Oficjalnie zatwierdzono nowy harmonogram unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) po brexicie.
Ministrowie UE oficjalnie potwierdzili nowy harmonogram unijnego systemu wjazdu/wyjazdu (EES) po brexicie.
Pierwotnie unijny system wjazdu/wyjazdu (EES) miał zostać uruchomiony w 2022 r. napotkał jednak wiele niepowodzeń.
Najpierw przesunięto je na maj 2023 r., a następnie przesunięto na koniec roku.
Teraz urzędnicy UE ogłosili, że niektóre części systemu zaczną działać pod koniec 2024 r.
Kiedy w końcu wejdzie w życie, podróżni spoza UE wjeżdżający do strefy Schengen będą musieli zmierzyć się z nowymi kontrolami granicznymi. Niektórzy spodziewali się chaosu po uruchomieniu programu, inni zaś mają nadzieję, że powtarzające się opóźnienia dadzą krajom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się na zmianę.
Co to jest EES?
System wjazdu/wyjazdu będzie zautomatyzowanym systemem rejestracji dla podróżnych z Wielkiej Brytanii i innych krajów spoza UE, którzy nie potrzebują wizy, aby wjechać na teren UE.
Przy każdym przekraczaniu zewnętrznej granicy UE podróżni będą musieli skanować paszporty lub inne dokumenty podróży w kiosku samoobsługowym. Nie będzie to miało zastosowania do legalnych mieszkańców ani osób posiadających wizy długoterminowe.
System zarejestruje imię i nazwisko podróżnego, dane biometryczne oraz datę i miejsce wjazdu i wyjazdu. Skany twarzy i dane odcisków palców będą przechowywane przez trzy lata po każdej podróży.
Będzie obowiązywać przy wjeździe do wszystkich państw członkowskich UE, z wyjątkiem Cypru i Irlandii, a także czterech krajów spoza UE w strefie Schengen: Islandii, Lichtensteinu, Norwegii i Szwajcarii.
System EES wprowadza się w celu zwiększenia bezpieczeństwa granic i identyfikacji podróżnych, którzy przekraczają dozwolony czas pobytu w strefie Schengen (90 dni w okresie 180 dni).
Jak branża turystyczna zareagowała na opóźnienia?
Branża lotnicza wspiera opóźnienia, ponieważ dają one więcej czasu na przygotowania.
„EES zmieni zasady gry w zarządzaniu granicami UE. Istnieje jednak szereg kwestii, które należy rozwiązać, aby zapewnić sprawne wdrożenie i działanie nowego systemu, tak aby pasażerowie linii lotniczych nie byli narażeni na zakłócenia” – we wspólnym oświadczeniu europejskiego regionu Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI), Linie lotnicze dla Europy (A4E), Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europejskich (ERA) i Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Powietrznego (IATA).
Koalicja wskazała na potrzebę „szerszego przyjęcia i skutecznego wdrożenia automatyzacji na krajowych przejściach granicznych przez władze krajowe, finansowania przez państwa członkowskie w celu zapewnienia wystarczającej liczby przeszkolonego personelu i rozmieszczenia zasobów do zarządzania zewnętrzną granicą UE, w szczególności na lotniskach .” Powiedzieli także, że linie lotnicze i lotniska powinny otrzymać „wystarczające zasoby”, aby ułatwić przestrzeganie nowych przepisów.
Organizacje stwierdziły również, że konieczna jest kampania publiczna informująca podróżnych o zmianach.
Czy ETIAS jest nadal na dobrej drodze?
EES jest podłączony do europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS). Ten nowy program zobowiązuje obywateli spoza UE, którzy nie potrzebują wizy UE, do uzyskania zezwolenia na podróż, aby móc wjechać do bloku. Zniesienie wiz będzie obowiązkowe dla wszystkich osób pragnących odwiedzić strefę Schengen na krótki okres.
Pierwotnie ETIAS miał zacząć działać od listopada 2023 r. Obecnie urzędnicy UE zatwierdzili harmonogram, zgodnie z którym system zacznie działać w pierwszej połowie 2025 r., jak podaje serwis informacyjny The Local.
Podróżni będą mogli złożyć wniosek o ETIAS online przed podróżą za opłatą w wysokości 7 euro. Po zatwierdzeniu elektroniczne zezwolenie na podróż zostanie elektronicznie powiązane z paszportem i będzie ważne przez trzy lata.
Dlaczego EES został opóźniony?
Jako powód wycofywania EES wymieniano trudności z dotrzymywaniem terminów przez wykonawców.
Na wszystkich międzynarodowych granicach lądowych, morskich i powietrznych w strefie Schengen należy zainstalować zautomatyzowane bariery EES. W niektórych krajach podróżni będą mogli zarejestrować swoje dane w kioskach samoobsługowych i w aplikacjach mobilnych, po czym funkcjonariusze straży granicznej lub bramki elektroniczne przeprowadzą kontrolę.
Z doniesień wynika, że EES wejdzie w życie między trzecim a czwartym kwartałem 2024 r.
Jak EES wpłynie na podróżowanie?
W Wielkiej Brytanii i innych krajach istnieją obawy, że EES może zwiększyć opóźnienia w punktach kontroli granicznej.
W raporcie Rady Europejskiej opublikowanym przez organizację non-profit Statewatch różne kraje wyrażają zaniepokojenie opóźnieniami we wdrażaniu EES. Twierdzą, że ilość czasu, jaką będą musieli przetestować system przed jego uruchomieniem, gwałtownie się skraca.
Władze francuskie będą przeprowadzać kontrole graniczne EES w brytyjskim porcie w Dover, Eurostar i Eurotunelu. Obecnie współpracują z rządem Wielkiej Brytanii, aby zminimalizować wpływ systemu na przepływy i ruch graniczny, wyrażają jednak zaniepokojenie potencjalnym czasem oczekiwania.
Inne kraje również nadal pracują nad planami wdrożenia EES. Komisja Europejska zasugerowała, że konieczne może być stopniowe i elastyczne wprowadzanie systemu, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo długich czasów oczekiwania na granicach.