O nas
Kontakt

UE obniża proponowane cła na Teslę i inne chińskie pojazdy elektryczne

Laura Kowalczyk

Visitors look at the Chinese made BYD ATTO 3 at the IAA motor show in Munich, Germany. 8 Sept. 2023.

Sugerowane ceny zostały obniżone w związku z nowymi informacjami przekazanymi przez firmy, choć państwa członkowskie UE muszą jeszcze głosować nad propozycjami.

Unia Europejska obniża proponowane cła na samochody Tesli i inne pojazdy elektryczne z Chin – jest to najnowsze osiągnięcie z długotrwałego sporu dotyczącego kosztów importu.

Tak twierdzi źródło cytowane przez Reuters, a jako pierwsze zgłoszone przez MLex.

Proponowana przez Teslę stawka celna wzrośnie z 9% do 7,8%, po tym jak łączna stawka została już obniżona z sugerowanych w zeszłym miesiącu 20,8%.

Tymczasem BYD nie odnotuje żadnych zmian w swojej stopie procentowej wynoszącej 17%.

Geely otrzymało stawkę 18,8%, w porównaniu z 19,3%.

Z kolei SAIC i inne przedsiębiorstwa, które nie współpracują w dochodzeniu UE, zostaną obciążone wyższą stawką celną w wysokości 35,3%, w porównaniu z poprzednią stawką wynoszącą 36,3%.

Stawki te stanowią dodatek do standardowych 10% ceł nałożonych już na import samochodów z Chin.

Jeśli zostaną zatwierdzone przez państwa członkowskie UE, podatki te będą obowiązywać przez pięć lat od ich przyjęcia, co oznacza, że ​​europejscy konsumenci mogą odczuć wzrost kosztów chińskich pojazdów elektrycznych.

Odrzucenie wymagałoby głosowania przeciw propozycji co najmniej 15 krajów, reprezentujących 65% populacji bloku.

W zeszłym roku Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie praktyk biznesowych Pekinu.

Badanie wykazało, że chińskie subsydia umożliwiły producentom pojazdów elektrycznych sztuczne utrzymywanie cen na niskim poziomie, szkodząc ich europejskim konkurentom – czemu Chiny zaprzeczają.

Chińskie Ministerstwo Handlu argumentowało, że wnioski oparto na „faktach ustalonych jednostronnie przez UE, a nie na faktach wspólnie uzgodnionych”.

Wiele państw jest zaniepokojonych odwetowymi środkami handlowymi, mimo że pod koniec ubiegłego miesiąca Pekin ogłosił, że nie nałoży tymczasowych ceł na brandy importowaną z UE.

Dzieje się tak pomimo faktu, że w wyniku chińskiego dochodzenia stwierdzono, że produkt był sprzedawany poniżej ceny rynkowej.

UE obniża obecnie proponowane taryfy na pojazdy elektryczne w związku z nowymi informacjami dostarczonymi przez przedsiębiorstwa.

Szczególnie korzystna umowa została już zaoferowana Tesli, ponieważ Komisja uznała, że ​​nie odniosła ona tak dużych korzyści z pomocy państwa jak jej chińscy konkurenci.

Choć Tesla jest firmą amerykańską, uwikłana jest w spór o dotacje ze względu na swoją Gigafactory w Szanghaju.

Jeśli państwa członkowskie je zatwierdzą, ostateczne taryfy powinny wejść w życie od listopada.