Trasa Gliwice – Katowice będzie sprawniejsza
Trasa Gliwice – Katowice zyska drugą parę torów, którymi będzie mógł się odbywać ruch kolejowy właśnie tą trasą. Dzięki temu ruch kolejowy będzie o wiele sprawniejszy.
Na trasie Gliwice – Katowice będzie wybudowana druga para torów, która na pewno usprawni na tym ruch kolejowy, a także oddzieli ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego i usprawni podróżowanie pociągami po Metropolii.
Trasa Gliwice – Katowice będzie sprawniejsza
Na wybudowanie drugiej pary torów, już podpisano umowę. Dotyczy ona opracowania studium wykonalności dla tego projektu inwestycyjnego. To następny ważny krok na drodze do budowy Kolei Metropolitalnej.
– Projekt ten będzie poniekąd realizacją po ponad 30 latach planów budowy tzw. KRR czyli Kolejowego Ruchu Regionalnego na wydzielonej parze torów, nie dokończonej na przełomie lat 80. i 90. XX w. Tyle, że już w najnowszych technologiach i z uwzględnieniem oczekiwań mobilnościowych XXI w. – mówił Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.
Zadanie to ma zapewnić większą przepustowość na jednej z najbardziej znanych tras w regionie i doprowadzić do standardu w którym pociągi mają kursować wewnątrz Metropolii co kilka minut. Umowę, o której wspomnieliśmy wcześniej podpisała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, PKP PLK i TPF Sp. z o.o. Z kolei Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium wykonywalności, które oszacowano na kwotę blisko 4 mln złotych. Prace te mają potrwać do 2023 roku.
– Jesteśmy przekonani, że nasza współpraca z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK SA będzie przebiegała tak dobrze, jak dotychczas, a uważamy, że jest ona wzorcowa. Zaczynamy też współpracę z nowym wykonawcą prac studialnych i oczekujemy jak najwyższej jakości dokumentacji studialnej – mówił Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.
GZM stara się także o pozyskanie finansowania na 13 projektów w ramach rządowego programu Kolej+. Pod koniec ubiegłego miesiąca Metropolia złożyła w tej sprawie odpowiednie dokumenty, które były wymagane do drugiego etapu naboru.
Zgłoszone projekty dotyczą one zarówno odtworzenia zlikwidowanych linii kolejowych, budowy dodatkowych torów lub ich modernizacji, jak również budowy nowych przystanków kolejowych. Są wśród nich dwa związane z Gliwicami:
- przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald,
- budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice.
Łączna szacowana wartość wszystkich zgłoszonych inwestycji to ponad 1,5 mld zł. Aby zwiększyć szanse w konkursie, GZM znacząco podniosła deklarowany wkład własny dla projektów liniowych.
Źródło informacji, zdjęcie: UM Gliwice