Toyota niedawno wycofała ze sprzedaży około 280 000 pojazdów w Stanach Zjednoczonych z powodu problemu ze skrzynią biegów, który mógł zwiększyć ryzyko wypadku.
Toyota wycofała ostatnio ze sprzedaży około 280 000 pojazdów w Stanach Zjednoczonych. Było to spowodowane głównie problemem ze skrzynią biegów, który mógł potencjalnie spowodować, że samochody poruszały się nawet na biegu jałowym.
Decyzja ta dotyczy głównie SUV-ów Toyota Sequoia z lat 2023 i 2024, a także niektórych SUV-ów Lexus LX 600 i pickupów Toyota Tundra. Właściciele pojazdów, których to dotyczy, otrzymają powiadomienie o wycofaniu do końca kwietnia tego roku.
Według firmy części przekładni w tych modelach nie wyłączają się natychmiast po przełączeniu pojazdu na bieg neutralny. Oznacza to, że moc silnika w dalszym ciągu przekazywana jest na koła, a pojazd może nadal poruszać się do przodu po płaskich nawierzchniach, choć przy niskich prędkościach.
W niektórych przypadkach może to zwiększyć ryzyko wypadku, szczególnie jeśli niektóre pojazdy uderzą w inne samochody zaparkowane przed nimi.
Dealerzy Lexusa i Toyoty ujawnili, że w celu rozwiązania problemu zaktualizują oprogramowanie skrzyni biegów bez dodatkowych kosztów dla właścicieli pojazdów.
Czy Europa również mogłaby doświadczyć wycofań?
Na razie nie jest jasne, czy Europie również grozi wycofanie produktów z firmy. Jeśli jednak problem ten zostanie wykryty również w europejskich modelach Toyoty, nie można całkowicie wykluczyć wycofania.
Jednak według stanu na styczeń 2010 r. około 1,8 miliona europejskich pojazdów Toyoty zostało wycofanych z obrotu z powodu możliwego wadliwego pedału przyspieszenia. Dotyczyło to głównie 8 modeli. Niektóre z nich to modele iQ od listopada 2008 do listopada 2009, modele Yaris od listopada 2005 do września 2009 oraz pojazdy AYGO od lutego 2005 do sierpnia 2009.
Ówczesny prezes i dyrektor zarządzający Toyota Motor Europe, Tadashi Arashima, powiedział w oświadczeniu: „Polityką Toyoty jest stawianie klientów na pierwszym miejscu, bez względu na okoliczności. Rozumiemy, że obecna sytuacja budzi obawy i głęboko nad tym ubolewamy.
„Chcielibyśmy również zapewnić naszych klientów, że potencjalny problem z pedałem przyspieszenia występuje tylko w bardzo rzadkich okolicznościach. Akcja wycofania produktu jest środkiem zapobiegawczym mającym na celu zapewnienie wszystkim klientom najwyższych standardów jakości.
„W Toyocie w pełni angażujemy się w bezpieczeństwo, wiemy, na czym polega problem i jak go rozwiązać, dlatego teraz naszym celem jest jak najszybsze rozwiązanie tego problemu. Przeprowadzimy niezbędne kontrole, aby mieć pewność, że przyszli klienci nie otrzymać uszkodzony pojazd.
W zeszłym roku Toyota wycofała z serwisu około 1,12 miliona pojazdów na całym świecie ze względu na potencjalny problem z poduszką powietrzną. Problem dotyczył czujników poduszek powietrznych i możliwości, że w razie wypadku nie będą one w stanie wykryć, czy na przednim siedzeniu siedzi dziecko lub mała osoba dorosła, i odpowiednio ich nie uruchomić.
Zwykle w przypadku dzieci lub małych dorosłych siedzących na przednim siedzeniu poduszki powietrzne nie wyzwalają się.