej pasażerki. Jednak w przeciwieństwie do SET50F, model ten w dużej mierze opiera się na męskim manekinie używanym od lat 70. XX wieku, choć nieco mniejszym.
Dlaczego kobiety są bardziej narażone na obrażenia w wypadkach samochodowych?
W ostatnich latach badania przeprowadzone w USA próbowały rzucić światło na rozbieżności między mężczyznami i kobietami, jeśli chodzi o obrażenia odniesione w wypadkach drogowych.
Na przykład badanie przeprowadzone w 2019 r. na Uniwersytecie Wirginii wykazało, że kobiety były o 73% bardziej narażone na obrażenia w wypadku samochodowym niż mężczyźni.
Inne badanie przeprowadzone w 2021 r. przez Instytut Ubezpieczeń Bezpieczeństwa Drogowego w USA sugeruje, że na tę statystykę może wpływać wiele czynników.
Z ich raportu wynika, że kobiety częściej prowadzą mniejsze i lżejsze samochody i częściej niż mężczyźni prowadzą uderzony pojazd podczas zderzeń bocznych lub czołowo-tylnych.
W przypadku zderzeń przód-tył i przód-bok wykazano, że uderzający pojazd stwarza mniejsze ryzyko obrażeń niż pojazd uderzony.
Linder i zespół odpowiedzialny za projekt SET5OF uważają jednak również, że testy zderzeniowe pojazdów z manekinami, które odpowiednio uwzględniają kobiecą sylwetkę, mogą doprowadzić do opracowania bezpieczniejszych siedzeń i funkcji zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet.
„Mięśnie szyi są zwykle słabsze u kobiet, więc jeśli porównać to z męskim manekinem, szyja jest bardziej elastyczna i wykonuje więcej ruchów, jeśli wykonasz dokładnie ten sam test zderzeniowy przy tej samej prędkości i przyspieszeniu” – powiedział Tommy Pettersson, inżynier badawczy pracujący nad projektem.
„Mamy nadzieję, że celem jest umożliwienie stworzenia lepszych miejsc zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Dlatego stworzyliśmy jednego mężczyznę i jedną kobietę” – dodał.
Aby poznać więcej tej historii, obejrzyj wideo w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.