O nas
Kontakt

Trendy w technologii cyfrowej kierują branżę motoryzacyjną w przyszłość

Laura Kowalczyk

Trendy w technologii cyfrowej kierują branżę motoryzacyjną w przyszłość

W tej edycji Sci-Tech odwiedzamy wydarzenie IAA Mobility w Monachium, w Niemczech. Sprawdzamy najnowsze trendy technologiczne napędzające przemysł motoryzacyjny, teraz i w przyszłości.

Niektóre z największych nazwisk w branży samochodów i technologii są obecne na imprezie IAA Mobility, aby zaprezentować swoje nowe projekty i innowacje.

W związku z rosnącą presją, aby mobilność stała się czystsza i bardziej ekologiczna, modne jest tutaj hasło „inteligentne i zrównoważone”.

Wiadomości Euro
Wydarzenie IAA Mobility w Monachium, w Niemczech

Laurent Meillaud jest dziennikarzem i ekspertem w dziedzinie technologii motoryzacyjnej.

„Możemy odczuwać silną presję klimatyczną bardziej niż kiedykolwiek. Wszędzie więc widzimy samochody elektryczne. W tym roku gorącym tematem są także technologie cyfrowe. Widzimy niektóre firmy wywodzące się z elektroniki użytkowej, takie jak LG. Mamy Samsunga. Czujemy, że chodzi przede wszystkim o łączność, 5G i chmurę. Będziemy więc połączeni z domem i biurem”.

Wiadomości Euro
Nowe innowacje w inżynierii silników na imprezie IAA Mobility

Japońska firma Sekisui produkuje materiały dla różnych gałęzi przemysłu na całym świecie, w tym dla mobilności. Jest obecna w Europie od 60 lat, a od lat 80-tych zaopatruje europejski rynek motoryzacyjny.

Firma twierdzi, że 75 procent współczesnych samochodów w Europie jest wyposażonych w jej technologie. Duży nacisk położony jest na komponenty do szkła. Ten samochód koncepcyjny przedstawiający okna jutra.

Masashi Yanai jest dyrektorem ds. planowania produktu w firmie Sekisui Europe.

„Dzięki przełączaniu dotykowemu szkło może zmienić się w przezroczyste, a także z powrotem w szkło zapewniające prywatność. Również w przypadku drzwi przednich zintegrowaliśmy je z samochodem, ponieważ w samochodzie nie ma już klamek, umieściliśmy dostęp mobilny, a także funkcję dotykową z wyświetlaniem ikon na szybie.

Wiadomości Euro
Samochód koncepcyjny na wystawie Wydarzenie IAA Mobility

Najnowsze technologie informacyjne w samochodach są również prezentowane przez wystawców tutaj, w Monachium.

Sekisui koncentruje się na tworzeniu wyświetlaczy nowej generacji, których treść będzie widoczna na całej przedniej szybie.

Znowu Masashi Yanai.

„Tak jak nawigacja, telefony komórkowe, radio czy zegar, tego rodzaju informacje możemy przenieść na szkło. W przypadku jazdy autonomicznej być może uda nam się umieścić w pełnym oknie ekran kinowy. A w sytuacji awaryjnej lub w przypadku jazdy ręcznej po prostu znikają z ekranów i wracają do normalnego szkła.

Sekisui obsługuje już dzisiejsze technologie szyb przednich w swoim centrum produkcyjnym w Holandii. Tworzy specjalną folię do wyświetlaczy typu head-up, która wyświetla informacje na szybie.

Roel Philipsen jest menedżerem ds. marketingu w firmie Sekisui S-LEC BV

„Jednym z problemów związanych z wyświetlaczem przeziernym jest zamazany obraz. Tak więc w przypadku naszego filmu jeden z nich ma kształt klina. Tak więc, gdy jest umieszczony wewnątrz szyby, zapewnia odpowiedni kąt, zapewniając bardzo wyraźny widok z pozycji kierowcy i informacje”.

Wiadomości Euro
Innowacyjne funkcje wyświetlacza na przedniej szybie

Następnie Philipsen zabrał zespół Sci-Tech na jazdę próbną swoim samochodem, aby zademonstrować innowacyjne funkcje wyświetlacza na przedniej szybie.

„Widzę ograniczenie prędkości, widzę swoją prędkość. Nie muszę tu zaglądać, na centralny wyświetlacz. Mogę po prostu trzymać go stale w drodze. Jeśli więc coś się pojawi, na przykład ktoś na rowerze lub pieszy, mogę natychmiast zareagować. O wiele bezpieczniej jest stale zwracać uwagę na drogę”.

Folia znajdująca się wewnątrz przedniej szyby nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także blokuje hałas i ciepło.

„Podczas jazdy słychać szum wiatru, opon i silnika. A folia dźwiękochłonna zapewnia, że ​​we wnętrzu pojazdu jest znacznie ciszej, aż do pięciu decybeli. Ponadto możemy w tej samej folii dodać cząstki blokujące ciepło, aby zapewnić większy chłód we wnętrzu samochodu. Dzięki temu klimatyzacja jest mniej używana.” Wyjaśnia Philipsena.

Wiadomości Euro
Wydarzenie IAA Mobility w Monachium

Wyzwaniem dla producentów samochodów jest obecnie wyprzedzanie konkurencji i pozostawanie na bieżąco.

Dziennikarz Laurent Meillaud ponownie.

„To jak wyścig Formuły 1, ponieważ trzeba brać pod uwagę wszystko jednocześnie. Masz stronę cyfrową, masz prąd, masz autonomiczną jazdę. Ale jestem pewny siebie. Są tam od stulecia i myślę, że będą tam przez kolejne 100 lat”.