O nas
Kontakt

„Tonąc w modzie”: Ile wody możesz zaoszczędzić, kupując używane dżinsy i koszulki?

Laura Kowalczyk

A woman shops for second-hand clothes in a shop in London.

Przemysł modowy na całym świecie zużywa rocznie tyle wody, ile potrzeba do napełnienia 37 milionów basenów olimpijskich.

Wszyscy wiemy, że szybka moda to chciwa branża: wykorzystuje pracowników, pochłania zasoby naturalne i produkuje góry śmieci.

Nowe badanie kwantyfikuje dobro, które możemy zrobić, kupując z drugiej ręki. Kupując tylko jedną parę używanych dżinsów i koszulkę, oszczędzamy równowartość 20 000 standardowych butelek wody, według Oxfam.

Analiza organizacji charytatywnej pokazuje, że wyprodukowanie bawełnianej koszulki wymaga równowartości 5400 standardowych butelek wody o pojemności 500 ml. To wystarczy, aby zaspokoić potrzeby 1600 osób w ciągu jednego dnia, zgodnie ze standardami NHS.

Do wyprodukowania pary dżinsów zużywa się 16 000 butelek wody – co stanowi ilość wystarczającą do nawodnienia 4750 osób w ciągu jednego dnia.

„Z tych statystyk jasno wynika, że ​​toniemy w modzie” – mówi Lorna Fallon, dyrektor ds. handlu detalicznego w Oxfam.

„Biorąc pod uwagę, że na świecie brakuje słodkiej wody z powodu zmian klimatycznych, koszt produkcji ubrań, który pochłania dużo wody, mógłby zostać znacząco zmniejszony, gdybyśmy uzupełnili naszą garderobę o ubrania kupowane z drugiej ręki.

Dlaczego przemysł modowy zużywa tak dużo wody?

Branża modowa jest spragnionym biznesu na każdym etapie łańcucha dostaw – od uprawy włókien naturalnych (szczególnie bawełny) po barwienie tkanin i pranie odzieży.

Całkowity ślad wodny odzieży używanej w Wielkiej Brytanii rocznie wynosi osiem miliardów metrów sześciennych, zauważa Oxfam. To wystarczy, aby zaspokoić zużycie wody przez całą populację Wielkiej Brytanii przez dwa lata.

Rocznie przemysł modowy na całym świecie zużywa 93 miliardy metrów sześciennych wody, co pozwala na napełnienie 37 milionów basenów olimpijskich.

Pomimo tego ogromnego śladu wodnego, istnieje również duży problem z przejrzystością. Zdecydowana większość (90 procent) marek modowych nie ujawnia żadnych ryzyk związanych z wodą w swoich dokumentach, zgodnie z niedawnym raportem organizacji non-profit Planet Tracker.

Czym jest kampania Second Hand September?

Od 2019 roku prowadzona przez Oxfam kampania Second Hand September zachęca ludzi do przedłużania żywotności ubrań poprzez robienie zakupów w sklepach charytatywnych i przekazywanie swoich ubrań na cele charytatywne.

„Poprzez ponowne oddawanie naszych ubrań – kupowanie, noszenie i oddawanie używanych ubrań – możemy pomóc zmniejszyć zapotrzebowanie na nowe ubrania” – wyjaśnia Fallon. „A to z kolei może pomóc zmniejszyć szkody wyrządzane naszej planecie”.

Brytyjska prezenterka telewizyjna i aktorka Cat Deeley jest główną twarzą tegorocznej kampanii i wielką zwolenniczką tej praktyki.

„Gdziekolwiek na świecie się udam, zawsze znajdę sklepy charytatywne i będę polować na skarby, żeby znaleźć najpiękniejsze, używane rzeczy” – mówi.

„Uwielbiam to, że robiąc zakupy z drugiej ręki, można znaleźć coś zupełnie wyjątkowego, czego nie ma nikt inny, co można spersonalizować i co sprawia, że ​​noszenie tego sprawia przyjemność, wiedząc, że pieniądze trafiły do ​​dobrej sprawy, a Ty dajesz tym ubraniom drugą szansę na życie”.

Udowadniając, że „rzeczy z drugiej ręki wcale nie oznaczają rzeczy gorszej jakości” (jak mówi Deeley), Oxfam ponownie pojawi się na wybiegu podczas London Fashion Week 12 września, prezentując kilka wspaniałych, używanych ubrań we współpracy z internetowym rynkiem rzeczy używanych Vinted.